Irinel Scrioşteanu, Ministerul Transporturilor: Noua centură ocolitoare a Capitalei, A0, are nevoie de noi conexiuni cu Bucureştiul. Terenuri în proximitatea viitoarei A0 dar şi a drumurilor radiale sunt deja tranzacţionate

Autor: Bogdan Alecu 26.01.2022

Noi drumuri de acces către A0 sunt necesare pentru a pune în valoare noua centură ocolitoare în regim de autostradă şi implicit pentru a permite noi dezvoltări. Mai mult, investitorii privaţi deja cumpără terenuri în proximitatea noilor proiecte.

“Drumurile radiale şi A0 reprezintă o nouă zonă de interes pentru investitori, iar unii deja au cumpărat speculativ terenuri în proximitatea noilor drumuri. Acestea deja au atras interesul dezvoltatorilor de proiecte comerciale sau logistice”, a explicat Sînziana Oprea, director Land Agency în cadrul Colliers.

Actuala centură a Capitalei va ajunge treptat să devină un alt "bulevard" al Bucureştiului iar pentru a pune în valoare viitoarea A0 sunt necesare noi drumuri de acces care să permită ieşirea rapidă din oraş.

"A fost semnat protocolul de colaborare dintre CNAIR şi Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Bucureşti, care are în componenţă Primăria Capitalei şi Consiliul Judeţean Ilfov. Protocolul s-a semnat pentru a colabora în cele 12 proiecte de drumuri radiale. Asociaţia va realiza studiile de fezabilitate pentru cele 10 drumuri. Acestea au finanţare pentru că sunt extensii ale zonei Bucureşti-Ilfov şi fac legătura cu A0. Este necesar să avem aceste studii şi să începem execuţia drumurilor", a spus Irinel Ionel Scrioşeanu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor.

El estimează că în 2023 va vor fi date în trafic toate cele trei loturi din zona de sud şi se va putea circula e la Piteşti la Constanţa exclusiv pe autostradă.

Drumurile vor fi un hibrid între transregio şi drum expres deoarece vor fi dotate şi cu pista pentru biciclete pe o latură, vor avea şi trotuare. Va fi un drum transregio expres urbanizat, adaptat metropolei.

"Zona economică Bucureşti-Ilfov produce circa 30% din PIB-ul României şi dacă rămânem doar cu cele 11 noduri rutiere propuse pe A0, zona economică va accesa A0 doar pe acolo, pe drumuri naţionale foarte aglomerate. Şi toată zona logistică ar accesa greu A0 şi eficienţa centurii va fi limitată. Drumurile Radiale vor deservi şi transportul în comun spre exemplu. Acestea vor avea o parte mediană de opt metri, care va fi spaţiu verde pentru început şi care va putea fi folosită ulterior pentru metrou uşor. Noile drumuri vor deservi şi cartierele-dormitor şi le vor completa cu noi zone comerciale, noi zone de birouri, zone semi-industriale sau dezvoltări logistice", a explicat secretarul de stat.

Primul drum radial care va fi gata va fi cel care pleacă din zona bdului Timişoara acesta va fi şi unul dintre cele mai importante deoarece va permite şi reducerea traficului pe Iuliu Maniu.

"Va avea intersecţie denivelată cu actuala centură, cu drumu judeţean spre Domneşti şi Ciorogârla şi descărcare în A0. Acesta va fi şi primul scos la licitaţie pentru studiu e fezabilitate şi estimăm că ar putea fi gata în 2024, cel târziu în 2025", a spus Ionel Scrioşteanu.

Pe A0 avem cinci loturi contractate pentru proiectare şi execuţie, două încă în proceduri de atribuire, lotul unu şi trei pe nord.

"În Sud avem toate cele trei loturi în execuţie iar cel mai avansat este lotul doi care a început în toamna lui 2020 iar constructorul spune că ar da în trafic anul acesta tronsonul dintre DN5 (Bucureşti-Giurgiu) şi DN6 (Bucureşti-Alexandria) în decembrie anul acesta. A0 va fi adevărata centură a Capitalei iar treptat DNCB va deveni un bulevard al Bucureştiului. Pe lotul 2 din nord a început organzarea de şantier, constructorul aduce materiale în şantier şi imediat ce dăm ordinul de începere va demara lucrările între DN1 şi DN2. Lotul 4 – lacul Cernica, cu viaduct, va demara în primăvară iar cele două loturi în procedură de achiziţie sperăm să trecem peste partea de contestaţii în 2-3 luni pentru ca pe zona de nord să terminăm lucrările în 2024 iar în sud vom da în trafic toate cele trei loturi în 2023 iar în acel moment se va circula pe autostradă de la Piteşti la Constanţa", a spus secretarul de stat.

Pentru a circula de la Nădlac la Constanţa pe autostradă mai sunt necesare 13 tronsoane de finalizat- "Cele şapte în zona Capitalei, cinci pe Piteşti-Sibiu şi lotul cu aşa-zişii urşi pe Lugoj-Deva - ţinta noastră este ca anul acesta să avem toate contractele de execuţie semnate şi în 2027 să putem merge de la Nădlac la Constanţa pe autostradă. Sunt cele două loturi, doi şi trei pe Sibiu-Piteşti foarte complexe cu 4 ani de execuţie deoarece sunt cele mai complexe lucrări realizate vreodată în România. Săptămâna aceasta vom semna pe lotul doi cel mai scump contract parafat vreodată în România pe domeniul rutier, de circa 900 mil. euro", a spus Ionel Scrioşeanu.

Astăzi, 31 decembrie 2021 a fost desemnat câştigătorul licitaţiei pentru proiectarea şi execuţia secţiunii 2 a autostrăzii Sibiu-Piteşti, între Boiţa şi Cornetu. Cu o lungime de 31,33 km, durata de proiectare şi execuţie a acesteia este de 5 ani şi 6 luni. Contractul este finanţat din fonduri europene nerambursabile. Ofertantul desemnat câştigător este Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret A.S. - Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S., cu preţul de 4,25 mld. lei fără TVA. Turcii au fost însă şi singurii ofertanţi.

Această secţiune conţine: 49 de poduri şi viaducte, 7 Tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 m şi 1590 m, Ecoduct în zona localităţii Lazaret.

Având în vedere lungimea, turcii vor primi aproape 28 mil. euro pentru fiecare kilometru – cel mai mare contract după cel semnat cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania. Diferenţa este că acum turcii vor construi în cel mai dificil tronson de pe Valea Oltului, nu în dealurile din apropierea Clujului.