Test Auto ZF: Ford Kuga 2.0 EcoBlue 185 CP AWD & Kuga PHEV 2.5 225 CP – Schimb de filozofii

Autor: Bogdan Alecu 29.01.2022

SUV-ul diesel cu tracţiune integrală şi transmisie automată a reprezentat mulţi ani simbolul automobilului suprem. Oferea spaţiul interior necesar unei familii, consuma puţin fără să “sancţioneze” performanţele dinamice şi datorită tracţiunii integrale venea la pachet atât cu un comportament rutier foarte bun, indiferent de drum, dar şi confortul (inclusiv la nivel psihologic) că eşti în siguranţă pe orice fel de drum şi în aproape orice condiţii. Spre exemplu mergi la munte iarna, iar cazarea este în vârful unui deal iar drumul până acolo este acoperit cu gheaţă “sticlă”. Un SUV cu tracţiune faţă are şanse destul de mici să ajungă acolo, în timp ce unul 4x4 cu tracţiune integrală nu va avea mari dificultăţi.

De partea cealaltă, sistemul Plug-in Hybrid reprezintă o idee care prinde tot mai mult teren, fiind văzută ca o soluţie de tranzit între maşina cu motor termic şi cea electrică. Are avantajul că dispune de un motor electric suficient de puternic pentru a pune singur în mişcare maşina (132 CP cel electric iar 152 CP cel de 2,5 litri pe benzină) şi în plus, bateria de 10,6 kWh (utilizabil, 14,4 kWh capacitate totală).

Autonomia în modul electric ajunge la circa 50 km, însă în condiţii de iarnă poate scădea spre 30 km/h. Indiferent de situaţie, în oraş permite 2-3 zile de utilizare fără a fi nevoie de o încărcare - încarcare care durează 6 ore - încărcare completă de la o priză casnică, cu o putere de 2,3 kW, sau 3 ore de la o putere de 3,7 kW.

Kuga utilizează, ca întotdeauna, platforma lui Focus, iar asta este desigur o veste bună deoarece fără îndoială, Focus este una dintre, dacă nu chiar cea mai plăcut de condus maşină compactă. Kuga preia ideea de a fi “fun to drive” şi o completează cu o latură practică.

Latura practică vine la pachet şi cu o gamă (foarte) largă de motorizări şi versiuni, iar la capitolul sisteme de propulsie americanii oferă nu doar diesel sau benzină, ci şi hibrid “simplu” sau hibrid de tip plug-in. De ce diesel în 2022? Poate clientul este mulţumit de clasicul motor diesel şi nu doreşte să-l abandoneze. Desigur, şi hibridul este o alternativă interesantă, fiind vândut la un preţ similar, însă acesta accelerează de la 0 la 100 km/h o idee mai încet decât dieselul. Pe partea practică, dieselul are garda la sol de 17,8 cm, în timp ce hibridul doar 16 cm. Contează diferenţa? – dacă nu ieşi decât pe un macadam uşor, nu. 16 cm sunt suficienţi. Dar necesită un plus de atenţie deoarece la prima vedere nu este nicio diferenţă între garda la sol dintre diesel şi hibrid deoarece reducerea acesteia vine din amplasarea bateriei în podeaua maşinii În plus, la 2,0 litri cilindree (hibridul vine cu motorul pe benzină de 2,5 litri) acesta dezvoltă 190 CP şi 400 Nm – cuplu care permite tractarea fără probleme a unei remorci de 2,2 tone. Şi tot datorită cuplului, chiar şi în sarcină maximă, adică cu maşina încărcată cu 500 kg (510 kg este sarcina maximă), aceasta încă oferă performanţe dinamice foarte bune, impactul asupra dinamicii fiind unul redus.

În off-road sistemul de tracţiune integrală are un cuvânt important de spus. Am testat maşina pe un traseu de dificultate uşoară spre medie – luând aici în calcul un traseu acoperit cu noroi alunecos şi iarbă. Chiar dacă lipseau bolovanii sau denivelările mari, urcatul şi coborâtul pe un traseu alunecos testează suficient de bine modul în care sistemul gestionează puterea motorului.

Tot la capitolul “practic” trebuie menţionat faptul că bancheta spate culisează înainte-înapoi iar spătarul poate fi reglat astfel încât capacitatea portbagajului oscilează între 475 şi 526 de litri.

Motorul diesel oferă tot ce se aşteaptă de la unul. Se simte puternic, dinamic, accelerează liniar iar cutia de viteze automată cu opt trepte vine cu un plus de confort. Cine doreşte un temperament mai sportiv, poate opta pentru modul sport, iar cine doreşte autonomie mai mare, există şi un mod Eco. În plus, există şi un mod Slippery, pentru suprafeţe acoperite cu gheaţă sau un mod Deep Snow/Sand pentru că avem de-a face cu un SUV 4x4.

Avantajul de a avea transmisie automată nu ţine doar de confortul din timpul mersului. Prin aplicaţia FordPass maşina poate fi pornită de la distanţă - iar motorul merge timp de 15 minute. În plus, în funcţie de temperatura exterioară maşina porneşte şi încalzirea în scaune, volan şi parbriz astfel încât atunci când ajungi la maşină aceasta este pregătită de drum. Iarna atunci când maşina este “îngheţată” de obicei trebuie să petreci 5-10 minute aşteptând ca temperatura în automobil să urce puţin pentru ca geamurile să nu se mai aburească. La Ford există pachetul de iarnă cu parbriz încălzit, scaune încălzite şi volan încălzit care fac ca iarna să fie ceva mai plăcută.

Tot din aplicaţia FordPass maşina poate fi încuiată sau descuiată, se pot programa intervenţiile în service iar cei de la Ford trimit notificări. Maşina este conectată la internet în permanenţă cu ajutorul unui modem şi a unui SIM.

Consumul extraurban este în jurul valorii de 6 litri/100 km. 5,5 litri-5,7 litri în cazul în care se rulează în modul Eco, fără prea multe bagaje şi spre 6,6-7 litri dacă se adoptă un stil de condus mai sportiv, pe drumuri de munte. În urban, în traficul de Bucureşti consumul urcă spre 8 litri/100 km. Dar per total, cu cei 53 de litri de motorină, autonomia SUV-ului urcă fără probleme la peste 800 km în regim extraurban.

La un anumit număr de kilometri, de obicei câteva mii, există un al doilea plin pe care proprietarul trebuie să-l facă - cel de AdBlue – rezervorul are 14 litri şi sistemul începe să te anunţe treptat când rezervorul începe să se golească. În meniul computerului de bord există şi un indicator de nivel pentru AdBlue.

În ceea ce priveşte condusul, Kuga este printre SUVurile distractive. Chiar şi în versiunea Titanium şi nu ST Line suspensia filtrează bine denivelările şi ţine maşina pe trasă - desigur, în limitele unui SUV compact cu gardă la sol de 18 cm.

La interior Kuga aminteşte foarte mult de Focus. Bordul este aproape identic spre exemplu, însă apar elemente practice precum guri noi de ventilaţie amplasate pe consola dintre scaune – element care ajută la uniformizarea temperaturii în habitaclu. Detaliile sunt însă cele care fac diferenţa – spre exemplu cele trei rânduri de chedere care izolează bine interiorul, termic şi fonic. Sau alte detalii care fac viaţa mai uşoară - o a treia lampă în portbagaj amplasată pe hayon, care permite o foarte bună iluminare a portbagajului pe timp de noapte. Pentru familii este important de amintit că prin butonul care blochează geamurile spate, sunt blocate şi portierele spate, pentru a nu fi deschise accidental de către cei mici. În multe alte situaţii blocarea lor se face printr-o “cheie” specială. Materialele din interior sunt de calitate, în linie cu noile modele ale Ford. Ce ar putea fi îmbunătăţit? Paleta de culori. În ziua de azi mulţi clienţi doresc o pată de culoare. Însă acest lucru costă de cele mai multe ori.

În ceea ce priveşte latura practică, trebuie amintit că americanii fac mai uşor trecerea la noile tehnologii şi maşina dispune atât de port USB “normal”, adică Type A, cât şi de USB-C. Unii constructori au preferat să treacă direct la USB-C

La capitolul tehnologie trebuie amintit sistemul Sync 3 cu Android Auto şi Apple Car Play, conectat la internet în permanenţă. Kuga este şi printre ultimele care vor mai veni cu butoane fizice. Odată cu trecerea la Sync 4 – pe Focus facelift – multe butoane fizice vor dispărea. În funcţie de preferinţe.... multe dintre butoanele fizice sunt utile deoarece sunt uşor de acţionat, inclusiv în mers, însă tendinţele duc spre simplitate.

Preţurile pentru Kuga pleacă de la 29.851 de euro cu TVA, potrivit platformei online a Ford, în versiune Titanium şi cu motorul pe benzină de 1,5 litri de 150 CP şi tracţiune faţă, iar în versiune hibridă plug-in cu EcoBonus inclus porneşte de la 35.400 de euro, însă avantajul este că sistemul de propulsie vine cu 225 CP.