Cum a ajuns o pâine albă feliată peste 10 lei/kg în magazine după un an cu producţie record de grâu. Producţia de grâu din anul agricol 2021 a fost de 11,3 milioane de tone, o cifră istorică pentru România

Autor: Florentina Niţu 04.02.2022

♦ În România, în 2020, au fost peste 6.500 de companii cu cod CAEN de fabricare a pâinii, fiind cea mai mare piaţă din industria alimentară, şi peste 700 de companii de fabricare a produselor de morărit, care au generat o cifră de afaceri totală de 10 miliarde de lei.

Preţul pâinii la începutul anului 2022 trece de 10 lei/kg pentru o pâine albă feliată. Preţul a crescut cu marje cuprinse între 3% şi 30% faţă de aceeaşi pe­rioa­dă a anului tre­cut, în func­ţie de tipul pâinii, de gra­maj sau pro­du­cător, arată datele strânse de ZF de la jucători din piaţa de morărit şi panificaţie şi din retailul modern. România este unul dintre con­su­matorii mari de pâine din UE, cu 90 kg pâine/cap de locuitor, în medie, în ultimii cinci ani, astfel orice creştere a preţului acetui produs devine relevantă. Întrebarea este: cum s-a ajuns la situaţia în care, după un an cu producţie record de grâu, de 11,3 milioane de tone, pâinea să fie mai scumpă cu 30%?

„Avem o creştere în 12 luni de 2,8% la preţul pâinii, pentru că atât a putut suporta consumatorul. Pe raft, preţurile au crescut între 6% şi 10% pentru specialităţi, deoarece grâul de panificaţie este la maxime istorice, de 1.400 lei/tonă în portul Constanţa, iar ureea este, în medie, 4.000 de lei/tonă“, a spus Ovidiu Bucătaru, CFO, Grup Şerban Holding, în cadrul emisiunii ZF Agropower. Grupul are peste 400 de angajaţi şi este activ în mai multe domenii în agrobusiness, printre care şi panificaţie, patiserie-cofetărie, lanţ propriu de magazine – Băcăniile Şerban, distribuţie şi transport.