CUM SĂ LOCUIEŞTI MAI BINE? Casă şi pentru maşină. Apartament cu loc de parcare inclus sau nu? De ce?

Autor: Alina-Elena Vasiliu 09.02.2022

Dacă problema găsirii unei locuinţe este deja rezolvată, apare, de cele mai multe ori, o altă nevoie stringentă - cea a locului de par­care. Cum numărul poseso­ri­lor de ma­şini este din ce în ce mai ma­re, iar însăşi locali­za­rea unor ansambluri de lo­cu­inţe impune deţi­ne­rea unui automobil, se pu­ne aşa­dar întrebarea: caut un apar­ta­ment cu loc de par­care in­clus sau mă ba­zez pe disponibi­li­ta­tea locu­ri­lor de parcare din zo­nă? De ce?

„În zonele centrale ale oraşelor mari, lo­cul de parcare pentru un apartament este un loc, în vreme ce în restul zonelor, este o nor­malitate. Sunt multe familii care au do­uă maşini, iar atunci nevoia creşte, dar şi cos­tul parcării este diferit. Apartamentul poa­te avea un cost anume cu un loc de par­ca­re şi un alt cost dacă are două locuri de par­care incluse“, spune Cornel Bărbuţ, direc­torul general al Vegacomp Consulting.

Apartamentul cu loc de parcare inclus are sens pentru unele categorii de oameni şi de firme şi variază aşadar ca preţ în funcţie de zonă, dar şi de tipul clădirii – apartament în bloc nou sau vechi ori în vilă.

„Sunt unele proiecte care prevăd construirea de case, vile sau blocuri cu locul de parcare pe terasă, cu lift pentru maşină. Ca alternativă, apartamentul poate să nu aibă parcarea inclusă pentru maşină, dar ar putea avea în schimb opţiuni pentru transport alternativ – parcări pentru biciclete, staţii de încărcare pentru maşinile electrice“, mai spune Cornel Bărbuţ.

O problemă majoră există în cazul locurilor de parcare din dezvoltările imobiliare noi, care au nevoie de un cadru legislativ local pentru cetăţeni.

„În prezent, sunt favorizaţi dezvoltatorii, nu cetăţenii. Să dai pe un apartament 70.000 de euro şi încă 10.000 sau 15.000 de euro pentru un loc de parcare este complet aiurea. Este nevoie de schimbări, cu soluţii pentru toate cele trei părţi implicare – dezvoltator, cetăţean, primărie.“

O analiză Vegacomp Consulting arată că România avea anul trecut 1,17 milioane locuri de parcare publice, cu circa 20.000 mai multe decât în 2020, la un total de circa 9 milioane de maşini, cât are estimativ parcul auto naţional, veniturile obţinute anul trecut de primării din utilizarea parcărilor şi din amenzi totalizând 160 de milioane de lei.

 

♦ Ziarul Financiar a început o serie de articole despre cum putem locui mai bine şi despre criteriile de care trebuie să ţinem cont atunci când alegem cum va arăta viitorul „acasă“ ♦ Dacă doriţi să ne împărtăşiţi idei, sugestii, noi teme de abordat în cadrul rubricii, aşteptăm mesajele dumneavoastră pe adresa alina.vasiliu@zf.ro.