După un 2020 de coşmar, serviciile au recuperat bine în 2021 şi au înregistrat creşteri şi de 50%. HoReCa şi turismul, două dintre cele mai afectate sectoare din cauza restricţiilor, au crescut ca cifră de afaceri cu 47%, respectiv 39% în 2021 faţă de 2020. IT-ul a crescut cu 28%

Autor: Răzvan Botea 21.02.2022

Cifra de afaceri din serviciile prestate po­pu­laţiei, zona din economie cea mai afec­tată de restricţiile din pandemia de Covid-19, a crescut cu 46% în 2020 prin comparaţie cu 2021. HoReCa a crescut cu 47% an/an ca cifră de afaceri, iar veniturile agenţiilor de turism au crescut cu 39% faţă de 2020, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică. Rămâne însă întrebarea cât din această creştere este reală, adică avans faţă de 2019, an normal din punct de vedere economic.

„Revenirea serviciilor în 2021 conţine şi un efect de bază în condiţiile în care în 2020 au scăzut cu 3,6% pe fondul măsurilor de închidere a anumitor activităţi pe timpul stării de urgenţă şi ulterior în diverse faze de restricţii“, explică Florin Andrei, analist financiar, care face referire la evoluţia valorii adăugate brute din servicii, indicatorul în funcţie de care se calculează PIB-ul.

HoReCa, unde afacerile în 2020 scădeau cu 33%, s-a mai dezmorţit în 2021, deşi, începând cu toamna, au fost reintroduse restricţii din cauza valului al patrulea al pandemiei. De asemenea, cifra de afaceri a agenţiilor de turism scădea în 2020 cu 52%.