Brandurile româneşti se inspiră din tradiţii şi istorie pentru a lansa produse şi colecţii noi

Autor: Cristina Roşca 28.02.2022

Bijuterii, parfumuri, haine şi accesorii sunt doar câteva dintre produsele pe care companiile româneşti le-au lansat inspirate de trecutul local.

Mai multe branduri româneşti, mai mici sau mai mari, mai vechi sau mai noi, au lansat colecţii şi produse - păstrate în oferta permanentă sau doar cu apariţie punctuală - inspi­rate din istoria şi tradiţiile au­tohtone.

La finalul anului trecut, casa de bijuterii STIL, un atelier fondat în 1991 şi care apoi s-a dezvoltat continuu de atunci, pentru a ajunge astăzi la 14 magazine sub brandul STIL şi nouă concept-store-uri Exquisite, a creat colecţia Queen’s Heart, inspiraţia fiind Regina Maria a României.

„Albastrul din adâncurile Mării Negre, luminat de sclipirile discrete ale diamantelor, toate cuprinse într-o inimă, simbol al vieţii, al iubirii, al nemuririi“, aşa descriu reprezen­tanţii STIL piesa centrală a acestei colecţii. Este vorba despre un colier din aur de 18 carate, cu un pandantiv unde o salbă de diamante albe îmbrăţişează un safir în formă de inimă, de 3,18 carate.

De altfel, safirul este elementul central al întregii colecţii, iar motivul este acela că această piatră preţioasă era preferata Reginei. Această colecţie, care cuprinde cercei, inele şi coliere din aur cu safire şi diamante, a fost realizată de la zero de maeştrii STIL, atelier românesc creator de bijuterii, cu o istorie de trei decenii. Astfel, piesele au fost realizate 100% intern, de la design la producţie, artizanii ocupându-se de la schiţe la turnatul aurului şi la montajul pietrelor preţioase.

Un alt nume românesc cu greutate care a inspirat – o lume întreagă, nu doar pe români – şi care continuă să o facă este Constantin Brâncuşi. Artistul a fost, printre altele, sursa de inspiraţie şi pentru colecţia brandului româ­nesc de modă Aceeaşi Mărie, fondat de Antonia Negrău. De altfel, există chiar o colecţie ce poartă numele Brâncuşi, ce pune chipul sculptorului pe diferite piese precum hanorace sau tricouri. Aceasta nu este prima astfel de asociere a brandului cu un nume mare. De exemplu, pentru luna martie 2020, luna dedicată femeii, Antonia Negrău a ales două doamne care au avut o contribuţie importantă în istoria României - Regina Maria şi Maria Tănase. Ea a adus aceste personalităţi într-un context modern, prin rochii, bluze şi hanorace.

Un model similar de lucru regăsim şi în cazul artistei Madi Andronic, care pictează, creează bijuterii, dar şi diferite colecţii de modă. Unele dintre operele ei sunt inspirate de tradiţiile locale.

Iar acest lucru se întâmplă într-o perioadă în care şi consumatorii privesc cu ochi mai blânzi trecutul şi încep să aprecieze istoria. Asta se vede, spre exemplu, în faptul că ia românească a ajuns să fie nu doar o piesă de colecţie sau o moştenire de la bunici, ci un must-have în gerderoba unei femei.

Apropo de port tradiţional, Elysee, un brand de parfumerii de nişă de pe plan local, are două parfumuri cu nume relevante în acest sens – IA şi Roman, parte din colecţia Essence de Roumanie, ce cuprinde şi alte arome.

„IA este parfumul României din noi. Ascunde în apele sale adânci aroma de cozonac cald şi vin fiert nins cu pulbere de scorţişoară, de familie fericită care s-a reunit acasă de sărbători. IA se deschide pe note de flori de câmp şi de iarbă pe care a călcat desculţă o româncă frumoasă (...)“, aşa este descris parfumul pe site-ul companiei.

Aceasta nu este singura poveste românească din lumea parfumeriei de nişă. Colecţia B.A.S.M. de la buticul CrÈateur 5 dí…motions (C5DE) din inima Bucureştiului e un alt exemplu. Colecţia iniţială a reunit trei parfumuri – Parfum de Cosânzeana, de Făt-Frumos şi de Zmeu, concepute Ñpentru noua generaţie de iubitori de poveştiì. Apoi, odată ce publicul a cerut noi poveşti, au apărut şi altele.

Însă, cel mai cunoscut personaj de poveste din România este, fără urmă de îndoială, Dracula. A făcut înconjurul lumii, i-au fost dedicate filme şi desene animate, iar mulţi străini îl identifică cu România.

Pornind de la această fascinaţie pentru un personaj fictiv, retailerul Art & Craft, un business care vinde produse cu tematică românească, a lansat Vlăduţís Story. Sub acest brand se găsesc astfel dulciuri, accesorii şi rechizite. Compania ce are magazine pe cele mai importante aeroporturi din ţară şi care face şi distribuţie către alţi retaileri, a transformat astfel un personaj cu istorie într-o sursă de inspiraţie pentru business. Şi nu este singura.