Caz închis: Instanţa a decis ca Raiffeisen Bank să revizuiască dobânzile unor contracte de credit. ANPC: ”Am câştigat o luptă importantă pentru consumatorul român!”

Ziarul Financiar 02.03.2022

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a soluţionat definitiv cauza prin care se constatau practici comerciale incorecte ale Raiffeisen Bank, menite a afecta interesele financiare ale consumatorilor, respectiv a confirmat un ordin din 2017 emis de către preşedintele ANPC.

”Am câştigat o luptă importantă pentru consumatorul român! Mii de consumatori au şansa la un tratament corect! Milioane de euro se vor întoarce în bugetul familiilor acestora”, spune Paul Anghel, director general ANPC.

ANPC precizează într-un comunicat că banca nu a informat, în perioada 2006-2008, în prealabil consumatorii despre viitoarele costuri ale produsului financiar, credite în RON, EUR şi CHF (franc elveţian), şi drept urmare i-a determinat pe aceştia să ia o decizie – contractarea creditelor respective - pe care altfel nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut nivelul la care dobânda avea să crească, respectiv costurile pe care nu le-au putut preconiza.

„Acest lucru se întâmpla în contextul în care operatorul financiar-bancar cunoştea nivelul dobânzii pe care urma să-l aplice. Raiffeisen Bank a setat în sistem mărirea automată a dobânzilor, atunci când creditele împlineau un an de la acordare, justificând această practică printr-o clauză introdusă în contract, prin care să-şi justifice majorarea unilaterală a dobânzii.

În acest moment, după pronunţarea sentinţei definitive şi rămânerea în vigoare a Ordinului Preşedintelui ANPC, Raiffeisen Bank trebuie să modifice contractele afectate, emise în perioada menţionată, şi să le aducă la nivelul momentului anterior practicii, inclusiv prin emiterea unui nou grafic de rambursare, cu condiţiile contractuale de la momentul semnării acestora.

Ordinul mai sus menţionat al Preşedintelui ANPC a fost emis ca urmare a unui control realizat în 2017, cauzat de reclamaţii sosite din partea Grupului clienţilor cu credite în CHF, moment în care s-a constatat existenţa acestor practici comerciale incorecte din partea băncii”, precizează comunicatul.