ZF Investiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank. Adrian Sandu, ACAROM: Ne vom confrunta cu o scumpire a materiilor prime din cauza războiului din Ucraina. Miza pentru România o reprezintă în continuare atragerea de noi investiţii în auto, pentru a creşte masa furnizorilor locali

Autor: Bogdan Alecu 16.03.2022

“Acum vedem cât de importantă este diversificarea furnizorilor.” Deja sunt constructori europeni care au întrerupt producţia de maşini din cauza lipsei cablajelor ce erau furnizate de fabrici din Ucraina, iar ulterior au identificat noi furnizori.

Industria auto europeană are furnizori atât în Rusia cât şi în Ucraina, iar impactul războiului vine deja pe fondul problemelor legate de transporturile dinspre Asia. În acest context, România îşi poate creşte atractivitatea în faţa investitorilor care vor să mute aici unităţi de producţie.

„Rusia este un important pro­ducător de autovehicule – anul trecut s-au produs 1,5 milioane de vehicule. Va exista un impact al preţurilor materiilor prime deoarece importăm din Rusia cauciuc, granule din plastic, energie. Va exista un impact în cazul tranzitului componentelor – blocada comerţului cu Federaţia Rusă. Fabricile din Ucraina nu mai livrează către uzinele auto din Europa. Acum vedem de ce nu este bine să lucrezi cu un singur furnizor pentru o componentă deoarece pot apărea probleme precum criza transporturilor pe containere sau logistice“, a explicat Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Deja sunt constructori europeni care au întrerupt producţia de maşini din cauza lipsei cablajelor ce erau furnizate de fabrici din Ucraina, iar ulterior au identificat noi furnizori.

„Impactul real al războiului dintre Rusia şi Ucraina se va vedea în următoarele două-trei luni, având în vedere interdependenţa dintre in­dus­tria auto de acolo şi cea euro­peană, dacă nu vor exista alternative la importurile din Rusia sau Ucraina“, a explicat Adrian Sandu. Printre cei afectaţi s-au numărat Mercedes-Benz dar şi BMW.

Pe de altă parte, estimările ini­ţiale pentru 2022 vizau o revenire a industriei auto europene, iar pro­ducătorii deja spuneau că în 6-9 luni va fi depăşită şi criza micro­cipurilor.

„Estimările cu privire la piaţa europeană în 2022 erau optimiste la început de an. Sperăm să treacă criza componentelor electronice, aproape a trecut şi pandemia, însă acum vine o altă criză provocată de război. Războiul are şi un impact psihologic negativ, mai ales că este la graniţa noastră“, a explicat Adrian Sandu.

Miza pentru România o reprezintă în continuare atragerea de noi investiţii în auto, pentru a creşte masa furnizorilor locali.

„Orice companie caută locaţii de investiţii care prezintă avantaje suplimentare. România încă are aceste avantaje suplimentare faţă de Vest – costul scăzut al forţei de muncă, infrastructura în dezvoltare şi forţă de muncă bine pregătită alături de experienţă. Lipseşte un smart-atractivness din partea statului român care să prezinte avantajele României şi să găsească modalităţi de a „plusa“ în faţa unor ţări precum Polonia sau Ungaria. Trebuie să venim cu un pas înaintea lor, să venim cu avantaje suplimentare“, a spus secretarul ACAROM.

Pe de altă parte, Ungaria şi Polonia deja au atras investiţii de miliarde de euro în producţia de baterii pentru maşini electrice dar şi motoare pentru acestea.

„O ţară se promovează participând în cadrul evenimentelor internaţionale şi discutând cu managementul companiilor mari. Orice companie mare atrage alături de ea investiţii adiacente, furnizori de componente. Pandemia ne-a învăţat că amplasarea furnizorilor cât mai aproape de banda de montaj este un avantaj foarte important. Delocalizarea unor producţii de componente din Asia spre Europa deja se realizează. Producţia de baterii şi componente electronice pentru viitoarele maşini electrice sau hibride trebuie să se facă în Europa. Comisia Europeană deja a anunţat un proiect pentru producţia de cipuri şi susţinerea acestora pentru a reduce dependenţa de importurile din Asia“, a explicat Adrian Sandu.