Oficial, transportatorii pot sta liniştiţi: legea care „scuteşte“ angajatorii de plata impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale pentru diurnele şoferilor a fost adoptată de parlament. Cum se calculează de acum încolo diurna unui şofer

Autor: Adelina Mihai 08.03.2022

♦ Indemnizaţiile acordate salariaţilor pe perioada delegării sau a detaşării în ţară sau în străinătate sunt scutite de impozit pe venit şi contribuţii sociale, într-un anumit plafon ♦ La o lună după intrarea în vigoare a acestei legi adoptate de parlament (care trebuie întâi promulgată de preşedinte) se modifică Codul fiscal ♦ În ultimii ani, Fiscul a reîncadrat aceste indemnizaţii ca venituri salariale, ceea ce a condus la multe procese în instanţă ♦ Impozitarea diurnelor ca venit salarial în cazul transportatorilor ar fi adus pierderi de 5,3 miliarde de euro economiei României, potrivit unui studiu KPMG.

Un proiect de lege care vizează tratamentul fiscal al indemni­za­ţiilor pe care le primesc angajaţii pe perioada delegării sau a detaşării (cum este cazul şoferilor care transportă marfă) a fost adoptat de parlament. Noua lege, pentru care transportatorii „se luptă“ de câţiva ani, aduce clarificări cu pri­vire la scutirea de im­pozit şi contribuţii so­ciale pentru angaja­torii care au salariaţi mo­bili/detaşaţi sau în dele­gaţie, într-un anumit plafon.

„Incertitudinea în regimul fiscal al diurnelor şi indemni­zaţiilor de detaşare transnaţională plătite de firmele româneşti afecta cel mai mult sectorul româ­nesc de transport rutier interna­ţional, care era ameninţat cu riscul de recesiune şi chiar insolvenţă“, a spus Mădălina Racoviţan, Tax Partner şi Head of People Services în cadrul firmei de audit şi consultanţă KPMG.