Între oportunitate şi ameninţare pe plan economic: Ce impact poate avea asupra economiei româneşti ieşirea a circa 200 de mari companii occidentale din Rusia?

Autor: Cristina Roşca 14.03.2022

♦ Este această situaţie o oportunitate pentru România să poată atrage investiţii noi, care să acopere capacitatea de producţie pierdută în Rusia de giganţii din varii domenii, de la industrie alimentară la produse de curăţenie şi articole cosmetice? ♦ Pot pierderile generate de aceste exit-uri rapide şi neplanificate din Rusia să determine companiile să majoreze preţurile pe alte pieţe pentru a acoperi găurile din vânzări? 

În ultima săptămână, circa 200 dintre cele mai mari companii din lume şi-au anunţat retragerea partială sau totală din Rusia, o măsură despre care mulţi jucători din mediul de business spun că speră să fie temporară. În contextul în care războiul ruso-ucrainean continuă şi situaţia geopolitică mondială este în continuare extrem de tensionată, orice discuţie despre revenirea la normal este prematură.

Ţinând cont de situaţia actuală, ZF a încercat să vadă dacă aceste mutări şi mişcări din scena de business pot să aibă vreun impact asupra pieţei locale şi asupra economiei româneşti. Pe de-o parte, poate fi vorba de atragerea de noi investiţii care să acopere capacităţile de producţie şi export „pierdute“ ca urmare a exit-ului din Rusia? Pe de altă parte, Rusia era pentru multe dintre aceste companii o importantă piaţă de consum, o ţară cu o populaţie de aproape 150 de milioane de oameni. Gaura lăsată în business – atât ca cifră de afaceri, cât şi ca profit – ar putea fi compensată? Şi dacă da, cum? Există posibilitatea ca preţurile la raft să crească şi mai mult ca urmare a acestui fapt?