Ce a însemnat 2021 pentru comerţul cu dominantă alimentară: Canalul de discount e principalul câştigător, în timp ce supermarketurile mari au cea mai slabă evoluţie. Tradiţionalul creşte ca vânzări deşi pierde jucători

Autor: Cristina Roşca 15.03.2022

♦ Comerţul modern în ansamblul său a continuat să se dezvolte anul trecut, crescându-şi numărul de magazine cu 8,5% ♦ La polul opus, hemoragia din comerţul tradiţional a continuat, astfel că numărul de chioşcuri şi alimentare a scăzut cu 3,8% în 2021 versus 2020, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă Nielsen ♦ În ceea ce priveşte vânzările, toate canalele au fost pe plus, ritmul variind însă puternic, de la 0,2% în cazul supermarketurilor mari la 32% în cazul magazinelor de tip convenience şi al celor amplasate în benzinării.

Vânzările de bunuri de larg consum au crescut cu 7,5% anul trecut, un ritm ceva mai lent decât în 2020, când avansul sărea de 10%, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă Nielsen. În 2021, evoluţia pozitivă a fost susţinută în primul rând de o creştere a volumelor de vânzări (6%), dar, într-o mai mică măsură, şi de avansul preţurilor (1,5%). Totoda­tă, creşte­rea a fost susţinută de deschiderea de noi ma­gazine în comerţul modern.

Această evoluţie – plusul de 7,5% în 2021 versus 2020 - creionează o imagine de ansamblu asu­pra întregii pieţe a comer­ţului cu dominantă ali­men­tară, însă dacă in­dus­tria este privită în amă­nunt, se pot observa di­fe­renţe consi­dera­bile de la un canal la al­tul, fapt ce indică preferinţele consuma­to­ri­lor şi obiceiurile lor când vine vorba de shopping.

„Exceptând benzinăriile, a căror evo­luţie accelerată reflectă revenirea după restricţiile de circulaţie din 2020, cea mai mare creştere de vânzări faţă de anul anterior a fost înregistrată în canalul de discount (Ă18,7%)“, spun analiştii compa­niei de cercetare de piaţă Nielsen.