Filip&Company: Noi propuneri de modificare a legislaţiei achiziţiilor publice pentru accelarea proiectelor de infrastructură rutieră

Ziarul Financiar 15.03.2022

Un nou Proiect de ordonanţă de Urgenţă publicat recent pe site-ul Ministerului Transportului şi Infrastucturii Rutiere[1] îşi propune să modifice legislaţia achiziţiilor publice şi cea conexă pentru implementarea rapidă a proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional, care presupun semnarea contractelor de lucrări până în 2023 şi finalizarea proiectelor până în 2026.

Deşi motivarea emiterii actului vorbeşte de necesitatea accelerării proiectelor de infrastructură rutieră şi este iniţiat de Ministerul Transporturilor, proiectul nu se limitează la această arie economică. În varianta actuală, modificările urmează să se aplice pentru toate procedurile noi de atribuire a contractelor de achiziţii publice în baza Legii 98/2016. Aşadar, în lipsa unor modificări ulterioare a legislaţiei, modificările propuse vor impacta contractele viitoare din toate domeniile de activitate şi nu vor fi limitate contractele din perioada 2023 – 2026. 

Deoarece modificările sunt importante, este necesară analiza acestora de către toţi participanţii la proceduri de achiziţii publice, indiferent de domeniu de activitate, pentru a se verifica în ce măsură modificările propuse sunt conforme cu legislaţia europeană aplicabilă şi cu necesităţile specifice fiecărei arii.

Printre principalele modificări avute în vedere, enumerăm:

  1. În ceea ce priveşte Legea nr. 98/2018 privind achiziţiile publice

Cele mai mai importante modificări vizează următoarele aspecte:

  1. În ceea ce priveşte Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac

Cele mai importante modificări vizează următoarele aspecte:

Termenul este justificat prin necesitatea ca autoritatea contractantă să cunoască cât mai repede soluţia emisă de instanţa de judecată şi să se evite astfel existenţa a două contracte de achiziţie publice dacă până la soluţionarea litigiului, autoritatea finalizează o nouă procedură, dar se dispune în acelaşi timp de către instanţa de judecată menţinerea contractului reziliat.

Prin ultima măsură propusă se urmăreşte descurajarea introducerii de contestaţii nefondate/neîntemeiate, mai ales în contextul în care autorităţile contractante demarau în extrem de puţine cazuri demersuri pentru executarea cauţiunilor constituite de contestatori.

  1. În ceea ce priveşte Normele metodologice reglementate prin HG 395/2016

Cele mai importante modificări vizează următoarele aspecte:

Măsura e propusă în contextul identificării unor blocaje în practică, plecându-se, printre altele, de la pandemia generată de coronavirus, starea de insolvenţă/faliment a unor mari operatori economici din piaţa asigurătorilor.

Modificarea va putea duce la excluderea unor astfel de contractanţi din proceduri de atribuire aflate în curs de desfăşurare, cu aplicarea art. 167 alin. lit. g) din Legea 98/2016.

Din punctul nostru de vedere cele mai de impact modificări ce vor tensiona relaţiile cu ofertanţii vizează :

  1. extinderea situaţiilor în care poate fi demarată o procedură fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare;
  2. instituirea obligaţiei legale pentru autorităţile contractante de a face demersuri pentru executarea cauţiunii constituie în litigiile de la CNSC şi
  3. parcurgarea procedurii de self-cleaning faţă de noile Documente Constatoare Intermediare ce pot fi emise pe parcursul implementării contractelor.

Alte modificări legislative care au ca scop accelarea proiectele de infrastuctură rutieră presupun amendarea Legii apelor nr. 107/1996, Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, precum şi a Anexelor nr. 1 şi 2 la HG 1/2018 şi sunt dezvoltate pe larg în proiectul de OUG.

Propunerile de măsuri conexe pentru urgentarea proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional au în vedere în special scurtarea şi simplificarea procedurii pentru emiterea autorizaţiei de construire şi emiterii certificatelor/avizelor/autorizaţiilor necesare.

Deşi se doreşte un proiect care urmăreşte dezvoltarea infrastructurii de transport, implicaţiile modificărilor vor afecta o serie mult mai mare de domenii. Vom reveni cu o analiză detaliată a acestora după adoptarea modificărilor.


[1] Proiectul este în dezbatere publică până luni, 14 martie 2022 şi este disponibil pe larg aici. Urmează să revenim cu actualizări legate de forma finală şi intrarea în vigoare a modificărilor.

 

Autori: Carmen Predescu (Associate Filip&Company), George Trantea (Counsel Filip&Company)