ZF/First Bank. Lecţii de Business. Andrei Popescu, Freshful: Ne gândim şi la zona de producţie proprie. Suntem în pasul în care calculăm, dar ne-ar plăcea să vindem roşii plantate de noi

Autor: Roxana Petrescu 18.03.2022

♦ Freshful, hipermarket online, cel mai nou membru al familiei de platforme de e-commerce eMAG, se uită la oraşele cu peste 300.000 de locuitori pentru extindere, dar şi la pontenţiale investiţii în zona de agricultură, astfel încât să poate produce singur produsele pe care le vinde ♦ Simplificarea experienţei de shopping alături de studiul tendinţelor şi al clientului sunt însă printre cele mai importante sfaturi pe care le dă Andrei Popescu, directorul general al Freshful, celor care se gândesc la un business propriu în domeniu.

„Ne-am propus să fim pri­mul hipermarket 100% online din România. Avem 20.000 de produse în stoc, cam tot ce ai nevoie, de la fructe, legume, carne, peşte, produse congelate, de panificaţie, dar şi produse non-food. Proiectul a început în octombrie 2021, iar rezultatele sunt încura­atoare, peste aşteptările noastre“, a spus Andrei Popescu, directorul general al Freshful by eMAG, în cadrul emisiunii Lecţii de Business, un proiect ZF sprijinit de First Bank.

Popescu spune că ideea de a lansa Freshful a venit în timpul pandemiei, la acel moment neexistând o soluţie online care să acopere complet zona de cumpărături săptămânale şi ales ales categoria de produse proaspete. În total, de la idee la implementare au fost necesare circa nouă luni de zile.

„În primă fază, ne-am asigurat că avem oamenii. În eMAG ştiam să vindem telefoane mobile sau haine, dar a vinde produse proaspete necesită mai multe cunoştinţe. Am vrut să facem totul ca la carte. Echipa Freshful are acum 500 de oameni. Al doilea pas a fost indetificarea unei locaţii strategice în nordul Bucureştiului pentru partea de depozitare. Apoi am pus tehnologia, atât în depozit, cât şi platformă şi aplicaţie, care sunt separate de eMAG.“

Popescu spune că înţelegerea consu­matorului şi a tendinţelor sunt cele mai importante lecţii de business, astfel că şi proiectarea Freshful a pornit numai după o perioadă de studii de piaţă. „Am citit foarte mult din afară. Fiţi informaţi, înţelegeţi trendurile, pentru că doar aşa reuşiti.“

Mai departe, arhitectura aplicaţiei este extrem de importantă. Fiind vorba de pro­duse proaspete, cum sunt peştele sau legumele, există o reticenţă a consuma­to­ru­lui de a le cumpăra online. Această reti­cenţă a fost adresată cu un suport media generos, astfel încât chiar dacă experienţa este online, clientul poate vizualiza bine produsele. „Am pozat pe bune tot ce vindem, ordonat, sub acelaşi unghi pentru a le oferi consumatorilor toate informaţiile necesare. Pe lângă poze vorbim şi de informaţii nutriţionale, descrieri de produse.“

Totodată, o altă lecţie, este nevoia de a livra o soluţie simplă. „Fiind o companie de tehnologie, ne ajută să înţelegem felul în care cumpără oamenii. Circa 80% dintre clienţi vin din aplicaţie.

„Ai în buzunar un hypermarket. Proiectele la care lucrăm acum se îndreaptă spre zona de user experience. Mai puţine click-uri, mai multă informaţie care contează.“

Momentan, Freshful livrează în Bucureşti şi Ilfov, produsele fiind stocate într-un depozit alimentar astfel încât drumul de la plasarea comenzii până la livrare să nu fie mai mare de două ore. În paralel, sunt mai multe planuri de dezvoltare pe masă.

„Noi am început doar în Bucureşti şi Ilfov, targetăm o piaţă totală de un milion de gospodării, cu livrare în două ore de la plasarea comenzii, dar şi livrare programată. Pe viitor vrem să replicăm modelul atât în Bucureşti, cu mai multe depozite, dar şi în marile oraşe Cluj, Timişoara, Iaşi, oraşe cu peste 300.000 de locuitori.“

De la cei 500 de oameni pe care îi are Freshful acum, în doi ani de zile numărul acestora ar putea ajunge la circa 2.000.„ Acum avem 150 de curieri care lucrează zilnic pentru noi.“

Andrei Popescu spune că oferta este alimentată de 550 de furnizori, internaţionali, dar şi furnizorii români şi mici producători. „Modelul nostru de business este sustenabil. Noi luăm marfa de la furnizori, o ducem în depozit şi apoi la client. Numărul de intermediari este foarte redus. Sprijinim micii producători, iar procesul de listare în Freshful vrem să fie cât mai simplu. Avem exemple în care în mai puţin de două zile am avut un furnizor nou. Totul se întâmplă pe repede înainte. Este un proces foarte simplu tocmai pentru că lipsesc intermediarii.“

Pentru vara acestui an, scopul este de a avea un procent 80% din produsele disponibile achiziţionate de la producători locali. „Ne gândim la zona de producţie proprie. Suntem în pasul în care calcuăm şi punem cap la cap, dar ne-ar plăcea să vindem roşii plantate de noi tocmai pentru a avea o garanţie în plus asupra produsului.“

Popescu spune că în cele patru luni de la lansare, Freshful by eMAG a ajuns la 20.000 de clienţi, obiectivul setat pentru anul acesta fiind de 100.000 de utilizatori. „Ne uităm la indicatorii de recurenţă, iar cifrele arată foarte bine. Cei mai mulţi clienţi revin. Asta ne dă speranţa că shoppingul online a ajuns şi în zona de groceries.“ Deocamdată însă, cumpărăturile online reprezintă doar 2% din piaţă, dar recuperarea este chiar după colţ, spune Andrei Popescu. „Penetrarea online era de sub 1% înainte de pandemie, acum este în jur de 2-2,5%, dar creşterea este puternică astfel încât putem vorbi, fără să riscăm, de o penetrare online de cel puţin 10% în mai puţin de 8 ani.“ Din cei 20.000 de clienţi, cele mai multe, 65%, sunt femei, cu venituri medii spre mari.

„Ce este interesant este comportamentul. Se comandă foarte mult seara, iar mulţi consumatori au înţeles beneficiul livrării planificate, de a lucra cu liste.“ Dincolo de comportamentul consumatorului, într-un business online, sunt analizaţi şi alţi factori, la care în mod normal nu te-ai aştepta. Traficul din Bucureşti este un astfel de parametru.

„Am fost de multe ori luaţi prin suprindere de trafic. A trebuit să înţelegem inclusiv această zonă pentru a nu mai întârzia la niciun client.“

Mai departe, 2022 va fi cu siguranţă un an provocator, inflaţia mare sau tensiunile geopolitice făcând din adaptarea la context un element esenţial de supravieţiere în business. „Este foarte greu să mai defineşti provocările azi. Dinamica este copleşitoare. Ne-am creat mai multe scenarii astfel încât să fim siguri de rezultate“, a mai spus Andrei Popescu.

 

Lecţii de business de la Andrei Popescu

► Lecţia 1. Nu face niciodată rabat de la calitate

► Lecţia 2. Sustenabilitatea afacerii se construieşte printr-un număr mic de intermediari.

 Lecţia 3. Înainte de a te apuca de treabă, studiază consumatorul.

 Lecţia 4. Fii atent la tendinţe pentru că doar aşa reuşeşti. Citeşte ce se întâmplă în jurul tău.

 Lecţia 5. Mai puţine clicuri, mai multă informaţie. Asta contează pentru o companie de tehnologie.

 Lecţia 6. Lucrează cu mai multe scenarii. Dinamica din aceşti ani este copleşitoare.

 Lecţia 7. Fii agil şi flexibil. Unde este clientul, trebuie să fii şi tu.