ZF Economia verde. Attila Tanko şi Rareş Hărşan au adus în România o aplicaţie care vrea să combată risipa alimentară: „Am avut 3.000 de comenzi până acum şi vrem să ajungem la un milion“

Autor: Alina-Elena Vasiliu 23.03.2022

♦ Conceptul Munch a luat naştere în Ungaria şi a necesitat investiţii de 40.000 de euro pentru dezvoltare ♦ „Urmărim oraşele universitare în principal, deoarece noi ne adresăm studenţilor, care sunt interesaţi să cumpere mâncare mai ieftină“, spune Rareş Hărşan, unul dintre coordonatorii Munch în România.

Attila Tanko şi Rareş Hărşan au adus în România o aplicaţie dez­voltată în Ungaria care îşi propune să combată risipa alimentară. Proiectul poartă numele Munch România şi constă în parte­neriate cu uni­tăţile din HoReCa dis­puse ca, la fina­lul zilei, să listeze în apli­caţie produsele ră­mase nevân­dute, dar la preţuri reduse. Utilizatorii re­zervă produsele, le plătesc online, apoi le ridică personal.

„Am lansat în iulie 2021 Munch în Cluj-Napoca, iar în august am ajuns şi în Târgu-Mureş. Scopul nostru este de a reduce risipa alimentară. Circa 3.000 de pachete Munch au fost vândute până acum, deci am avut 3.000 de comenzi. Un pachet poate cuprinde mai multe produse“, a explicat Attila Tanko la emisiunea online ZF Economia verde. Munch colaborează în prezent cu 40 de unităţi alimentare, precum brutării, restaurante, hoteluri. Produsele sunt reduse cu circa 30-40% faţă de preţul iniţial. „La început a fost mai dificil să ajungem la ei, dar apoi, când am devenit tot mai cunoscuţi, am fost noi abordaţi. Vedem că partenerilor noştri le place ideea, le surâde faptul că pot folosi ceea ce altfel ar fi aruncat la gunoi, ceea ce e tot o formă de a face business“, a spus Rareş Hărşan, şi el coordonator al businessului.

Conceptul Munch a luat naştere în Ungaria şi a necesitat investiţii de 40.000 de euro pentru dezvoltare, marketing şi vânzări, potrivit lui Rareş Hărşan. Fondatorii din Ungaria sunt Perepelica Kirill, Wettstein Albert, Zwecker Bence şi Zsoldos Botond.

Attila Tanko a aflat de existenţa acestui proiect şi s-a gândit că l-ar putea implementa şi în România, o piaţă potrivită atât ca mărime a populaţiei, cât şi ca nivel al risipei alimentare per persoană anual.

De exemplu, în Ungaria, în 2021, fiecare persoană a risipit 65 de kilograme de mâncare, iar în România 129 de kilograme“, spune Rareş Hărşan.

Ungaria şi România sunt, momentan, singurele ţări în care este disponibilă aplicaţia Munch, ea urmând să fie replicată şi în Slovacia.

„Pentru România, vrem să vindem un milion de pachete Munch până la sfârşitul acestui an. Din vara anului 2021 până acum, 4.500 de oameni au descărcat aplicaţia Munch“, spune Attila Tanko.

Cei doi tineri vor să se extindă la nivel naţional, oraşele-ţintă fiind Bucureşti, Iaşi, Timişoara, dar nu numai.

„Urmărim oraşele universitare în principal, deoarece noi ne adresăm studenţilor, care sunt interesaţi să cumpere mâncare mai ieftină. Tot ce trebuie să faci este să descarci aplicaţia. Produsul se rezervă, plata se face prin aplicaţie, noi extragem comisionul nostru, iar la finalul lunii trimitem către restaurant suma care i se cuvine“, a explicat Rareş Hărşan.

Dincolo de localurile din HoReCa, coordonatorii Munch vor să colaboreze şi cu lanţuri mari de magazine şi cu organizatori de festivaluri, contribuind împreună la reducerea risipei alimentare. Celor doi tineri le mai sunt alături încă doi colegi în dezvoltarea proiectului Munch pe piaţa locală.


„Economia verde“ este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul Raiffeisen Bank şi Immofinanz.