Într-o lume în schimbare, unele lucruri rămân la fel

Autor: Cristina Roşca 29.03.2022

Oriunde în lume, comerţul e la baza tuturor activităţilor economice. Aşa a fost mereu şi aşa va rămâne. Ce se schimbă e forma, nu fondul.

Câteva mii sau chiar zeci de mii de mărci autohtone, dar mai ales internaţionale, din sectoare precum modă, farmacii, benzinării, comerţ alimentar, de bricolaj şi electro-IT, se bat pentru banii pe care românii îi alocă pentru cumpărături. Iar lupta pare că se înteţeşte în acest an, deşi bugetele de shopping nu vor creşte pe măsură, în contextul în care inflaţia va lovi direct în puterea de cumpărare.

Chiar şi aşa, jucătorii din comerţul alimentar au anunţat că vor deschide şi muta în 2022 circa 600 de hipermarketuri, super­marketuri, magazine de discount sau proximitate, o valoare record. În total, cei zece retaileri internaţionali vor scoate din buzunare aproxi­mativ 1 mld. euro.

Tot în 2022 se vor inaugura aproape 20 de centre comerciale noi sau extinse, 178.000 de metri pătraţi urmând a se adăuga la stocul total ce merge spre 4,5 milioane de metri pătraţi.

Pe piaţa locală de modă, cosmetice şi, în general, de produse nealimentare, îşi vor găsi astfel loc curând o serie de nume noi, în frunte cu Primark, Bath&Body Works, TEDi şi HalfPrice. Jucătorii existenţi şi activi deja în România în aceste sectoare se vor extinde şi ei. La fel vor face şi companiile de bricolaj, retail farma sau electro-IT.

Iar asta în contextul în care 2022 se anunţă un an dificil, marcat pe de-o parte de inflaţia galopantă, iar pe de alta de războiul de la graniţa de nord a României.

Conflictul armat dintre Rusia şi Ucraina i-a pus pe mulţi investitori în gardă şi a determinat unele companii să îşi regândească strategia de dezvoltare, mai ales în ţările din apropiere. Nu este însă şi cazul în retail. De ce?

Pe de-o parte, umbrela NATO reprezintă o garanţie pentru multe companii internaţionale din retail (şi nu numai). Pe de altă parte, România este una dintre cele mai mari ţări din Europa Centrală şi de Est din punct de vedere al populaţiei. Este o ţară unde, până în 2021 inclusiv puterea de cumpă­rare a oamenilor a crescut. Nu în ultimul rând, este o ţară latină, care iubeşte să facă shopping.

Un executiv din comerţul alimentar spunea acum câţiva ani că, pentru români, a merge la final de săptămână la supermarket sau hipermarket e o activitate socială. Iar când vine vorba de malluri şi centre comerciale, acestea sunt deja de multă vreme locul preferat de consumatorii locali pentru a-şi petrece serile şi sfârşiturile de săptămână. În România, 99% din shoppingul non-food se realizează la mall. Mai mult decât atât, spre deosebire de polonezi, cehi sau unguri, românii urmăresc trendurile şi sunt dispuşi să cheltuie mai mult pentru a arăta bine.

Astfel, pentru retaileri, piaţa locală pare destinaţia ideală pentru investiţii!