Un nou segment de piaţă se conturează tot mai clar în comerţul alimentar: magazinele din benzinării

Autor: Cristina Roşca 29.03.2022

♦ Carrefour a anunţat recent un parteneriat cu Rompetrol, francezii urmând să deschidă o serie de magazine în staţiile de alimentare cu carburant ♦ Un proiect similar există deja de mai mulţi ani, fiind dezvoltat de Auchan şi Petrom ♦ În ceea ce priveşte lanţul de benzinării Mol, compania spune că unul dintre obiectivele strategice este să devină un retailer de bunuri de larg consum concentrat pe digitalizare.

Segmentul de benzinării şi magazine de tip convenience a ajuns să aibă o cotă de piaţă de 2% în totalul vânzărilor de bunuri de larg consum, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă Nielsen. Acest raport analizează atât vânzările magazinelor proprii ale retailerilor de carburanţi, cât şi pe cele ale partenerilor (cum e cazul celor ale Auchan în cadrul benzinăriilor Petrom). Totodată, segmentul de convenience se referă la magazinele de tipul Inmedio, care vând produse de consum imediat.

Dincolo de cota de piaţă încă mică în economia întregii industrii, este interesant de observat pe de-o parte ritmul de creştere (de 32% în 2021 versus 2020), iar pe de alta iniţiativele anunţate în domeniul retailului de carburanţi.

Ritmul de creştere accelerat – cel mai mare dintre toate segmentele analizate – este pus de analiştii Nielsen pe seama faptului că anul trecut a fost unul de revenire după restricţiile de circulaţie din 2020. În primul an de pandemie, traficul a fost mult redus, fapt ce s-a văzut în consumul de benzină şi motorină, dar şi în vânzările din magazinele amplasate în cadrul benzinăriilor. Totuşi, chiar dacă baza de raportare este mică, avansul accelerat poate indica o schimbare a comportamentului de consum. Astfel, într-o perioadă în care timpul însemnă bani, oamenii vor să aibă acces în acelaşi loc la mai multe produse şi servicii. Şi, tocmai de aceea, există o serie de iniţiative în acest sens.

Recent, grupul Carrefour, activ în retailul cu dominantă alimentară, a semnat un parteneriat cu Rompetrol Downstream, care operează o reţea de peste 1.000 de staţii de carburanţi în România, astfel că francezii vor deschide o serie de magazine „test“ în cadrul benzinăriilor. Dacă acestea vor avea rezultate, parteneriatul va fi extins.

„Rompetrol şi-a concentrat eforturile în ultimii doi ani atât în direcţia dezvoltării reţelei de benzinării, cât şi în transformarea acestora în centre de servicii, care să le ofere clienţilor să-şi rezolve cu o singură oprire mai multe sarcini din lista zilnică de activităţi. Prin intermediul noului proiect-pilot, ne dorim să le oferim clienţilor o extindere a gamei de produse disponibile, iar în funcţie de feedback vom analiza o posibilă dezvoltare a acestui parteneriat“, a declarat Zhanibek Nugertayev, director general al Rompetrol Dowstream.

Decizia de a lansa astfel de magazine alimentare în benzinării vine la câţiva ani după ce un alt parteneriat similar a fost anunţat, este vorba de cel dintre Auchan şi Petrom. Parteneriatul dintre cele două grupuri a fost iniţiat în 2017 cu o fază-pilot în cadrul căreia au fost deschise magazine de proximitate MyAuchan în 15 sta­ţii Petrom, atât în zone urbane, cât şi în zone rurale din ţară, urmărindu-se testarea modelului de afaceri şi eva­luarea de către parteneri a potenţialului de vânzări. Apoi, cele două părţi au anunţat că vor extinde acordul pentru toate cele 400 de benzinării Petrom, termenul fiind 2025.

„A fost un pariu pe care au mizat două branduri (...) şi care s-a dovedit câştigător. OMV Petrom şi Auchan Retail România vor investi peste 50 de milioane de euro în total pentru modernizarea celor 400 de staţii de alimentare Petrom“, spune Radu Căprău, membru al directoratului OMV Petrom, responsabil pentru rafinare & marketing.

Magazinele MyAuchan au în ofertă până la 1.800 de articole, atât bunuri pentru consum imediat, cât şi pentru acasă, alături de cafea proaspătă, produse proas­pete (fructe, patiserie, lactate, meze­luri), congelate, dar şi băuturi. În plus, 70 de unităţi includ şi zone dedicate Costa Coffee (brand de cafea adus local de Coca-Cola), ca parte a unui parteneriat care presupune integrarea acestui concept la nivel naţional. În prezent, circa 150 de staţii Petrom includ magazine MyAuchan. „Acest efort s-a reflectat în vânzările noastre noncarburanţi, care au crescut semnificativ“, adaugă executivul român, fără a oferi cifre.

Grupul OMV Petrom are local două branduri, OMV şi Petrom. Împreună, acestea adună circa 800 de staţii în România, Moldova, Bulgaria şi Serbia. Cele mai multe sunt pe plan local. Dacă în reţeaua Petrom se dezvoltă conceptul MyAuchan, în OMV există brandul propriu de magazin şi cafenea Viva.

„Aşa cum carburanţii OMV MaxxMotion există doar la OMV, oferta noastră de convenience poarta semnătura VIVA“, completează Radu Căprău.

O strategie similară are şi grupul maghiar MOL, care vrea să dezvolte segmentul de retail FMCG cu forţe proprii. Unul dintre obiectivele strategice ale companiei este să devină un retailer de bunuri de larg consum concentrat pe digitalizare, a spus recent Camelia Ene, CEO şi country chairman al MOL România.

„Comportamentul de consum s-a schimbat. Am asistat la o creştere a vânzărilor pe segmentul cumpărăturilor de bază, categorie în care sunt incluse produsele alimentare.“

Compania deţine în prezent un portofoliu de 245 de puncte de alimentare la nivel naţional, după ce în ultimii doi ani a deschis 16 staţii noi.

Astfel, indiferent de strategia de dezvoltare – prin forţe proprii sau prin parteneriate -, atât jucătorii din comerţul alimentar, cât şi benzinarii pariază pe creşterea vânzărilor de bunuri de larg consum din acest canal, al staţiilor de alimentare cu carburant.

Totuşi, anul acesta şi cei care vor urma se prefigurează diferiţi de perioada 2017-2021. Dacă în ultimii ani puterea de cumpărare a crescut şi oamenii s-au orientat tot mai mult către proximitate, inflaţia galopantă îi face deja pe consumatori mai atenţi la preţuri. Iar formatul de magazine mici, inclusiv cele din benzinării, nu are drept focus preţul.