Cei mai bogaţi 20% dintre români sunt „responsabili” pentru 43% din cheltuielile de bunuri şi servicii

Autor: Cristina Roşca 29.03.2022

Spre exemplu, în turism, cei care câştigă cel mai bine cheltuie de 2,5 ori mai mult decât media. Pentru gadgeturi, bugetul e dublu.

Populaţia Pareto – cei 20% dintre români care câştigă cel mai bine – este responsabilă pentru 43% din cheltuielile de bunuri şi servicii, arată Pareto Report, un raport care analizează importanţa acestui segment de consumatori în mediul economic.

“Publicul Pareto are o pondere numerică de 20%, dar una valorică de 43%, având un impact financiar major pe multe categorii de bunuri şi servicii. Spre exemplu, populaţia Pareto cheltuie în turism de 2,5 ori mai mult (suma per capita) decât media, pe bunuri de larg consum de 1,8 ori mai mult, iar pe gadget-uri dublu", spune Manuela Mancaş, fondator AHA Moments (o agenţie locală de cercetare de marketing, lansată in 2021) şi co-fondator The Pareto Report.

Impactul economic disproporţionat nu este singular, fiind dublat de un impact semnificativ în mentalitate şi a adopţie a inovaţiilor, adaugă ea.

„Astfel, populaţia Pareto (...) devine un motor de generare de idei, atitudini si comportamente noi. Drept dovadă, în analiza vizionarilor (early adopters), am identifcat că 83% dintre cei care încearcă noile tendinţe de piaţă vin din publicul Pareto şi doar 17% din publicul comercial extins.”

De altfel, radiografia populatiei Pareto a fost realizată în comparaţie cu publicul comercial extins.

Raportul Pareto este un studiu sindicalizat realizat în urma unui plan de cercetare în patru etape: analiza veniturilor din România, interviuri şi etnografii cu 20 de români Pareto, un studiu cantitativ şi sesiuni creative de lucru pentru activarea rezultatelor. Cea de-a treia etapa, studiul cantitativ, a cuprins un esantion de 1.400 de persoane, dintre care 900 reprezentative pentru populatia Pareto, iar 500 pentru publicul comercial extins.

"Înţelegerea lumii Pareto oferă context esenţial pentru alegerea grupurilor ţintă, rafinarea strategiilor de portofoliu, introducerea de noi produse şi servicii, poziţionare de brand, strategii de preţ şi de comunicare", declară Mihai Bârsan, fondator Pareto Report. Bârsan este fostul vicepreşedintele de marketing al producătorului de bere Ursus, liderul pieţei de profil. După ce a plecat din companie, el s-a implicat în mai multe iniţiative, precum acest studiu de piaţă privind cei mai bogaţi 20% dintre români.