Economia este mai solidă decât oricând. Companiile sunt lichide, sistemul bancar e mult mai performant

Autor: Mara Rolea 31.03.2022

Companiile mari, cele din top 1.000, sunt coloana vertebrală a economiei, dar mediul de business local trebuie să fie atent şi la nucleul companiilor mici şi mijlocii, mai fragile în faţa crizelor, dar importante în întregul ecosistem.

O serie de indicatori de la nivelul consumului privat, dar şi din zona contractelor pentru locuinţe pot fi văzuţi ca „vestitori“ ai unor dificultăţi pentru evoluţia viitoare a businessu­lui, însă economia locală este mai pu­ter­nică decât oricând, a spus Alexandru Reff, country managing part­ner al Deloitte România şi Mol­dova, în cadrul video­conferinţei Top 1.000 cele mai mari companii din România.

„Suntem într-un moment în care economia este mai puternică decât ori­când, companiile sunt lichide, ba­lance sheet-urile lor arată foarte bine, sis­te­mul bancar este perfor­mant, asta neîn­sem­nând că nu avem motive de îngri­jo­rare“, a arătat Alexandru Reff în ca­drul video­conferinţei.

Datele din anuarul Top 1.000 ce­le mai mari companii din România ara­tă că firmele mari au avut un de­clin de numai 1% al cifrei de afaceri în 2020 faţă de 2019, acesta fiind primul indi­ca­tor privind impactul real al pandemiei asu­pra mediului de busi­ness, deşi estimările iniţiale din mar­tie-aprilie 2020 indicau o pră­bu­şire a companiilor.

„În criza pandemică, statul a reac­ţio­nat foarte bine, statele în general au venit cu ajutor pentru forţa de mun­că şi pentru sectoarele afec­tate“, a spus Dan Ostahie, fon­dator al Altex.

Martie 2022, cu un conflict militar la graniţele României, a readus în prim-plan ace­leaşi trăiri din martie 2020. Ce poate face busi­nessul? Poa­te, la fel ca în martie 2020, să cau­te re­surse pentru a mer­ge înainte  - aceasta a fost una dintre con­clu­ziile dezba­terilor de ieri din cadrul vi­deo­con­fe­rinţei Top 1.000 cele mai mari com­pa­nii din România. 

Evenimentul ZF a fost sus­ţi­nut de Deloitte, Bucharest Real Estate Club, Theda Mar, Impetum Grup, Cre­dit Europe, Philip Morris România si REI. „Mediul de busi­ness e un exem­plu. Dacă investim în edu­caţie şi punem la dis­pozi­ţia antrepre­norilor edu­caţie, totul revine în beneficiul modului în care facem business. Credem foarte mult în edu­caţie, inovaţie, antre­pre­no­riat. Cu orice putem, vom susţine antre­pre­no­rii din România. Trebuie să continuăm să con­tribuim la dezvol­tarea con­ceptului gândit şi fabricat în Ro­mânia pentru ca noua generaţie să aibă un context de a rămâne“, a arătat Sergiu Manea, CEO al BCR.

Deşi încrederea nu lipseşte me­diului de business, antreprenorii şi ma­nagerii vorbesc despre provocările reprezentate de lipsa de predicta­bilitate, despre o furtună de creşteri de costuri, dar şi despre o problemă pe resursa umană, care e esenţa în procesul de continuare a businessului.

Cu toate acestea, îndemnul adre­sat de Andrei Cionca, CEO şi co­fondator al Impetum Group arată că prezentul poate fi transformat în oportunitate.

„Lansăm (astăzi – n. red.) un fond de investiţii nou destinat companiilor tinere care vin la BVB. Am avut o discuţie referitoare la oportunitatea lansării acestui fond dacă să o facem mâine (astăzi - n. red.) şi am decis în unanimitate că acum este momentul pentru că noi credem în România şi credem că este o şansă unică cu care ne întâlnim rar în viaţă“.