Ambiţia eMAG pentru supermarketul online Freshful: o cotă de piaţă de 10% din comerţul alimentar în următorul deceniu, adică vânzări de 2,5-3 mld. euro anual

Autor: Cristina Roşca 05.04.2022

eMAG, cel mai mare jucător din retailul online local, vrea ca Freshful, proiectul grupului în domeniul comer­ţu­lui cu dominantă alimentară, să ajungă să aibă o cotă de piaţă de 5% în următorii cinci ani şi de 10% în următorul de­ceniu.

Cota de piaţă e raportată la tot comerţul ali­men­tar, estimat astăzi la 25 mld. euro de oficialii Freshful. Astfel, ambiţia pentru acest supermarket online lansat în urmă cu doar câteva luni este ca vânzările să urce spre 2,5-3 mld. euro, conform estimărilor făcute de ZF pe baza datelor comunicate de companie.

Spre comparaţie, în prezent, cel mai puternic retailer local, Lidl, a avut afaceri de 2,6 mld. euro în 2020 (ultimul an pentru care există date publice) doar din offline.

„Într-un orizont de cinci ani, Freshful ţinteşte să atingă 5% cotă din piaţa totală a produselor alimentare, estimată azi la 25 de miliarde de euro, iar în 10 ani vrea 10%. Înainte de pandemie, valoarea cumpărăturilor online reprezenta sub 1% din achiziţia totală de produse alimentare. Există mult potenţial de creştere în sectorul de e-commerce FMCG. Trendul este ireversibil, iar oamenii nu vor renunţa la a-şi comanda cumpărăturile direct la uşă nici după ce pericolul pandemiei va fi tre­cut“, spune Anca Leopea, marketing manager Freshful by eMAG.

De altfel, ideea Freshful a apărut la finalului anului 2020 - începutul anului 2021, după mai multe luni de pandemie de COVID-19, eveniment care a schimbat atât dinamica pieţei de comerţ, cât şi comportamentul de consum. În octombrie 2021, proiectul a fost lansat în urma unei investiţii de 5 mil. euro, bani ce au mers către tehnologie, operaţiuni şi un depozit frigorific propriu.

În ceea ce priveşte online-ul, el a devenit relevant în comerţul alimentar special în pandemie şi pare că va câştiga tot mai multă importanţă. Înainte de criza sanitară, vânzările virtuale de alimente erau estimate la câteva zeci de milioane de euro, pe când acum ele ajung la circa 250 mil. euro anual, iar trendul este ascendent. Acest canal creşte precum Făt-Frumos, atât ca urmare a intensificării concurenţei în piaţă, cât şi ca urmare a faptului că românii prind gustul shoppingului virtual.

„În 2022 va continua creşterea spectaculoasă a e-commerce-ului în general şi a componentei de food & grocery delivery în particular“, explică executivul Freshful.

Anca Leopea citează ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online) şi Gpec şi spune că piaţa totală de e-commerce din România a depăşit 6 miliarde de euro în 2021, cu aproximativ 10% mai mult decât în 2020. Mai mult, cota de piaţă a e-commerce în total retail a depăşit 8%. Potrivit estimărilor aceloraşi surse, comerţul online va continua etapa de consolidare şi uşoară creştere şi anul acesta, apropiindu-se de valoarea de 7 miliarde de euro la finalul anului 2022.

„Putem spune că următorii cinci ani vor fi influenţaţi de contextul politic internaţional – care vedem ce ne-a rezervat în ultima lună -, de reacţia populaţiei la acest context (achiziţii de impuls şi acumulare, etc), de costurile resurselor şi utilităţilor care au impact direct asupra costului final (electicitate, combustibil, gaz), de viteza de implementare a tehnologiei, de digitalizarea jucătorilor din sectorul alimentar, de capacitatea de absorbţie a producţiei locale în platformele online şi de altele.“

Încrederea românilor în magazinele online a crescut de la 32% în 2020 la 41% în 2021, explică executivul român care citează studiul "International eComm Pulse 2021", realizat de iSense Solutions. Ea spune că acesta este un semn că shopping-ul online devine o metodă uzuală de a face cumpărături.

„Gradul de încredere al românilor în magazinele online este mult mai mare decât în ţări vecine precum Bulgaria (24%), Serbia (23%) sau Croaţia (23%), iar asta va determina tot mai multe business-uri să migreze către online, fie complet, fie cu intenţia de a-şi dezvolta un model tip omnicanal.“

Pe segmentul online al comerţului alimentar lupta se dă între retailerii deja consacraţi în offline care au şi magazine virtuale proprii, între comercianţii care pariază doar pe acest segment (cum e cazul eMAG cu Freshful, dar şi al cehilor de la Rohlik care vor intra curând) şi între platformele de livrări. Concurenţa e tot mai mare, iar mulţi dintre jucătorii noi care întră în domeniu în România pariază pe acest segment în creştere puternică.