ZF 15 minute cu un antreprenor. Lanţul de restaurante Japanos, pornit în Bucureşti, a deschis prima unitate în Paris, iar anul acesta se va extinde în Algeria şi Malta

Autor: Miruna Diaconu 07.04.2022

♦ În prezent, compania care operează brandul Japanos administrează şase restaurante în Bucureşti ♦ Conceptul de franciză al brandului a fost finalizat cu câteva luni înainte de pandemie, şi ,în pofida contextului creat de criza sanitară, răspunsul pieţei a fost unul pozitiv.

Lanţul de restaurante cu specific japonez Japanos, care a pornit în Bucureşti, a deschis prima unitate de peste hotare, într-o zonă turistică a Parisului. Investiţia în acest spaţiu a ajuns la circa 400.000 euro, spune Gabriel Faflei, fondator al Japanos, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem econo­mia să funcţioneze în continuare, un proiect realizat de ZF şi Alpha Bank.

„Parisul este o piaţă foarte dina­mi­că din punctul de vedere al restau­rantelor. Spaţiul găsit de noi a fost o opor­tunitate, pentru că un mare ob­sta­col în a dezvolta un business în acest oraş este găsirea unei locaţii po­tri­vite. În Paris există un alt sistem fa­ţă de ce avem noi apropo de con­trac­tare şi închirierea unei locaţii, trebuie să aştepţi şi să îndeplineşti diferite condiţii“, spune antreprenorul.

El precizează faptul că a aşteptat mai bine de un an pentru a putea face această investiţie. Planul pentru Japanos a fost încă de la început să deschidă un restaurant într-o zonă centrală a Parisului, ca mai apoi să se poată dezvolta în restul Franţei, dar şi în ţările din vestul Europei.

„Planul este de a opera 3-4 restaurante în Paris în următorii doi ani. A doua unitate va fi lansată la sfârşitul anului tot într-o zonă centrală, turistică. În Paris, vom opera noi restaurante, iar apoi vom oferi franciza pentru celelalte oraşe din Franţa şi din Europa.“

Conceptul de franciză al brandului a fost lansat cu câteva luni înainte de izbucnirea pandemiei, şi, în pofida contextului dificil prin care a trecut piaţa HoReCa în ultimii doi ani, răspunsul pieţei a fost unul pozitiv. Japanos urmează să se extindă în Algeria, acolo unde au fost semnate contracte de colaborare pentru şase restaurante, şi în Malta, unde vor fi deschise patru unităţi Japanos.

În prezent, sub brandul Japanos există şase localuri în Bucureşti, iar în perioada următoare urmează a fi deschisă o nouă unitate în sistem de franciză, în Oradea.

„Bucureştiul rămâne teritoriul pe care vrem să îl operăm doar noi. Aici, locaţiile sunt mature, au deja 4-5 ani de funcţionare. Suntem un business solid care funcţionează bine.“

Gabriel Faflei spune că pandemia l-a ajutat în dezvoltarea segmentului de livrări al businessului, iar în ultimii doi ani ponderea vânzărilor online a crescut în totalul încasărilor.

„Am fost fortaţi să grăbim ritmul dezvoltării noastre pe online. Ponderea în vânzări a acestui canal a crescut mult, mâncarea japoneză, sushi-ul în special, este pe locul doi în lume la livrări. Terenul existând, a trebuit doar să mărim viteza de dezvoltare a noastră pe acest segment“, precizează el.

Ponderea livrărilor în business s-a situat la circa 70-80% în ultimii doi ani. După ridicarea restricţiilor, procentul comenzilor de la domiciliu a scăzut până la circa 40-50% în prezent. Acum, restaurantele funcţionează acum la capacitate maximă, iar oamenii au început să meargă mai mult în locaţiile fizice.

„Am scăpat de una şi am dat de altceva (pandemie şi, respectiv, inflaţia ñ n.red.). Aceasta e o nouă realitate, nimeni nu a fost pregătit pentru ea, toată lumea a sperat că acest final de pandemie ne va aduce vânzări bune, dar acum trebuie să ne adaptăm la scăderea puterii de cumpărare, care loveşte ambele segmente, atât online, cât şi offline.“

Antreprenorul speră ca restaurantul din Paris să îi aducă vânzări mai mari decât cele din Bucureşti, având în vedere că în Capitala franceză puterea de cumpărare este mai mare, iar preţurile sunt aproape duble faţă de România. Avantajul restaurantului este şi faptul că are produse care se pot plia pe mai multe bugete.

Gabriel Faflei mai deţine şi restaurantul Kanpai, cu specific japonez din Bucureşti, însă momentan nu se gândeşte la o extindere a acestui concept.

„Nu avem strategia de a deschide o altă locaţie, dar sunt oportunităţi pentru alte branduri, nu neapărat existente. Totuşi, deocamdată, ne concentrăm pe Japanos.“

Alte planuri de dezvoltare ale businessului includ deschiderea unor restaurante în câteva oraşe din România, apoi în 1-2 oraşe din Franţa, dar şi dezvoltarea către alte teritorii precum Arabia Saudită. Pentru anul acesta, antreprenorul se aşteaptă la venituri de 3-4 milioane euro la nivelul grupului.