CBRE: Stocul modern de retail va creşte cu peste 140.000 mp anul acesta. Dezvoltatorii îşi menţin concentrarea pe oraşele regionale, unde vor fi livrate cele mai multe proiecte

Autor: Cristina Bellu 06.04.2022

Stocul naţional modern de retail se aşteaptă să crească cu aproximativ 147.000 metri pătraţi până la sfârşitul anului, din care 22% vor fi livraţi în Capitală, în timp ce restul de 78% vor fi livraţi în ţară, atât în principalele centre regionale, precum şi în oraşele terţiare, potrivit datelor companiei de consultanţă CBRE România.

Conturate în ultimii doi ani ca fiind tipul preferat de dezvoltare de retail, parcurile de retail revendică 89% din proiectele cu data de finalizare în 2022, în timp ce restul de 11% este reprezentat de centrele comerciale.

Mai mult, suprafaţa totală care urmează a fi livrată pe formatul tradiţional de retail - centru comercial - este generată de doar trei proiecte, dintre care două sunt extinderi, respectiv Electroputere Parc din Craiova şi Mall Alba din Alba Iulia şi un singur proiect nou, AFI City, dezvoltat de AFI Europe în Bucureşti.

“Aceste 17 proiecte de dezvoltare de retail ale anului 2022 reprezintă un număr consistent de livrări pentru piaţa locală, dar este important să înţelegem că există încă o nevoie substanţială de spaţii de retail, dacă luăm în considerare că România înregistrează una dintre cele mai scăzute rate de neocupare din Europa (sub 3%). Şi, în acest context, este important, de asemenea, să observăm un interes mai mare din partea investitorilor şi a retailerilor pentru dezvoltări şi operaţiuni sustenabile şi cu emisii zero de carbon” explică Carmen Ravon, Head al Retail Occupier CBRE pentru regiunea CEE

În ceea ce priveşte formatul de retail specializat (parcuri de retail), situaţia se află la polul opus.

Astfel, din totalul de 14 proiecte cu o suprafaţă închiriabilă brută combinată de circa 131.000 mp, estimate a fi livrate până la sfârşitul anului, doar trei sunt extensii ale unor proiecte deja inaugurate (Shopping Park Tulcea, Baia Mare Value Center şi Roman Value Center). Celelalte 11 dezvoltări, reprezentând marea majoritate, respectiv 91% din suprafaţa ce urmează a fi dezvoltată ca parcuri de retail, sunt proiecte de dimensiuni mici şi mari, situate cu precădere în oraşe regionale.

Potrivit analizei CBRE, România continuă să atragă retaileri internaţionali, iar anul acesta vom asista la intrarea pe piaţă a unor nume noi precum Footlocker, care a lansat deja un magazin în AFI Cotroceni, în timp ce Primark şi CyberJump şi-au anunţat primele deschideri în Bucureşti în cursul acestui an.

“Se conturează un an remarcabil pentru retail, având în vedere numele importante care au intrat şi vor intra pe piaţa locală, şi da, putem confirma că retailerii consideră România şi regiunea CEE ca fiind cele mai bune destinaţii pentru dezvoltarea afacerilor lor” concluzionează Carmen Ravon.