ANALIZĂ. Ce efect are plecarea a 600 de companii din Rusia? Criza semiconductorilor se va accentua, iar prima victimă va fi industria auto. Preţurile vor creşte

Autor: Roxana Petrescu 11.04.2022

♦ Una dintre cele mai importante lecţii pe care războiul declanşat de Rusia asupra Ucrainei a dat-o mediului de business este că, peste noapte, pieţe de desfacere pot să dispară, astfel că eterna fugă după cel mai mic cost de producţie, regula unu a globalizării, înceapă să-şi piardă din importanţă ♦ De asemenea, la orizont sunt alte crize, dincolo de cea energetică unde Rusia este un jucător major. Astfel criza semiconductorilor, esenţiali pentru industria auto, se va accentua în contextul în care Rusia este un furnizor major de materie primă pentru realizarea acestora.

„Cu siguranţă, lanţurile de aprovizionare se vor afla pentru o perioadă sub o tensiune sporită, care sperăm să se amelioreze în timp. Această criză a dat, din păcate o lovitură semnificativă atât ideii de globalizare, cât şi ideii că un lanţ de aprovizionare trebuie construit urmărind o eficienţă sporită“, spune Alex Milcev, liderul departamentului de asistenţă fiscală şi juridică din cadrul EY România.

În momentul de faţă, lista companiilor care şi-au declarat exitul din Rusia ca urmare a invadării Ucrainei a ajuns la 600, dar nu toate aceste exituri sunt categorice, atrag atenţia consultanţii de la Horváth.

„De regulă, toate companiile urmează principii de profitabilitate şi nu decid ieşirea de pe o piaţă decât în cazuri de diminuare a performanţelor, respectiv o cifră de afaceri şi un profit în scădere. Or, din ceea ce am observat, în ultimele săptămâni, companiile au comunicat rezervat, vorbind de închideri temporare, cum a fost cazul retailerilor fashion H&M şi Zara. Se pare că anumiţi investitori nu doresc să părăsească piaţa din Rusia cu adevărat, mai ales dacă obţin venituri consistente acolo, ci răspund unor presiuni politice“, spune Kurt Weber, director general al Horváth. Cazurile de retrageri sunt extrem de complexe şi ţin de fiecare dată de expunerea pe care o firmă o are asupra pieţei ruseşti.