După Iaşi, Grupul Iulius vrea să transforme Cluj-Napoca cu viitorul proiect de la Carbochim

Autor: Bogdan Alecu 13.04.2022

Grupul Iulius mizează pe noul concept „Family Market“ pentru a intra pe segmentul de proximitate, dar continuă să transforme radical centrele regionale ale României precum Iaşi, Cluj-Napoca şi Timişoara fie prin extinderea proiectelor deja existente, fie prin dezvoltarea unora noi.

După 15 ani de prezenţă în Cluj-Napoca, Grupul Iulius a demarat cel mai amplu proiect autohton de reconversie urbană, o investiţie estimată pentru început la peste jumătate de miliard de euro în urma căreia platforma industrială Carbochim va fi convertită într-o nouă destinaţie. Iulius va dezvolta acolo un proiect mixt care va include atât un nou mall, cât şi rezidenţial şi birouri. Mai mult, proiectul se vrea a fi al doilea cel mai important proiect din Transilvania, după metroul din Cluj.

„Cel mai recent anunţ al companiei referitor la investiţii viitoare este legat de Cluj-Napoca. După ce am acumulat o expertiză de peste 10 ani în dezvoltarea şi operarea a două ansambluri mixed-use de regenerare urbană, Palas Iaşi şi Iulius Town Timişoara, singurele de acest tip din ţară, şi după 15 ani de prezenţă pe piaţa din Cluj-Napoca, demarăm un nou proiect în inima Transilvaniei. Este vorba despre cel mai amplu proiect autohton de reconversie urbană, o investiţie estimată la peste jumătate de miliard de euro, prin care platforma industrială Carbochim va fi transformată într-un spaţiu viu al Clujului şi va fi integrată ca parte din oraş“, a spus Raluca Munteanu – director de dezvoltare  la IULIUS. Investiţia va fi realizată în parteneriat cu Atterbury Europe. Proiectul este în etapa de analiză, consultare şi autorizare, demararea lucrărilor fiind estimată pentru începutul anului 2023. Fabrica Carbochim, cel mai mare producător de abrazive profesionale din România, va fi mutată şi retehnologizată anul acesta şi nu va avea perioade de inactivitate.

„Două clădiri monument de pe platforma Carbochim vor fi renovate şi redate comunităţii ca spaţii culturale şi de experienţe. Astfel, în premieră pentru România, un spaţiu dedicat artelor performative independente va fi integrat într-un proiect mixed-use, ca parteneriat cu sectorul cultural. Vechea hală Carbochim va fi convertită în centru de live-arts, care va fi gestionat de unele dintre cele mai importante organizaţii culturale şi festivaluri din Cluj-Napoca, oferind un spaţiu pentru concerte, spectacole de teatru, dans contemporan, evenimente de modă, design şi arte media. În plus, proiectul de reconversie urbană include un amfiteatru, spaţii pentru evenimente în aer liber, o sală de teatru şi cinematograf, numeroase cafenele cu tematică internaţională şi restaurante concept. A doua clădire ce va face obiectul conversiei este uzina fabricii, care va fi transformată într-un spaţiu care va reuni atât facilităţi de coworking, cât şi spaţii-pilot de promovare a antre­prenorilor, de încurajare a talentelor şi a iniţiativelor inovative locale“, a explicat Raluca Munteanu.

O altă premieră constă în faptul că noul proiect va fi deschis spre Someş şi se va coordona cu masterplanul munici­palităţii de amenajare a râului, integrându-se în noul culoar verde-albastru al oraşului. Mai precis, grădina urbană de peste 4 hectare inclusă în noul proiect va fi conectată printr-un traseu velopietonal cu două parcuri adiacente din Cluj-Napoca (Parcul Armătura şi Feroviarilor).

„Proiectul de reconversie urbană va include cea mai mare suprafaţă de retail din România, de peste 115.000 mp închiriabili, care va fi o destinaţie regională de petrecere a timpului liber, indoor şi outdoor, pentru toate vârstele. Sunt prevăzute noi branduri high-end, ancore cu profil dedicat familiilor, cel mai variat mix food & beverages din ţară, fresh market de susţinere a antreprenorilor şi producătorilor locali şi concepte de entertainment în premieră naţională. Într-o primă etapă, ampla dezvoltare va include şi peste 23.000 mp de spaţii de birouri verzi inteligente, care vor contribui la consolidarea prezenţei locale a unor companii multinaţionale, în zona care va deveni, în următorii ani, unul dintre polurile puternice de business ale oraşului“, a spus directorul de dezvoltare.

Ea a subliniat că dezvoltarea se axează pe deplasarea pietonală, implementând principiile „walkable city“, cu facilităţi de încurajare a transportului public. Va dispune şi de cea mai mare parcare subterană din România, cu peste 6.000 de locuri, dar şi de peste 3.500 de spaţii pentru biciclete şi staţii de încărcare a maşinilor electrice.

Şi la Suceava Iulius a lansat procesul de extindere a Iulius Mall anul acesta, ca răspuns la cererea din partea pieţei.

Extinderea va avea o suprafaţă de 14.000 mp închiriabili, care va conţine şi o zonă de retail park, cu acces direct din exterior, dar conectat şi cu mallul. Alţi 10.000 mp existenţi din Iulius Mall Suceava vor fi reconfiguraţi şi reamenajaţi. În total, Iulius Mall Suceava va avea peste 65.000 mp, consolidându-şi statutul de cea mai mare destinaţie de shopping şi divertisment din nordul ţării.

„Extinderea va completa atracţiile oferite cu un nou mix de branduri de modă internaţionale, aduse în premieră în regiune, locaţii de tip drive-thru, magazine şi servicii cu acces direct din exterior, inclusiv ale antreprenorilor şi producătorilor locali, dar şi o zonă de relaxare şi promenadă, cu restaurante şi cafenele tematice şi terase în aer liber. Totodată, proiectul va cuprinde şi servicii medicale, într-un spaţiu individual. Noua dezvoltare va integra şi o zonă verde şi pietonală de aproximativ 10.000 mp, care va aduce o infuzie de natură şi un spaţiu pentru evenimente în aer liber. La accesibilitatea proiectului vor contribui aproape 800 de noi locuri de parcare, care vor duce la o capacitate totală de peste 2.150 de spaţii de garare, precum şi noi facilităţi pentru transportul electric, alternativ şi cel public“, a spus Raluca Munteanu. 

În prezent, iniţiativa de la Iulius Mall Suceava este în stadiu de obţinere a avizelor pentru autorizare, începerea lucrărilor fiind estimată pentru a doua parte a acestui an, iar finalizarea investiţiei va fi la sfârşitul anului 2023. 

Anul acesta Grupul Iulius va finaliza două investiţii semnificative, demarate în pandemie, la Iaşi. Este vorba despre Palas Campus, cel mai nou proiect de regenerare urbană dezvoltat de compania noastră şi conceput ca o extindere a ansamblului mixt Palas Iaşi. Palas Campus reprezintă o investiţie în valoare de 120 milioane de euro şi va fi cea mai mare clădire de birouri ca suprafaţă din România (54.000 mp office şi 6.000 mp retail).

Proiectul este aproape 100% închiriat de companii mari din domeniul IT&C. Finalizarea Palas Campus este programată pentru finalul acestui an, iar inaugurarea va avea loc la începutul anului 2023.

De asemenea, Iulius va finaliza tot în 2022 cele două proiecte Family Market din Iaşi, care sunt dezvoltate după un concept nou pentru portofoliul companiei şi care se află în diferite stadii de construcţie.

„Family Market este un format de retail de proximitate, cu dimensiuni mai reduse decât ale proprietăţilor pe care le-am dezvoltat până acum, însă calibrat pe cerinţele de consum a două zone satelit din jurul Iaşului, cu densitate foarte mare – cartierul Bucium şi comuna Miroslava. Ambele proiecte sunt 100% închiriate şi includ un mix personalizat de magazine şi servicii, care vor facilita economia de timp. În cei aproximativ 6.000 mp închiriabili fiecare, cele două proiecte Family Market integrează un supermarket Auchan, un magazin al retailerului polonez Sinsay (1.000 mp fiecare) şi un număr considerabil de producători locali, cu servicii utile, precum: băcănie, carmangerie, brutărie, cofetărie, coffee shop, librărie, florărie, pet shop, produse pentru casă etc. Family Market Miroslava include şi o sală de evenimente, aşa cum sunt cele din ansamblul Palas Iaşi, cu o capacitate de până la 300 de persoane, o facilitate solicitată de locuitorii din zonă“, a explicat directorul de dezvoltare.

În opinia celor de la Iulius publicul de astăzi, deşi este dispus să cheltuiască mai mult, este mai selectiv, căutând mai ales experienţe de timp liber, şi nu doar shopping.

„De aceea ne preocupă continuu să găsim soluţii care să îmbogăţească experienţa clienţilor şi să satisfacă noile lor exigenţe. În ultimii doi ani am observat faptul că publicul care vine la shopping este atras, pe lângă varietatea de branduri, mai ales de opţiunile pe care le are în materie de entertainment, de relaxare. Şi, în acest sens, proiectele de tip mixed-use care înglobează atât mall, cât şi spaţii verzi, cafenele şi restaurante tematice, cinema, zone ample de evenimente, spaţii de joacă pentru copii, atracţii pentru adolescenţi şi multe altele, oferă această evadare din cotidian atât de necesară în pandemie, dar şi post-pandemie, publicul fiind avid acum de ieşiri, de socializare, de spectacole şi evenimente, dorind să recupereze tot acel timp pierdut“, a subliniat Sebastian Mahu – Head of Asset Management IULIUS.

El explică faptul că cel care vine la mall este prin natura sa sociabil, un bon viveur şi găseşte în proiectele noastre mixed-use ingredientele care îi „condimentează“ ieşirile în oraş. În timp ce viaţa revine la normal, creşte si dorinţa de a profita la maximum de timpul liber, de a găsi soluţii care să înfrumuseţeze şi să confere calitate acestui timp.

Cert este că, în pandemie, proiectele de tip retail-park au fost câştigătoare, fiind reziliente, întrucât răspund nevoii de convenienţă a clienţilor. „Din această perspectivă, suntem convinşi că cele două Family Market vor răspunde cerinţelor reale ale clienţilor din arealul în care sunt dezvoltate şi vor fi foarte bine  primite de locuitori, pentru că vor facilita accesul acelor comunităţi în dezvoltare la servicii cotidiene inexistente în zonă şi de care chiar au nevoie, limitând dependenţa de maşină şi oferind economie de timp“, a spus Sebastian Mahu.

În total, Iulius Mall Suceava va avea peste 65.000 mp, consolidându-şi statutul de cea mai mare destinaţie de shopping şi divertisment din nordul ţării.

 

Iulius va finaliza tot în 2022 cele două proiecte Family Market din Iaşi, care sunt dezvoltate după un concept nou pentru portofoliul companiei şi care se află în diferite stadii de construcţie.

 

Finalizarea Palas Campus este programată pentru finalul acestui an. Investiţia de peste jumătate de miliard de euro din Cluj-Napoca vizează platforma Carbochim, care va deveni cel mai mare proiect de reconversie urbană de pe piaţa autohtonă.