Radu Limpede, consultant. Finanţaţi sutele de proiecte de calitate rămase „ostatice“ în listele de rezervă ale POR 2.2! Nu săriţi peste afacerile cu impact pozitiv în buget şi în balanţa externă!

Autor: Radu Limpede 15.04.2022

Dragi guvernanţi de „coaliţie stabilă“, vă indic ce puteţi face simplu, eficient şi cu impact major: finanţaţi sutele de proiecte de calitate rămase „ostatice“ în listele de rezervă ale POR 2.2!

Din multitudinea de surse de finanţare pentru IMM, în mod cert cea mai de impact este linia/axa POR 2.2, care se adresează nu doar startupurilor, ci şi firmelor locale mature, care au demonstrat deja că au o piaţă, au istoric financiar, bancabil, indicatori buni de profitabilitate şi capital propriu, că au exporturi.

În a doua şi a treia sesiune din cei şapte ani de buget UE, 2024-2020, mai exact în anul 2020, s-au depus mii de proiecte în toate regiunile ţării (fără Bucureşti-Ilfov), antreprenorii români şi consultanţii lor ştiind că banii alocaţi oficial rămăseseră puţini după prima sesiune din 2017, dar mizând pe asigurările oficiale că există bani neconsumaţi din alte axe, care vor fi realocaţi. Altfel, efortul nu ar fi avut sens, fiind vorba de o concurenţă de 32 pe un loc în anume regiuni, asemănător cu o veritabilă loterie.

Chiar prezumând că numai jumătate din proiecte ar fi fost eligibile şi de calitate, punctate cu scoruri ridicate în urma evaluării, tot ar însemna că, dintr-un lot de 16 proiecte eligibile POR 2.2, unul singur e finanţat, iar 15 rămân pe o perpetuă listă de aşteptare.

Partidul Naţional Liberal, prin celebrul „Program de investiţii de 100 de miliarde de euro“, asumat exact la jumătatea anului 2020, pe 1 iulie 2020, la trei luni de la debutul pandemiei, preciza clar că banii de POR 2.2 (şi POR 2.1) pentru IMM vor fi cvadruplaţi la un total de circa 600 de milioane de euro, ştiindu-se efectul de multiplicare a acestora. Astăzi, aflăm cu stupoare că Ministerul Investiţiilor şi al Fondurilor Europene nu a prelungit schema de ajutor de stat aferentă POR 2.2. Birocraţie greoaie cu Bruxelles-ul? Sau o abordare mai degrabă neserioasă a funcţionarilor publici însărcinaţi cu acest obiectiv major?

Antecedentul cu „SAPARD românesc“: în anii 2007-2008, o Românie cu un PIB de trei-patru ori mai redus decât cel de astăzi decidea ca toate proiectele bune, adică eligibile şi cu un punctaj decent (de exemplu, peste 60/100), să fie finanţate de la bugetul de stat, în condiţiile în care cererea pe programul SAPARD de preaderare 2004-2006 fusese mult mai mare decât oferta, şi anume banii alocaţi de UE unei Românii ce nu era încă membru al Uniunii Europene.

Ministrul de finanţe Adrian Câciu vorbeşte public azi despre a folosi cei circa 40% din banii europeni neabsorbiţi din programarea multianuală 2014-2020 pentru a atenua efectele pandemiei în planul costurilor energetice sau al socialului. Sigur că e nevoie şi de aşa ceva, dar nu săriţi peste adevăratele priorităţi ale României - afacerile ce antrenează efecte economice de multiplicare în economie, cu impact pozitiv în buget şi în balanţa externă!

Vedeţi aici textul integral al petiţiei:

PETITIE referitoare la sansa enorma a Romaniei cu proiectele

POR 2.2 eligibile si nefinantate - “lista de rezerva”

- Scrisoare catre PM si MIPE si MDLPA privind miile de proiecte POR 2.2

elaborate, depuse si evaluate cu punctaje ridicate, apoi abandonate

in “jungla birocratica” si prin nepasarea functionarilor Statului -

 

Stimate Domnule Prim Ministru Nicolae CIUCĂ,  

Domnule Ministru al MIPE Marcel-Ioan BOLOŞ,

Domnule Ministru al MDLPA - CSEKE Attilla,

Dupa cum stim bine cu totii, fondurile UE sunt o sansa imensa pentru Romania: impreuna cu alti factori – ISD-FDI (investitiile straine si know-how-ul aferent), Antreprenorii Romani seriosi si etici, dar si munca sustinuta a tuturor romanilor angajati la Privat-MultiNational, Privat-Romanesc sau Stat – impreuna ducand la cvadruplarea PIB in termeni de Euro de la startul oficial al aderarii, anul 2004 (60 mld. Euro) pana in 2020 (240 mld. Euro).

Ce nu se stie de catre responsabilii politici ai tuturor guvernelor de pana acum este faptul ca SECTORUL PRIVAT a primit mereu procente infime din totalul fondurilor UE (dincolo de a fi subcontractori pentru autoritati/APL).

Un calcul propriu pe fondurile UE 2014-2020 a condus la un procent de numai 11% catre IMM si companii !

Toate investitiile sunt importante, mai ales cele de Infrastructura, Educatie si Sanatate pe termen mediu si lung, dar putine sunt atat de importante ca acelea care au GRAD de MULTIPLICARE IMEDIAT: intre acestea mentionez IMM-urile si companiile ce se retehnologizeaza sau investesc in noi unitati de productie – cu efect imediat, pe termen scurt si mediu, prin cifra de afaceri nou-generata, angajari si CAS(S), TVA si impozite generate pentru bugetul de stat. Banii astfel nou-generati pot crea noi surse de finantare pentru Educatie, Sanatate si Pensii.

Din multitudinea de surse de finantare pentru IMM, in mod cert cea mai de impact este linia / axa POR 2.2, care se adreseaza nu atat Start-Up-urilor, ci firmelor / companiilor locale MATURE, care au demonstrat deja ca au o PIATA, au istoric financiar (“bancabil”) si indicatori buni de profitabilitate si capital propriu, ca au exporturi.

In a 2-a si a 3-a sesiune din cei 7 ani de buget UE 2024-2020, anume in anul 2020, s-au depus MII de PROIECTE in toate regiunile tarii (fara Bucuresti-Ilfov), Antreprenorii Romani si consultantii lor stiind ca banii alocati oficial ramasesera putini dupa prima sesiune din 2017, dar mizand pe asigurarile oficiale ca exista bani neconsumati din alte axe, care vor fi realocati. Altfel, efortul nu ar fi avut sens, fiind vorba de o concurenta de 32 pe un loc in anume regiuni, anume asimilabil cu o veritabila LOTERIE. Chiar prezumand ca numai jumatate din proiecte ar fi fost eligibile si de calitate, punctate cu scoruri ridicate in urma evaluarii, tot ar insemna ca dintr-un lot de 16 proiecte eligibile pe POR 2.2, unul singur este finantat, iar 15 raman pe o perpetua LISTA de ASTEPTARE.

Partidul National Liberal, prin celebrul “Program de investitii de 100 de miliarde de Euro”, asumat exact la jumatatea anului 2020, pe 1 iulie 2020, la 3 luni de la debutul Pandemiei, preciza clar ca banii de POR 2.2 (si POR 2.1) pentru IMM vor fi CVADRUPLATI la un total de cca. 600 milioane Euro, stiindu-se efectul de multiplicare al acestora. Consilierii economici ai D-lui PM Ludovic Orban de atunci mi-au trimis imediat documentul asumat de PNL (ca raspuns, avand in vedere ca o scrisoare ca asta * mai fusese trimisa de subsemnatul, publicata si in Ziarul Financiar, ulterior o petitie similara a fost trimisa si de asociatia consultantilor ACRAFE). Nu este vina mediului de afaceri din Romania ca s-au schimbat 2-3 guverne de atunci si cate 3-4 ministri pe portofoliile-cheie !

* https://www.zf.ro/opinii/opinie-radu-limpede-managing-partner-eu-advisory-necesitatea-19327720

Astazi, aflam cu stupoare ca Ministerul Investitiilor si al Fondurilor Europene NU A PRELUNGIT schema de ajutor de stat aferenta POR 2.2. Birocratie greoaie cu Bruxelles-ul? Probabil. Articolul de mai jos ** (10.02.2022) sumarizeaza insa o abordare mai degraba neserioasa a functionarilor publici insarcinati cu acest obiectiv major:

** https://www.fonduri-structurale.ro/stiri/28237/por-proiectele-immurilor-aflate-pe-listele-de-rezerva-in-cadrul-axei-prioritare-2-tot-mai-departe-de-a-fi-finantate

În contextul în care, la 22 iulie 2020, Guvernul aproba, la solicitarea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, un memorandum privind asigurarea finanţării necesare contractării proiectelor depuse în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 2 - Îmbunătăţirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii pentru cererile de finanţare a căror valoare nerambursabilă totală depăşeşte valoarea alocării financiare, fonduri-structurale.ro a solicitat MDLPA informaţii cu privire la stadiul actual al finanţării acestor proiecte.

Potrivit MDPLA, la aprobarea Memorandumului în forma consolidată, în data de 31 iulie 2020, Guvernul nu a asigurat finanţarea necesară nici din fonduri europene nerambursabile şi nici din bugetul de stat pentru suplimentarea proiectelor din listele de rezervă ale axei prioritare 2 din cadrul POR 2014-2020. 

Drept urmare, ministerul a propus ca bugetul suplimentar necesar finanţării acestor proiecte să fie asigurat prin programe finanţate din REACT EU sau din Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă, iar în prima parte a anului 2021, când a început procesul de elaborare al Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, instituţia a solicitat ca finanţarea proiectelor să fie asigurată prin PNRR.

Ca urmare a derulării procesului de negociere pe tema PNRR între partea română şi Comisia Europeană, nu s-a aprobat finanţarea proiectelor IMM-urilor a căror valoare nu se încadrează în alocarea POR 2014-2020, având în vedere că PNRR se implementează pe o altă fundaţie decât cea specifică FESI, cu accent pe implementarea unor reforme şi investiţii sistemice şi structurale, în corelare cu priorităţile şi politicile UE.

Astfel, sumele solicitate prin memorandum nu au fost suplimentate şi referitor la apelul dedicat microîntreprinderilor – POR 2.1, vor fi contractate doar proiectele care se încadrează în alocarea apelului (din supracontractare şi realocare de pe alte axe/priorităţi), conform ministerului.

Potrivit MDLPA, la sfârşitul lunii iulie 2021, ministerul a transmis o nouă solicităre către MIPE, la nivel de ministru, privind identificarea unor resurse financiare suplimentare pentru realizarea unei realocări între programe operaţionale, însă, pană la acest moment nu au fost identificate disponibilităţi financiare în acest sens.

Reamintim faptul că măsurile propuse pentru contractarea proiectelor depuse în cadrul apelurilor dedicate mediului de afaceri din Axa prioritară 2 vizau:

Astfel, credem mai degraba ca e NEPASARE si chiar SABOTAJ din partea functionarilor MIPE si MDLPA - in lipsa unei ASUMARI POLITICE clare - avand in vedere importanta proiectelor POR 2.2 eligibile ramase in suspensie.

Mai mult, suspectam ca au fost si INTERESE de CULISE generate de concurenta de tip “loterie”, care au denaturat caracretul corect al competitiei. Spre exemplu, un proiect foarte bun al unui Client al nostru, pe zona de dispozitive medicale, a fost punctat cu 91 de puncte si depunctat in mod malitios de 3-4 puncte; la Contestatie am primit un text fara argumente clare si rezonabile si o respingere seaca a celor 3-4 puncte solicitate. Ca sa aflam ca la contractare au fost invitati exact cei cu peste 92 sau 93 de puncte pe regiunea respectiva.

Proiectul propus de Clientul nostru este STRATEGIC pentru Romania – ar asigura independenta pe o gama intreaga de teste IVD fata de rupturile tot mai frecvente ale lanturilor de aprovizionare la nivel U.E., mondial - , mai ales in contextul adus de Pandemia Covid-19 si de situatia sanitara actuala.  

Ce e de facut? SOLUTII EXISTA - trebuie actionat rapid pentru a prezerva sansa acestui motor de dezvoltare !

1. Credem ca se poate identifica rapid o zona cu fonduri UE neabsorbite din exercitiul 2014-2020 si REALOCA catre aceste uriase “liste de rezerva” cu proiecte POR 2.2 eligibile. Exista destui bani pe toate marile POS-uri:

 

Aprobarea unei noi scheme ajutor de stat aferente POR 2.2 trebuie realizata foarte rapid, pentru a contracta proiectele cel tarziu la jumatatea anului curent 2022, pentru ca ele trebuie puse in opera pana la 31.12.2023.

2. Antecedentul cu “SAPARD ROMANESC”: intre anii 2007-2008, o Romanie cu un PIB de 3-4 ori mai redus decat cel de astazi decidea ca toate Proiectele BUNE (adica eligibile si cu un punctaj decent, ex. peste 60 / 100) sa fie FINANTATE de la BUGETUL de STAT, in conditiile in care Cererea pe programul SAPARD de Pre-Aderare 2004-2006 fusese mult mai mare decat Oferta, anume banii alocati de UE unei Romanii ce nu era inca membru.

Astazi, Premierul Ciuca intervine personal – alaturi de CNIPMMR – in a opri un posibil abuz cu finantarea POC 4.1.1 (mult-chinuita si anulata finantare „pandemica” M3 la origine); o fi importanta si aceasta si ma bucur ca s-a gasit VOINTA POLITICA pentru a reaseza criterii stranii, gandite de functionari ce nu au de a face cu economia privata. Pe de alta parte, POR 2.2 „lista de rezerva” are de o importanta de 10x pana la 100x mai mare !

Ministrul de Finante Adrian Caciu vorbeste public de a folosi cei cca. 40% din banii europeni neabsorbiti din programarea multi-anuala 2014-2020 pentru a atenua efectele Pandemiei in planul costurilor energetice, al socialului. Sigur ca e nevoie si de asa ceva, dar nu „sariti” peste adevaratele prioritati ale Romaniei = afacerile ce antreneaza efecte economice de multiplicare in economie, cu impact pozitiv in Buget si Balanta Externa !

Revenind la INTERESUL ROMANIEI, credem ca inca se poate corecta aceasta anomalie si poate fi prelungita schema de ajutor de stat / sau creata si aprobata una identica, apoi urgentat procesul de contractare al proiectelor POR 2.2 evaluate, eligibile si cu punctaje ridicate (sunt sute pe regiune / cu un total de mii pe tara).

Banii se pot folosi pana la anul “N+3” anume 31.12.2023 – asa incat nu este timp de pierdut in adoptarea deciziei.

Odata puse in practica, aceste proiecte vor trage SUTE de MILIOANE de EURO in bani UE in economia nationala, catre IMM performante, dar vor genera in anii ce vin MILIARDE de EURO pentru PIB-ul Romaniei, pentru Bugetul de Stat si pentru echilibrarea Balantei Comerciale (Export vs. Import) si Balanta de Plati a Romaniei.

Cu stima,

Radu LIMPEDE

Antreprenor

Consultant f-UE