Războiul loveşte sectorul auto: Producţia globală de autoturisme este afectată puternic

Autor: Dorin Oancea 18.04.2022

Unele fabrici din Ucraina au încercat să continue să funcţioneze, pe fondul invaziei, dar muncitorii au fost nevoiţi să întrerupă lucrul pentru a se feri de tirurile de rachete.

În martie, S&P Global Mobility, fosta IHS Markit, şi-a redus prognoza privind producţia auto globală cu 2,6 milioane de vehicule atât în 2022, cât şi în 2023, din cauza conflictului. Cel mai pesimist scenariu se ridica la un total de până la 4 milioane de vehicule pierdute.

Producţia auto europeană este aşteptată să scadă cu aproximativ 9% - adică aproximativ 1 milion de maşini.

O parte din acest număr se va datora în mod direct pierderilor de vânzări din Rusia şi Ucraina, dar aceste ţări formează împreună o mică parte din piaţa auto globală - aproximativ 2% din total în 2021.

Cea mai mare îngrijorare este reprezentată de penuria de materiale şi piese care afectează deja producătorii auto europeni şi, avertizează raportul, s-ar putea extinde şi pe alte pieţe dacă războiul continuă.

Separat, analiştii de credit de la S&P Global Ratings au prognozat, de asemenea, că în 2022 vânzările auto globale vor scădea cu 2% sub nivelul din 2021. Aceasta este o scădere semnificativă faţă de creşterea de 4%-6% a vânzărilor pentru 2022 pe care grupul o prezisese ultima dată în octombrie 2021.

Raportul a evidenţiat întreruperile în aprovizionarea cu piese auto critice din regiune, poate cel mai important fiind cablajele din Ucraina. În pericol sunt, de asemenea, materiile prime - Rusia produce aproximativ 40% din paladiul brut din lume, care este utilizat pentru a curăţa gazele de eşapament ale vehiculelor. Regiunea este, de asemenea, un producător de nichel, care este utilizat în bateriile vehiculelor electrice. Chiar şi mineralele şi metalele comune, precum fierul, sunt afectate, toate aceste materiale cheie fiind folosite pentru fabricarea automobilelor.