România mai are doar 40.000 de magazine în comerţul tradiţional, de aproape patru ori mai puţine ca în anii ’90. Câte se mai închid?

Autor: Cristina Roşca 19.04.2022

Trei din patru chioşcuri din comerţul tradiţional deschise în anii ’90 nu mai sunt astăzi în piaţă. În continuare se închid câteva mii pe an. Întrebarea e însă până când?

„Comerţul tradiţional va continua să se contracte, atât în mediul urban, cât şi în rural, cu toate acesta nu va dispărea, ci se va specializa“, spune Simona Stoica, client service director în cadrul companiei de cercetare de piaţă Market Vector.

Astăzi mai există în România doar circa 40.000 de magazine care activează în comerţul tradiţional. Spre comparaţie, în anii ’90, înainte de dezvoltarea comerţului modern, erau 150.000-160.000 de unităţi. Principalul motiv pentru care s-au închis cele mai multe astfel de magazine îl reprezintă expansiunea reţelelor interna­ţionale de supermarketuri şi hipermarketuri care au venit cu politici mai bune de preţ şi cu portofolii mai largi, în perpetuă adaptare. Crizele economice şi schimbarea comportamentului consuma­torilor au jucat şi ele un rol.

„Magazinele tradiţionale s-au redus ca număr de la an la an, în special prin prisma expansiunii formatelor de proximitate ale marilor reţele IKA, unele având inclusiv formate specifice zonei rurale. În ceea ce priveşte ruralul, expansiunea acestora din urmă va continua“, spune Simona Stoica. Ea face referire la Profi, care are formatul Loco, destinat satelor şi comunelor din România, fiind vorba de magazine cu portofoliu de produse adaptat. Alte reţele anunţă şi ele planuri în acest sens.