Zeno Căprariu, Deloitte România: Directorii financiari ar trebui să se pregătească cu un plan de acţiune pentru fiecare scenariu de durată a războiului din Ucraina

Autor: Răzvan Botea 19.04.2022

Zeno Căprariu, partener audit la Deloitte România, coordonatorul CFO Program în România, a spus, la cea de-a treia ediţie a CFO Summit, că directorii financiari ar trebui să se pregătească cu un plan de acţiune pentru fiecare scenariu de durată a războiului din Ucraina – ca războiul să se încheie repede, să se întindă pe o perioadă medie sau să se întindă pe o perioadă lungă.

„Eu sper că războiul se va termina repede. Directorii financiari şi companiile ar trebui să se pregătească cu un plan de acţiune pentru fiecare dintre cele trei scenarii (război scurt, pe termen mediu şi lung – n. red.). Este foarte dificil de a discuta acum despre o eventuală rezoluţie a acestui conflict, având în vedere că este o situaţie foarte fluidă”, a spus el.

Deloitte România, în parteneriat cu Ziarul Financiar, a organizat marţi, 19 aprilie, a treia ediţie a CFO Summit, un eveniment dedicat specialiştilor din departamentele financiare ale companiilor.

Ce a mai spus Zeno Căprariu la Deloitte CFO Summit 2022:

Anul trecut, la a doua CFO Summit atitudinea generală a mediului de afaceri din România se îmbunătăţise semnificativ, faţă de prima ediţie. Studiul nostru, dar şi discuţiile cu companiile ne arăta un grad tot mai mare de optimism, astfel că, la eveniment, am vorbit despre  noua realitate, despre cum îşi va reveni economia după pandemie şi planul de creştere a companiilor.

S-a temperat optimismul acum, însă aş vrea să subliniez un aspect: experienţa crizei generate de pandemie ne-a dovedit că avem o capacitate extraordinară, atât la nivel individual, cât şi la nivel de business. Companiile au dat dovadă de rezilienţă.

Studiul nostru a fost efectuat în T4/2021 şi s-a finalizat la mijlocul lui decembrie, când norii din Ucraina începeau să apară. În acel moment, estimările privind evoluţia economiei în 2022 erau optimiste.

63% din CFO sondaţi vedeau că economia va creşte.

Rolul directorului financiar s-a schimbat substanţial după 2008 încoace, el devenind o parte integrată în definirea strategiei, dar şi execuţia strategiei. Pentru a formula şi urma o strategie de succes, cifrele sunt importante. Or, cine stăpâneşte mai bine cifrele decât directorii financiari?

În strategia companiilor, această componentă de digitalizare a început să fie foarte bine articulată şi atunci, automat, departamentele financiare nu puteau rămâne în urmă.

Majoritatea directorilor financiari au planificat traininguri pentru angajaţi care să faciliteze lucrul la distanţă, utilizarea unor sisteme, unor platforme digitale.

Cred că prioritatea numărul unu este adoptarea la acest nou context de business. Digitalizarea ocupă un loc secund imediat. Digitalizarea este un instrument care poate contribui la optimizarea costurilor. Nu am văzut ca planurile de digitalizare să fie pe hold, dimpotrivă, se accelerează.