Deloitte/ZF CFO Summit 2022. Directorii financiari trebuie să se pregătească pentru toate scenariile legate de războiul din Ucraina - optimist, mediu şi pesimist

Autor: Răzvan Botea 24.04.2022

Prioritatea numărul unu din departamentele financiare ale companiilor este adaptarea la noul context de business cu războiul de la graniţă. Imediat după, digitalizarea se află pe agenda directorilor financiari.

Strategia departamentelor financiare ar trebui să ţină cont de oricare dintre cele trei scenarii de încheiere a conflictului din Ucraina, care, în viziunea economistului-şef al Deloitte Germania Alexander Boersch, se poate întinde pe termen scurt - câteva săptămâni, mediu sau lung - mai departe de 2022.  Cu toate acestea, există şi premise optimiste pentru business în perioada următoare, cum ar fi lichiditatea din piaţă sau regionalizarea lanţurilor de producţie, este de părere Zeno Căprariu, partener la Deloitte România.

„Este important ca directorii financiari să se pregătească pentru toate scenariile: optimist, mediu şi pesimist. Cu toate acestea, partea bună este că există lichiditate în piaţă, care sunt încurajatoare pentru consum şi, de asemenea, există lichidităţi pentru România şi oportunităţi pentru regionalizarea lanţurilor de aprovizionare“, a spus Zeno Căprariu, care este şi coordonatorul CFO Program în România, în cadrul celei de-a treia ediţii a CFO Summit.

Alexander Boersch, economist-şef şi coordonator al diviziei de cercetare a Deloitte Germania, a creionat tabloul macroeconomic european, în contextul conflictului din Ucraina. El a expus trei scenarii posibile pentru evoluţia con­flictului din Ucraina şi, cel mai pesimist, în care războiul nu se va încheia în 2022, înseamnă o inflaţie de peste 8% la nivel european şi o creştere economică redusă la 1% în 2022 pentru Uniunea Europeană.

„Scenariile pe care mergem se referă la rezultatul războiului şi evoluţia preţurilor energiei şi mărfurilor. În scenariul în care războiul va dura până anul viitor şi vom vedea mai departe sancţiuni economice, vedem inflaţia la mai mult de 8% în Uniunea Europeană şi o creştere economică de 1%.“

Deloitte România, cu sprijinul ZF, a organizat marţi 19 aprilie, video­conferinţa CFO Summit 2022 aflată la a treia ediţie. Tema de anul acesta a fost digitalizarea departamentelor finan­ciare ale companiilor, prilej cu care directorii financiari ai unora dintre cele mai mari companii din România au vorbit despre abordarea lor a pandemiei şi războiului din Ucraina.

Prezent la eveniment, Adrian Dumitriu, CFO al Chimcomplex, cel mai mare jucător din industria chimică românească, a spus că în procesul de a  lua decizii bazate pe date implementat de Chimcomplex a introdus un nou set de date în ultimele 6-7 luni: preţurile la energie şi gaze.

„Dacă tot vorbim de digitalizare, am construit în cadrul companiei un set de indicatori pe care îi urmărim în fiecare zi. De 6-7 luni avem două variabile noi: preţul la energie electrică şi preţul la gaze. Monitorizăm ce se întâmplă cu aceste două elemente de cost şi ne pregătim în planurile noastre strategice să devenim independenţi energetic“, a spus el.

În cadrul evenimentului au fost prezentate şi principalele concluzii ale studiului anual Deloitte CFO Survey România, care relevă perspectivele directorilor financiari din România în materie de riscuri, evoluţii macroeconomice şi strategie. Studiul a fost realizat în trimestrul 4 din 2021, când încă nu izbucnise conflictul din Ucraina, dar se întrevedeau nori negri la orizont.

„Optimismul mediului de business este acum mai temperat decât la finalul anului trecut, însă cu siguranţă există  optimism. Există lichiditate în piaţă, potenţialii consumatori au lichiditate, sunt fondurile UE şi de asemenea pachetul de măsuri socio-economice“, a mai spus Zeno Căprariu.


Deloitte România, cu sprijinul ZF, a organizat marţi 19 aprilie videoconferinţa CFO Summit 2022, aflată la a treia ediţie. Tema de anul acesta a fost digitalizarea departamentelor financiare ale companiilor, prilej cu care directorii financiari ai unora dintre cele mai mari companii din România au vorbit despre abordarea lor a pandemiei şi războiului din Ucraina.


 

Zeno Căprariu, partener audit, Deloitte România, coordonatorul CFO Program în România

► Anul trecut, la a doua ediţie a CFO Summit atitudinea generală a mediului de afaceri din România se îmbunătăţise semnificativ, faţă de prima ediţie. Studiul nostru, dar şi discuţiile cu companiile ne arăta un grad tot mai mare de optimism, astfel că la eveniment am vorbit despre  noua realitate, despre cum îşi va reveni economia după pandemie şi planul de creştere a companiilor.

► S-a temperat optimismul acum, însă aş vrea să subliniez un aspect: experienţa crizei generate de pandemie ne-a dovedit că avem o capacitate extraordinară, atât la nivel individual, cât şi la nivel de business. Companiile au dat dovadă de rezilienţă.

► Eu sper că războiul se va termina repede. Directorii financiari şi companiile ar trebui să se pregătească cu un plan de acţiune pentru fiecare dintre cele trei scenarii (război scurt, pe termen mediu şi lung - n. red.). Este foarte dificil de a discuta acum despre o eventuală rezoluţie a acestui conflict, având în vedere că este o situaţie foarte fluidă.

► Rolul directorului financiar s-a schimbat substanţial după 2008 încoace, el devenind o parte integrată în definirea strategiei, dar şi execuţia strategiei. Pentru a formula şi urma o strategie de succes, cifrele sunt importante. Or, cine stăpâneşte mai bine cifrele decât directorii financiari?

► În strategia companiilor, această componentă de digitalizare a început să fie foarte bine articulată şi atunci, automat, departamentele financiare nu puteau rămâne în urmă.

 

Alexander Boersch, economist-şef şi coordonator al diviziei de cercetare a Deloitte Germania:

► Cred că trebuie să facem o diferenţă între situaţia economică curentă şi previziuni. Situaţia curentă arată bine, în vreme ce orizontul este mai înnorat.

► Dacă te uiţi la piaţa de capital, merge mai mult decât bine. Dacă te uiţi la sentimentul economic, merge mult mai rău, mai ales când te uiţi la zona de investiţii, manufacturare sau industria automotive.

► Piaţa de export către Rusia nu este atât de mare. Pentru toată Uniunea Europeană, Rusia înseamnă cam 2% din exporturi, la fel ca Suedia sau Ungaria. Implicaţiile sunt mai degrabă pe partea de aprovizionare.  Vorbim, în primul rând, de câteva mărfuri-cheie precum titanul sau paladiul. Un alt factor important este, desigur, energia. România este mai independentă decât Germania faţă de gazul rusesc, aspect care este un atu foarte important.

► Sentimentul consumatorului a scăzut foarte mult în martie 2022, cel mai mult din cauza războiului, dar şi ca reacţie la creşterea inflaţiei. Consumatorii au economii în exces, acumulate în pandemie, când nu au putut cheltui banii. În aceeaşi vreme, piaţa muncii a mers bine, aşa că acum sunt bani. Consumul încă are tracţiune.

► Ne putem aştepta ca inflaţia să continue, condusă de preţurile la energie, sau chiar să accelereze.

Scenariile pe care mergem se referă la rezultatul războiului şi evoluţia preţurilor energiei şi mărfurilor. În scenariul în care războiul va dura până anul viitor şi vom vedea mai departe sancţiuni economice, vedem inflaţia la mai mult de 8% în Uniunea Europeană şi o creştere economică de 1%.

 

Răzvan Popescu, CFO, Romgaz:

► Pentru mine va fi o mare provocare să reuşim să implementăm digitalizarea pe partea de câmpuri de producţie. Această digitalizare pe partea de câmpuri de producţie şi  o viziune foarte clară şi în timp real a centrelor de cost, a părţilor de producţie a câmpurilor, cred că sunt foarte importante pentru o companie din oil & gas. Nu inventăm roata, ne uităm şi la alte companii din Europa şi SUA.

► Nu cred că Romgaz este în urmă la capitolul digitalizare. În ultimul an, mai ales, am avut un proces de digitalizare care a funcţionat şi care va fi de succes.

► Totul cred că pleacă de la cultura organizaţională. În Banca Naţională a României, fiind văzută ca un ultim bastion pentru creşterea cursului valutar şi a inflaţiei, cred că există un simţ al disciplinei ridicat.

► Această companie nu a fost nevoită să aibă credite sau investiţii atât de mari, astfel încât să-i poată afecta integritatea financiară. Acest moment şi tot ce va urma pentru Romgaz va trebui să aducă cu sine o schimbare a modului de lucru şi o disciplină a cifrelor mult mai riguroasă.

 

Mihail Ion, CFO, Raiffeisen Bank:

► Aşteptările de achiziţii de servici şi produse în mediul online sunt din ce în ce mai mari. Este un trend important. Noi credem că stăm foarte bine, în măsura în care suntem la înălţimea aşteptărilor clienţilor în materie de bunuri şi servicii în mediul digital şi lucrul de la distanţă. Investim foarte mult în continuare în asta.

► Lumea este într-o schimbare destul de rapidă. Putem să vorbim de comportamentul clienţilor, jucători noi în piaţă care lansează o ofertă pur digitală, putem vorbi despre partea de supraveghere şi reglementare, care este într-o dinamică accelerată.

►  Pe cale de consecinţă, trebuie să avem o capacitate de adaptare a companiei mult mai rapidă. Din această perspectivă, zona financiară, pe lângă caracteristica tradiţională de reflectare a imaginii financiare a companiei, trebuie să se orienteze cât mai mult către viitor şi să participe la elaborarea strategiei.

 

Anca Maniţiu, CFO, Impetum Group:

► În IMM-uri barierele sunt mai mult de ordin uman. Competenţele digitale scăzute cu forţa de muncă sunt principalele probleme. Să ne uităm însă doar la manageri. Şi aceştia, mulţi dintre ei, au competenţe scăzute. Atunci cum ar putea ca un astfel de manager să implementeze în compania sa o digitalizare reală a organizaţiei.

n Specialiştii IT sunt foarte scumpi, pe de-o parte, şi de pe altă parte nu prea sunt disponibili pentru zona IMM-urilor. Mai este vorba şi de ► lipsa de finanţare pentru programe de digitalizare, la care se adaugă consultanţă.

► Sunt sectoare care sunt avantajate de criza actuală. Agricultura este un sector privilegiat şi construcţiile şi materialele de construcţii au înregistrat creşteri. Principala mea îngrijorare este legată de lipsa unor fonduri. Noi ne uităm la oportunităţi şi pe mine m-ar îngrijora să nu am capital în care să investesc în companii pe care le văd sustenabile sau să nu pot susţine companiile în care deja am investit.v

 

Adrian Dumitriu, CFO, Chimcomplex:

► Dacă tot vorbim de digitalizare, am construit în cadrul companiei un set de indicatori pe care îi urmărim în fiecare zi. De 6-7 luni avem două variabile noi: preţul la energie electrică şi preţul la gaze. Monitorizăm ce se întâmplă cu aceste două elemente de cost şi ne pregătim în planurile noastre strategice să devenim independenţi energetic.

► Este extrem de important pentru orice organizaţie să îşi fundamenteze deciziile pe date. Digitalizarea este importantă că ne permite să procesăm acest volum mare de date.

► Implementăm mult mai rapid deciziile decât acum doi ani. Ne adunăm la aceeaşi masă, virtuală, şi ne uităm pe acelaşi set de premise. Am dezvoltat un fel de schemă logică unde am definit variabilele relevante pentru business. Ne adunăm la aceeaşi masă şi luăm decizii legate de cum ne vom desfăşura activitatea.

► Din perspectiva noastră, vom trăi pentru mulţi ani într-o economie în care energia electrică şi gazele vor fi la preţuri ridicate. Nu credem că ne vom întoarce la preţurile din urmă cu doi ani. Cred că ne vom obişnui cu aceste preţuri ridicate.