VIDEO. ZF Mobilio ‘22. Elzbieta Wróbel, business development manager la fintech-ul polonez Blik: În România există o oportunitate uriaşă de trecere de la plata cu cash la cea cu mobilul

Autor: Ramona Cornea 20.04.2022

„Lucrăm la extinderea pe pieţele din Europa Centrală şi de Est pentru că am vrea să ieşim din graniţele Poloniei. Vrem să susţinem băncile din regiune şi din România pentru a accelera dezvoltarea comerţului electronic şi a plăţilor mobile“.

Fintech-ul polonez Blik, care a devenit cea mai populară modalitate de plată în această ţară, analizează posibilitatea de extindere pe alte pieţe, printre care şi România unde oportunitatea de trecere de la plata cu numerar la cea cu mobilul este „uriaşă”.

„În 2015, în Polonia, oamenii se bazau foarte mult pe cash în tranzacţiile din comerţ, era o pondere de 40% a plăţilor cu cash şi doar 26% dintre utilizatorii de internet cumpărau online. În prezent, această pondere a ajuns la 80%. În România, în anul 2021, putem vedea că în acest moment oamenii se bazează foarte mult pe cash, doar 22% dintre utilizatorii de internet cumpără online, modalitatea de plată preferată este cardul de debit. Dacă ne uităm la aceşti indicatori din cele două ţări, ei sunt aproape identici, ceea ce duce la concluzia că este o oportunitate uriaşă pentru utilizatorii români de a folosi metoda de plată prin telefon”, a declarat Elzbieta Wróbel, business development manager la fintech-ul polonez Blik în cadrul conferinţei ZF Mobilio ’22.

Blik este un sistem de plăţi disponibil în aplicaţiile de mobile banking printr-un cont bancar. Sistemul  le permite utilizatorilor să plătească online, la terminalele de plată tradiţionale, dar şi să retragă numerar de la bancomate şi să trimită bani altor utilizatori în timp real. Pentru a plăti prin Blik, aplicaţia generează un cod de şase cifre, care trebuie introdus online, la terminal sau la bancomat, iar sistemul iniţiază o tranzacţie care este apoi aprobată în aplicaţia mobilă a băncii. Simplitatea şi securitatea ridicată a Blik l-a transformat în modalitatea preferată de plată în rândul utilizatorilor de aplicaţii bancare din Polonia. De la lansarea sa în 2015, sistemul a procesat deja peste 1,5 miliarde de plăţi. Aproximativ 70% din toate tranzacţiile Blik reprezintă cumpărături online. În Polonia, Blik este mult mai popular pentru aceste achiziţii decât cardurile de plată sau plata în numerar la livrare. Sistemul simplifică semnificativ procesul de achiziţie online, impulsionând dezvoltarea comer­ţului electronic şi sprijinind astfel multe companii care au avut de suferit în timpul pandemiei, conform datelor companiei.

Ceea ce oferă Blik este relevant pentru piaţa din România, a spus Wrobel. „Cred că ideea că tranformarea digitală este vitală în România se aliniază cu prezentarea mea, care spune că viitorul plăţilor este pe mobil. Utilizatorii vor să plătească oricând şi de oriunde, în un mod rapid şi sigur. Aşa vrem cu toţii să plătim.

Modul în care facem plăţile se schimbă rapid şi credem că viitorul acestor plăţi este unul mobil, aici şi acum. Blik este o modalitate de plată creată în Polonia şi a fost lansată pe piaţă în anul 2015. Blik a fost creată de şase bănci. Aceste bănci au decis ca, în loc să concureze şi să iasă pe piaţă cu multe aplicaţii de plată cu telefonul concurente, să îşi unească forţele şi să ofere o singură metodă de plată, una comună, standardizată, care să servească toţi utilizatorii din Polonia şi care să fie mai ieftin de implementat.

În Polonia, populaţia totală este de circa 38 de milioane de locuitori acum, iar 21 de mil. dintre ei sunt utilizatori activi ai serviciilor bancare online. Prin servicii bancare online mă refer la toate punctele de acces digitale la serviciile lor bancare.  Dintre aceşti 21 de milioane, 70% folosesc servicii bancare pe mobil, adică fie accesează aplicaţiile băncilor pe telefoanele lor, fie accesează site-urile băncilor tot de pe telefon.  Datorită parteneriatului cu MasterCard încheiat în 2019, utilizatorii Blik pot efectua plăţi contactless şi prin telefon în terminale din întreaga lume. Tehnologia pe care se bazează Blik este utilizată în prezent pentru a crea un sistem public de plăţi în Emiratele Arabe Unite. Această soluţie poate fi utilizată într-un mod similar pe orice piaţă - acelaşi sistem de plată poate funcţiona în aplicaţia mobilă a oricărei bănci - simplu, rapid şi sigur.

Blik are 10 milioane de utilizatori care îi folosesc serviciile în mod regulat, adică cel puţin o dată pe lună, adică mai mult de un sfert din populaţia Poloniei. Blik este metoda de plată dominantă pe piaţa din Polonia. Creşterea Blik a fost una extraordinară – anul 2018 a fost unul semnificativ pentru că a fost pentru prima dată când numărul de tranzacţii făcute prin Blik a fost mai mare  decât numărul de tranzacţii făcute prin carduri. În 2021, vedem că numărul de tranzacţii realizate prin Blik este mai mare decât cel al tranzacţiilor făcute cu cardul, cu cash sau prin alte metode. Suntem încă în creştere. Circa 59% dintre tranzacţiile făcute în aplicaţii bancare sunt făcute prin Blik”, a spus reprezentantul Blik.

Compania a realizat şi cercetări de piaţă în România, iar rezultatele au fost favorabile Blik. „Utilizatorii români vor să plătească în un mod simplu, rapid şi sigur. Din un grup de oameni care plătesc în mod obişnuit cu cash, 35% au spus că ar trece la o metodă de plată prin mobil pentru că vor confort, utilitate, 9% au spus că vor siguranţă. În ceea ce priveşte utilizatorii de carduri, 13% au spus că vor o soluţie rapidă şi simplă, iar 32%  dintre ei au spus că vor mai multă siguranţă. Deci 13% dintre utilizatorii de carduri şi 35% dintre cei de cash au spus că sunt interesaţi de metode de plată utile, simple şi rapide. Ştim că deja există interes în rândul comercianţilor din comerţul electronic din România, am vorbit cu unele dintre companiile prezente pe piaţa din România, deci este o nevoie pentru astfel de soluţii”, a precizat Elzbieta Wróbel.

Interesul pentru România a fost exprimat şi de CEO-ul Blik, prin intermediul unui comunicat de presă. "Lucrăm intens la stabilirea de parteneriate cu băncile din regiunea Europei Centrale şi de Est. Strategia noastră este de a dezvolta acorduri cu cele mai mari bănci de pe piaţa locală şi de a demonstra că o abordare comună poate duce la o dezvoltare mult mai rapidă a industriei. Credem că putem construi rapid pe alte pieţe – cum ar fi România – un sistem de plăţi popular bazat pe aplicaţii de mobile banking şi uşor de acceptat de către magazinele online, folosind tehnologia pe care am creat-o deja şi experienţa noastră de şapte ani de consolidare a businessului Blik în Polonia", a declarat Dariusz Mazurkiewicz, CEO al Blik. „

Lucrăm la extinderea pe pieţele din Europa Centrală şi de Est pentru că am vrea să ieşim din graniţele Poloniei. Vrem să susţinem băncile din regiune şi din România pentru a accelera dezvoltarea comerţului electronic şi a plăţilor mobile”, a spus şi Wrobel în cadrul ZF Mobilio.

Întrebată în cadrul ZF Mobilio ’22 care a fost factorul cheie care a condus la apariţia pe piaţă şi la succesul platformei, Elzbieta Wróbel a indicat colaborarea dintre băncile comerciale dintre Polonia.