ZF Agropower. Familia Palco cultivă ecologic şapte hectare cu lavandă în localitatea Delureni din Bistriţa-Năsăud şi trimite 80-90% din uleiul produs la export

Autor: Florentina Niţu 27.04.2022

BioLavanda a avut o cifră de afaceri de 137.000 de lei în 2020 şi un profit de peste 87.000 de lei.

Diana Palco împreună cu soţul său, care a vizitat culturi de lavandă din Provence, au început să cultive lavandă în urmă cu 7 ani în localitatea Delureni din judeţul Bistriţa-Năsăud şi astăzi au o suprafaţă de 7 hectare, pe care o lucrează în sistem ecologic. O parte din florile de lavandă sunt exportate în ţări din Uniunea Europeană şi o altă parte în ţări din Asia, precum Iordania, iar o altă parte din producţie este procesată şi transformată în ulei esenţial de lavandă, din care majoritatea este exportat.

„În 2015, când a început povestea BioLavanda, în România nu erau prea multe culturi de lavandă şi astfel am făcut o pepinieră, ne-am autorizat, iar apoi, pe lângă partea de producere a butaşilor, am început şi noi propriile culturi, altfel că astăzi suntem producători autorizaţi pentru 22 de soiuri de lavandă şi avem

7 hectare cultivate cu lavandă“, a povestit Diana Palco, cofondator al BioLavanda, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania.

Numărul de clienţi a crescut de la an la an, iar pe partea de vânzare de butaşi foarte mulţi clienţi, încă de la început, în fiecare an şi-au mărit suprafeţele, a menţionat ea. Totodată, au apărut clienţi noi, cărora Diana Palco spune că le recomandă să înceapă cu o suprafaţă de test, să îşi achiziţioneze un număr minim de butaşi, 200 sau 500, alegând soiul potrivit pentru tipul de business (producţie de ulei, de cosmetice, de produse decorative ori de produse aliementare) şi pentru a se obişnui cu planta şi cu partea de îngrijire.

„Soiurile noastre sunt aclimatizate pentru toate zonele din ţară şi se adaptează fără nicio problemă, indiferent că e zonă de câmpie, de deal sau de munte. Lavandă nu este o plantă pretenţioasă, însă trebuie plantată în zone însorite, pentru că nu îi place umbra şi cel mai importantă este să fie solul bine drenat, să nu băltească apa, căci dacă există multă umiditate în sol riscă să se îmbolnăvească plantele şi să nu se dezvolte corespunzător“, a precizat co-fondatoarea Biolavanda.

Diana Palco consideră că dacă cineva vrea să aibă un venit suplimentar pe lângă job-ul stabil o mică cultură de lavandă este potrivită, pentru că poţi să faci produse artizanale, precum cosmetice, uleiuri şi decoraţiuni, cu ajutorul cărora să amortizezi repede invesiţia şi să faci şi profit. „Este important de unde te informezi când faci o cultură de lavandă.“

Totodată, BioLavanda a achiziţionat o instalaţie de distilare profesională şi complet automatizată pentru a face ulei esenţial de lavandă şi ulterior l-a certificat ecologic. Începând cu pandemia de COVID-19 din 2020, reprezentanţii Biolavanda s-au gândit să se orienteze şi spre partea de producţie de cosmetice, care acum e în proces de dezvoltare.

Compania produce într-un an 400-500 kg de ulei esenţial de lavandă şi „80-90% din ulei l-am vândut la export în ţări precum Franţa, Germania şi Spania. Avem acum foarte mulţi clienţi care sunt artizani şi fac produse cosmetice, lumânări şi mai avem clienţii noştri fideli, care au început prin a cumpăra butaşi şi mai suntem prezenţi în câteva magazine“.

De asemenea, compania exportă şi flori de lavandă, cât şi butaşi, în Uniunea Europeană, iar anul trecut a livrat în Iordania lavandă, cu avionul, o jumătate de hectar şi urmează să mai achiziţioneze, potrivit Dianei Palco. Recent, BioLavanda a făcut un parteneriat cu restaurant foarte important din Braşov pentru a livra flori de lavandă pentru a decora anumite preparate şi mai are clienţi corporate care pun esenţă de lavandă în limonade.

„Noi avem experienţă în agricultură şi în găsirea pieţei de desfacere, deoarece înainte am făcut stevie, pe care am exportat-o în America. De asemenea, avem o experienţă cu plantele aromatice şi medicinale, pentru că acum pe lângă lavandă cultivăm şi busuioc, oregano şi mentă. Avem o gamă mai largă de produse“, a explicat Diana Palco.

Cu toate acestea, ea susţine că este foarte greu să lucrezi o suprafaţă mare în ecologic, deoarece costurile cu forţa de muncă pentru recoltat sunt foarte mari. Însă, recunoaşte că este mai bine să fie antreprenor decât angajat, pentru că „văd care este diferenţa şi atunci când îţi place ce faci dezvolţi produse noi, vin clienţi noi şi oportunităţi noi“.

„Acum, comenzile pe partea de butaşi nu au scăzut, însă pe partea de ulei esenţial de lavandă am simţit o scădere a comenzilor, pentru că foarte mulţi procesatori de uleiuri esenţiale din afara ţării şi-au diminuat activitatea din cauza pandemiei şi a războiului şi sunt anumite dificultăţi în a se aproviziona cu materii prime“, a mai spus Diana Palco.

BioLavanda a avut o cifră de afaceri de 137.000 de lei în 2020, ultimul an pentru care există date disponibile, şi un profit de peste 87.000 de lei, arată datele de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Diana Palco, co-fondator al BioLavanda: Este important de unde te informezi când faci o cultură de lavandă.