ZF 15 minute cu un antreprenor. Andreea Micu, proprietarul Crama Avincis: Anul trecut am vândut 190.000 de sticle de vin, iar pentru anul acesta preconizăm circa 230.000

Autor: Miruna Diaconu 03.05.2022

♦ Crama din zona Drăgăşani are în prezent o suprafaţă cultivată de 43 de hectare, dar este în plan extinderea domeniului cu câteva hectare.

Crama Avincis din zona Drăgăşani îşi propune ca anul acesta să vândă circa 230.000 de sticle de vin, în contextul în care în 2021 numărul acestora s-a ridicat la 190.000. Producătorul a fost constant pe plus ca vânzări, indiferent de contextul economic, astfel că a înregistrat o creştere a afacerilor anul trecut de 20%, până la circa 6,5 milioane lei, în pofida pandemiei.

„Noi fiind o cramă mică, fiecare o mie de sticle vândute în plus reprezintă un progres. Momentan, avem în jur de 43 de hectare pe rod. Pentru crama noastră este chiar o suprafaţă generoasă. Am încercat să plantăm o varietate de soiuri, atât internaţionale, cât şi româneşti, pentru a păstra un portofoliu divers pe partea de vinuri pe care le propunem consumatorilor“, spune Andreea Micu, proprietară a producătorului de vin Crama Avincis, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenoarea precizează faptul că în viitorul apropriat plănuieşte noi investiţii în extinderea suprafeţei cultivate, însă doar cu câteva hectare. Această dezvoltare vine pe fondul undei evoluţii pozitive a businessului.

Andreea Micu afirmă că în 2022 efectele ridicării restricţiilor impuse în HoReCa odată cu izbucnirea pandemiei s-au simţit imediat, oamenii au început să iasă iar în restaurante. Când vine vorba de vânzările de vinuri în acest canal, avansul e mai timid. Un barometru important îl reprezintă însă vizitele la cramă, unde Avincis are şi propriile facilităţi de cazare.

„Vom vedea care este interesul oas­pe­ţilor la cramă, dar deja am avut weekenduri pline. Lumea şi-a dorit să iasă în natură. Cât despre partea de res­tau­rante, începem să simtim o activ­are venită dinspre partenerii noştri din HoReCa, dar uşor mai timid deo­cam­da­tă, atât din cauza creşterii preţurilor, cât şi pentru că încă mai sunt stocuri care mai trebuie consumate“, explică ea.

Crama Avincis are facilităţi proprii de cazare pentru turiştii amatori de turism viticol. La crama din Drăgăşani ajung câteva mii de turişti anual. Cu toate acestea, turismul viticol nu reprezintă un canal important de vânzare a vinului, ci doar o metodă de promovare.

„Crama este un canal de vânzare, dar nu în mod direct. Ea este mai degrabă o formă de creştere a vânzărilor, este o modalitate prin care interacţionăm cu iubitorii de bin, ei vin la cramă şi ne cunosc“, mai spune Andreea Micu.

Vinurile cramei Avincis sunt disponibile la nivel naţional în aproximativ 700 de localuri din HoReCa, în 45 de magazine online şi în şapte reţele internaţionale de comerţ modern, respectiv Carrefour, Kaufland, Auchan, Metro, Selgros, Mega Image şi Profi. „Odată cu venirea pandemiei, am fost forţaţi să ne reorientăm mai mult către retail. Am făcut asta optând nu doar pentru online, ci şi pentru IKA (reţelele de comerţ modern - n.red.). Astăzi, există un echilibru între retail şi HoReCa, sunt două canale care ating nu neapărat două profiluri de consumatori, ci două ocazii diferite de a consuma vin.“

Momentan, producătorul vrea să şăstreze acest raport de forţe. Andreea Micu este de părere că piaţa de vin începe să se maturizeze, consumatorii fiind mult mai atenţi la ceea ce achiziţionează, iar preferinţele au început să se schimbe şi ele ca urmare a acestui lucru.

„Cred că va fi o creştere a consumului de spumant, maturizarea pieţei înseamnă asimilarea vinului în obiceiurile noastre de zi cu zi. Automat, şi consumul de vin creşte astfel“, precizează ea.

Totuşi, inflaţia galopantă ar putea reprezenta o piedică în ceea ce priveşte achiziţiile viitoare de licori bahice, deşi impactul va fi pe termen scurt. Majorarea preţurilor este resimţită şi de producătorul de vin, însă Andreea Micu spune că rata de creştere nu se va transfera la acelaşi nivel în preţul final al vinului.

„Probabil că, o vreme, va exista o reticenţă a consumatorului în achiziţii, dar la un moment dat, toate aceste creşteri de preţuri se vor nivela, astfel că vom ajunge într-o zonă în care va reveni consumul la forma iniţială şi la trendurile cu care suntem obişnuiţi“, precizează ea.