ZF TECH DAY. Bogdan Tudor, fondator şi CEO StarTech Team: În pandemie am asistat la o explozie a cloudului, iar acum nevoia de protecţie cibernetică a afacerilor este în prim-plan. Securitatea nu mai este doar o responsabilitate a departamentului IT sau de securitate IT, este o responsabilitate a întregii companii

Autor: Ioana Nita 03.05.2022

Pandemia a accelerat digitalizarea în toate industriile şi a pus accent avantajele tehnologiei cloud, însă acum nevoia stringentă pentru orice companie este asigurarea protecţiei cibernetice, în condiţiile în care conflictul de la graniţele României a provocat o explozie a atacurilor care vizează nu doar entităţi de stat ci şi companii private şi cetăţeni. România s-a confruntat în ultima săptămână de altfel cu un val de atacuri prin SMS - care viza extragerea de date confidenţiale din smartphone-urile persoanelor fizice, dar şi cu o serie de atacuri ale unor hackeri ruşi, care au vizat instituţii de stat şi companii private.

„Astăzi partea de securitate IT devine din ce în ce mai importantă. Am trecut printr-un moment de creştere a cloudului imediat după faza iniţială a pandemiei, iar acum, odată ce companiile îşi pun toate ouăle în acelaşi coş, sunt din ce în ce mai vulnerabile şi atunci partea de securitate cibernetică este un subiect de mare actualitate în acest moment. Aceşti ultimi doi ani au venit cu schimbarea profilului consumatorului, cu schimbarea profilului de servicii de care au nevoie companiile la un moment dat. Perioada «interesantă» (din pandemie – n. red.)  continuă acum cu noua criză de la de la graniţă“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day, Bogdan Tudor, fondator şi CEO al StarTech Team, companie locală specializată în furnizarea de servicii IT, activă de 20 ani pe piaţa din România, dar şi pe piaţa din SUA de 10 ani.

„Nevoia de protecţie cibernetică a afacerilor a crescut, chiar dacă o parte dintre companii au conştientizat deja acest lucru şi au luat măsuri în sensul protecţiei afacerilor, însă o parte încă nu au conştientizat şi se confruntă cu tot felul de provocări. Avem foarte multe companii care nu sunt protejate îndeajuns şi atunci marea provocare în acest moment este efortul de a proteja afacerile din România, şi nu numai, de toate aceste atacuri cibernetice care au loc în primul rând din est, din Rusia, dar au loc şi din state cumva mai îndepărtate. Coreea de Nord, de exemplu, este un alt actor statal cunoscut, recunoscut şi dovedit că a lansat atacuri împotriva unor ţinte din vestul Europei sau din Statele Unite. România nu este o insulă. Din păcate, România stă mai puţin bine, este mai puţin protejată de aceste atacuri cibernetice şi asistăm în fiecare zi la tot felul de evenimente neprevăzute“, a completat el.

Deşi în prezent există foarte multe soluţii pentru protecţia IT a companiilor, atacurile cibernetice sunt din ce în ce mai sofisticate, iar ţintele vizează în principal businessuri mari, de la care atacatorii au mult mai mult de câştigat. Companiile au la dispoziţie acum cele mai performante sisteme de securitate IT, însă cea mai slabă verigă rămâne în continuare factorul uman, angajaţii.

„Majoritatea atacurilor de astăzi au loc prin intermediul verigilor slabe care din păcate rămân în continuare oameni din interior. Şi atunci în ultima perioadă am dezvoltat foarte mult divizia de educaţie pentru utilizatori, inclusiv prin intermediul unor mesaje special concepute care să ne dea în primă fază o dimensiune a nivelului de protecţie din perspectiva angajaţilor pe care îi are o companie, urmând apoi periodic să îmbunătăţim acest nivel. De exemplu, trimitem nişte mesaje aparent valide către toţi angajaţii companiei, identificăm cine răspunde la aceste mesaje, iar odată ce primim nişte semne de exclamare în urma simulării acestor atacuri, ne concentrăm pe locul unde compania este cel mai vulnerabilă şi educăm utilizatorii să nu mai se lase păcăliţi de aceste mesaje. Şi acesta este un proces continuu. Deci în momentul de faţă, la modul general, tehnologia a căzut pe locul doi.“

„Importantă este partea umană. Întotdeauna a fost, însă în contextul de astăzi este cu atât mai important să ai angajaţi care să participe activ alături de tine în protecţia companiei. Securitatea nu mai este doar o responsabilitate a departamentului IT sau de securitate IT, nu, este o responsabilitate a întregii companii, iar acest lucru presupune o mare maturitate“, a subliniat fondatorul şi CEO-ul StarTech Team.

Divizia de securitatea cibernetică a companiei înregistrează creşteri, însă principala divizie a StarTech Team, care generează cele mai multe venituri este în continuare cea de suport IT – service-desk şi help-desk. Businessul StarTech Team s-a menţinut pe creştere în ultimii doi ani, însă ritmul de creştere a încetinit. În 2020, cifra de afaceri a companiei s-a situat la aproape 26 mil. lei.

“A crescut foarte mult divizia de cybersecurity, deşi în momentul ăsta nu vedem o schimbare radicală a portofoliului de servicii de soluţii pe care noi le oferim. Asta cred că vine şi datorită faptului că după 20 de ani în piaţă suntem în anul 21 de activitate, e mai greu, vorbim de stabilitate în primul rând - companiile lucrează cu noi pentru că au un serviciu contractat pe care îl livrăm conform termenelor de calitate. Şi atunci nu constatăm că dintr-o dată divizia de securitate IT e prima generatoare de venituri din companie, dar vedem o creştere accelerată în acea zonă. Noi spunem că suntem singura companie de servicii IT complete pentru companii. Suntem capabili să protejăm complet o afacere prin divizia de cybersecurity, să administrăm, să implementăm soluţii de transformare digitală prin cele două divizii de servicii de reţea, cloud şi consultanţă şi apoi să oferim suportul necesar atât afacerii, cât şi angajaţilor prin divizia de service-desk şi help-desk”, a menţionat Bogdan Tudor, adăugând că a doua divizie ca importanţă este cea de securitate, urmată de divizia consultanţă IT. Acestora li se adaugă şi divizia de servicii IT şi cloud pentru care StatTech Team lucrează cu parteneri.

Unul dintre parteneriatele cu vechime pe care le are compania este cel cu Orange Business Services, derulând până acum împreună zeci de proiecte pentru companii mari din diferite industrii – de la cea financiară, de asigurări, până la retail şi agricultură.

“Colaborăm în special pentru proiecte din zona financiară. Avem proiecte în zona de suport pentru afaceri. În momentul în care vorbim de companii cu acoperire naţională, suntem acea companie care acordă suport afacerilor de la distanţă şi prin intervenţii în locaţiile pe care companiile le deţin la nivel naţional şi îşi dau seama că este mult mai eficient decât să ai tehnicieni în fiecare judeţ sau în toată ţara, să lucrezi cu genul de companii care au aceste capabilităţi. Apoi în zona de asigurări avem proiecte interesante pentru că în zona de asigurări este o schimbare constantă, este nevoie de servicii de cloud, servicii de suport pentru reţea, au nevoie de capabilităţi avansate în zona de comunicaţii, având foarte mulţi agenţi în toată ţara. De asemenea, avem proiect în zona de retail - retailul este un segment important, atât pentru noi cât şi pentru Orange, unde oferim din nou servicii de suport şi securitate IT, cât şi servicii de management a infrastructurii IT - servere, soluţii de găzduire. În afară de găzduirea unei platforme de transformare digitală sau de livrarea unor servicii către angajaţi, ai nevoie de administrarea acestei platforme. Împreună cu Orange facem o echipă foarte bună pentru că ei au reuşit într-un mod inteligent să folosească spaţiile sau rezervele de spaţii din infrastructura IT pe care le deţin din perspectiva serviciilor de bază pe care le au să le ofere la alte companii şi atunci noi intervenim în zona de administrare a acestor soluţii care trebuie evident cumva gestionate într-un mod sigur şi continuu pentru aceste companii.”

Ce a mai declarat Bogdan Tudor în cadrul emisiunii:

Pandemia a venit ca o surpriză pentru toată lumea, în special pentru companiile IT. Cred eu pentru că marea surpriză este că am avut mai mult de lucru. Deci odată cu toată schimbarea produsă de criza sanitară, companiile au trebuit să se transforme cel puţin din perspectiva modului în care interacţionează cu angajaţii proprii şi atunci când au fost nevoiţi să trimită atâţia oameni cumva să lucreze de acasă, noi am fost primii care a trebuit să ne implicăm şi să le acordăm suportul de care au avut nevoie. Şi iniţial surpriza pentru noi şi pentru majoritatea pieţei a fost că partea de industrie IT a avut mai mult de lucru. Sigur că acest lucru a venit cumva la pachet cu un alt revers al medaliei şi anume faptul că unele companii au sucombat şi atunci am avut ceva mai mult de lucru. O parte din companii, din fericire cele mai multe, companii mature, stabile, au trecut cu bine peste perioada asta şi uneori mai sănătoase cel puţin din punct de vedere financiar şi am avut şi companii care au închis activitatea.

Una peste alta, din perspectiva noastră am asistat la o creştere, dar cu o singură cifră. Eram obişnuiţi în anii anteriori ca rezultatele noastre să crească cu două cifre. Am avut o creştere mai modestă, dar  oricum în condiţiile în care ca orice director general sau proprietar de companie ne aşteptam la un dezastru.