ZF Investiţi în România! Andrei Gagea, Iveco România: Scumpirea motorinei va determina companiile de transport să fie mai atente la costuri

Autor: Bogdan Alecu 09.05.2022

♦ „Înainte de război eram convinşi că vom vedea o creştere deoarece ieşeam din pandemie, apetitul pentru consum era mare. Acum nu vedem o scădere drastică a cererii pentru camioane, dar sunt semne că va exista o încetinire“.

Scumpirea motorinei dar şi inflaţia, vor pune din nou presiune pe piaţa camioanelor, după doi ani în care aceasta s-a confruntat cu efectele pandemiei dar şi criza microcipurilor. Pe de altă parte, nevoia de transport poate susţine investiţiile, mai ales în contextul inflaţiei.

„Este posibil ca din cauza inflaţiei companiile să investească mai mult în utilaje. Am văzut anul trecut dar şi în 2022 o cerere mare pentru vehicule comerciale. Nu am simţit niciun recul pe această piaţă, cu atât mai mult că inflaţia estimată este una de două cifre, iar acest lucru va stimula achiziţia“, a spus Andrei Gagea, directorul general al Iveco România în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România!

Pe de altă parte potrivit statisticilor europene, un litru de motorină costa pe 25.04.2022 cu 59% mai mult decât cu un an în urmă, această scumpire, similară şi în Cehia, fiind cea mai mare înregistrată în ultimul an la nivelul UE. Şi la benzină România a bifat unul dintre cele mai agresive ritmuri de creştere în perioada analizată, de 39%, fiind devansată de Bulgaria, Cehia şi Austria.

„Noi mai venim şi cu vehicule cu combustibili alternativi – gaz natural comprimat sau gaz na­tural lichefiat. Vehiculele alimentate cu CNG se vând pentru utilizare domestică, cu utilizare regio­nală, având autonomie mai mică. În România există trei minireţele în jurul unor oraşe. În cazul ce­­lor alimentate cu gaz natural lichefiat, acestea sunt cumpărate pentru a fi utilizate în Europa de Vest – asigură o autonomie de peste 1.200-1.300 km, iar acolo există stimulente financiare pentru trans­portatorii care le utilizează. În România însă nu există nicio staţie. Cele mai apropiate sunt în Bulgaria la Ruse, în Ungaria şi spre Europa de Vest.“

„Există discuţii, interes pentru investitori de a realiza astfel de staţii şi până la final de an vom şi la noi astfel de unităţi. Şi scumpirea motorinei va redirecţiona companiile de transport către alternativ, mai ales că toate costurile cresc“, a spus Andrei Gagea.

El a subliniat că după un prim trimestru în care piaţa revenea la volumele de dinainte de pandemie, mai ales cu o criză a componentelor electronice pe final, războiul a adus un nou şoc în piaţă.

„Este dificil de estimat cum va evolua piaţa în 2022. Înainte de război eram convinşi că vom vedea o creştere deoarece ieşeam din pandemie, apetitul pentru consum era mare. Acum nu vedem o scădere drastică a cererii pentru camioane, dar sunt semne că va exista o încetinire a cererii, dar volumele vor fi în cel mai rău caz la volumele din 2021. Iveco va urma acelaşi trend. Am avut o cotă de piaţă de 18% pentru toate gamele de vehicule. Anul 2021 a fost unul bun din punct de vedere al evoluţiei vânzărilor vehiculelor comerciale în România. Per total făcând un mix între segmente, piaţa a înregistrat o creştere de 24% faţă de 2020, primul an pandemic. Am văzut o creştere pentru vehicule comerciale pe toate segmentele, de la cele uşoare şi grele“, a spus directorul Iveco.

Cea mai mare creştere a fost pe segmentul vehiculelor grele pentru transport internaţional – capetele tractor. Acest segment a urcat cu 35% anul trecut. Aceasta este legată de cererea de transport de mărfuri, legată la rândul ei de creşterea consumului.

„Problema componentelor electronice a fost resimţită la nivel global, iar noi am mizat pe stocuri pentru a gestiona situaţia şi să reducem termenul de livrare. Acum prezenţa camioanelor pe stoc face diferenţa între a vinde sau nu. Piaţa este dinamică, clienţii vor să cumpere repede şi disponibilitatea produsului este foarte importantă. Contează termenul de livrare, contează consumul deoarece este o componentă importantă a costului, reţeaua de service“, a explicat directorul.