KPMG: O familie cu un copil plăteşte de-a lungul vieţii taxe şi impozite de 4,3 milioane lei, cu peste un milion de lei mai mult decât estimările din urmă cu 3 ani

Autor: Roxana Rosu 09.05.2022

Pandemia, criza energetică şi geopolitică ar putea creşte costul fiscal în România al unei familii medii cu un copil până la 4,3 milioane lei, faţă de 3 milioane lei în urmă cu 3 ani.

Îi mai ţineţi minte pe Andrei si Andreea? Doi oameni obişnuiţi, cu un nivel economic mediu în România, care locuiesc într-un oraş nici mic, nici mare, poate chiar în Buzău? Ei pot fi prietenii tăi, colegii tăi de la birou sau cei care stau lângă tine în autobuz dimineaţa. Sunt doi oameni cu visuri şi planuri de viitor, care au decis să îşi petreacă viaţa împreună. Povestea integrală, actualizată conform ultimelor date disponibile, o găsiţi în analiza atasata.

În urmă cu trei ani, KPMG în România lansa primul studiu dedicat analizei costurilor fiscale de-a lungul vieţii pentru o familie din România, cu un copil, plecând de la nevoia de a transparentiza şi de a face cunoscut care este costul fiscal al unui stil de viaţă obişnuit pentru o familie din România, dar şi de a crea o paralelă cu valoarea unor achiziţii publice. Ajuns la a doua ediţie, studiul „Povestea costului fiscal al unei familii medii din Romania” surprinde profilul protagoniştilor scenariului anterior într-un cadru social şi financiar modificat semnificativ. În numai trei ani, costul fiscal pentru o asemenea familie a crescut, adăugând la cifra iniţială de 3.000.000 RON, între 800.000 RON şi 1.300.000 RON impozite şi taxe plătite de-a lungul vieţii!

V-aţi întrebat vreodată cum arată viaţa, după doi ani de criză sanitară încă neîncheiată, pentru o familie cu venituri medii din România, care a lucrat preponderent în regim de telemuncă, în contextul creşterii generalizate a preţurilor, şi în special a preţurilor pentru energie şi combustibil? Studiul publicat de KPMG România a scos la iveală o realitate financiară alternativă pe care ar putea-o experimenta familiile din România în contextul retragerii plafoanelor de preţ la energie electrică şi gaze naturale, alternative disponibile acestor familii pentru a face faţă presiunilor financiare şi costurilor fiscale ataşate acestei realităţi financiare.

Propriu-zis, a doua ediţie a studiului „Povestea costului fiscal al unei familii medii in Romania” dezvăluie o posibilă realitate alternativă în acest context:

 „Nivelul taxelor plătite de-a lungul vieţii de o familie cu un copil din România ar putea fi semnificativ influenţat în perioadele următoare de eliminarea plafoanelor de preţ la energie electrică şi gaze naturale. S-ar putea să fim martori într-un asemenea scenariu inclusiv la modificarea conduitelor din piaţa muncii. În contextul preţurilor actuale, o familie obişnuită cu venituri şi studii medii are nevoie de o a treia sursă de venit pentru a putea susţine un nivel de trai normal, inclusiv rata unui credit pentru o locuinţă şi o maşină. Ne confruntăm astfel cu o nouă sociologie a familiilor cu venituri medii în România, dar şi cu o nouă ecuaţie fiscală. În această situaţie, al doilea job pentru unul dintre membrii familiei nu ar proveni dintr-un apetit pentru profit, ci din necesitatea de a face faţă presiunilor financiare generate de preţurile crescute”., comentează René Schöb, Partner, Head of Tax & Legal, KPMG în România.

Faţă de nivelul din 2019, suma totală de taxe şi impozite a crescut cu 25%, cifră care reflectă atât creşterea taxelor şi impozitelor salariale pe fondul majorării salariului mediu brut, dar şi creşterea TVA-ului, în urma exploziei preţurilor. Statul român, colector al acestor taxe sporite, obţine un surplus care trebuie redirecţionat cu prudenţă către bunăstarea socială. Iar dacă unul din membrii familiei îşi ia un al doilea job, suma totală de taxe şi impozite creşte cu aproape 45% comparativ cu nivelul din 2019 în condiţiile în care veniturilor medii li se adaugă venituri suplimentare realizate din al doilea job.

Suplimentarea veniturilor salariale printr-un al doilea job duce la creşterea taxelor plătite către stat. Pe de altă parte, o parte din consumatori ar putea prefera excluderea unor categorii de cheltuieli din gospodării, ceea ce ar duce la scăderea taxelor şi impozitelor virate către stat. Rămâne de văzut ce măsuri va lua statul în perioadele următoare pentru susţinerea gospodăriilor din România.

Scopul final al studiului „Povestea costului fiscal al unei familii medii in Romania” este acela de a estima ce investiţii ar putea face statul român cu banii colectaţi din taxele şi impozitele plătite de-a lungul vieţii de o familie din România, cu venituri medii şi un copil.

 

La un nivel al taxelor plătite de-a lungul vieţii de familia noastră de 3.800.000 RON, statul ar putea investi suma totală în una din următoarele categorii:

Întrebarea rămâne care va fi implicarea statului în anii ce vor urma? Către ce proiecte vor fi redirecţionate taxele colectate de stat? Vor influenţa aceste măsuri alegerile cetăţenilor? Cum vor fi vieţile noastre în următorii 5 sau poate chiar 10 ani? Rămâne de văzut ce ne va aduce următorul studiu!

Analiza KPMG: „Povestea costului fiscal de-a lungul vieţii pentru o familie din România” este construită în baza informaţiilor statistice disponibile pe INS, Eurostat, World Health Organization sau alte surse statistice (de ex. privind salariul mediu pe ţară, vârstă medie la angajare, coşul de cumpărături mediu pentru gospodării cu 2, respectiv 3 membri, vârsta medie de căsătorie, diferenţa de vârstă între soţi, vârstă naştere copil, speranţa de viaţă etc.), precum şi alte surse publice (de ex. consum mediu zilnic de ţigări, consum mediu alcool, consum mediu combustibil, etc.). Am eliminat influenţa inflaţiei şi schimbările legislative istorice. Am utilizat nivelul impozitelor şi taxelor aplicabil la 31.12.2021 pentru întreaga perioadă analizată. Calculul ratelor bancare a fost efectuat utilizând calculatorul disponibil pe site-ul a două dintre cele mai mari instituţii bancare din România. Calculul taxelor este realizat pe baza condiţiilor legislative în vigoare la data de 31.12.2021.