ZF Tech Day. Programul de accelerare Orange Fab a ajuns la 36 de start-up-uri, după integrarea VBoard şi Zevo Tech. „În continuare, cautăm start-up-uri în zona de securitate cibernetică, 5G şi aplicaţii cloud native”

Autor: Alexandra Cepăreanu 24.05.2022

Monica Obogeanu, startup programs manager, Orange Romania: „Este din ce în ce mai evidentă nevoia de a ne lupta cu atacurile cibernetice şi avem nevoie de cât mai multe tooluri în această zonă.”

Programul de accelerare Orange Fab, dezvoltat în 2017 de gigantul francez de teleco­municaţii, a ajuns la un număr de 36 de startup-uri şi caută în prezent start-up-uri active în zona de securitate cibernetică, 5G şi aplicaţii cloud native, a spus în cadrul emisiunii ZF Tech Day Monica Obogeanu, startup programs manager în cadrul Orange Romania.

„Mi-aş dori să văd mai multe start-up-uri de partea de cybersecurity. Este din ce în ce mai evidentă nevoia de a ne lupta cu atacurile cibernetice şi avem nevoie de cât mai multe tooluri în această zonă. Pentru noi este în continuare importantă zona de 5G şi tot ceea ce înseamnă aplicaţii cloud native, pentru că aici este punctul nostru forte. Ne pricepem foarte bine să facem reţele foarte bune şi avem nevoie de start-up-uri care să fie agile, atente la nevoile imediate ale utilizatorilor finali şi împreună cu care să scoatem în piaţă produse utile”, a spus Monica Obogeanu.

Ea a adăugat că antreprenorii români au, în prezent, curajul de a-şi transforma ideile în businessuri şi au acces la resursele necesare pentru a dezvolta soluţiile pe care le doresc.

„Nu ducem lipsă de start-up-uri. E evident că antreprenorii români au curaj în acest moment şi au şi resursele la dispoziţie. Cred că provocarea principală este capacitatea noastră internă să integrăm cât mai bine produsele lor în oferta noastră de servicii, pentru că ceva ce cred eu că e important este să nu ne pierdem vremea unii altora şi de fiecare parte să nu promitem lucruri pe care nu le putem livra.”

În prezent, programul de accelerare Orange Fab se află în proces de recrutare de noi start-up-uri. De asemenea, pe data de 15 iunie 2022, cinci start-up-uri din cadrul Orange Fab vor participa cu stand de promovare în cadrul evenimentului Viva Technology de la Paris, una dintre cele mai mari conferinţe din Europa dedicată tehnologiei, cu peste 130.000 de participanţi, a menţionat Monica Obogeanu.

„Este încă una din oportunităţile acestor start-up-uri de a-şi promova produsele pe piaţa internaţională. Ne vedem, de asemenea, cu colegii din celelalte 22 de filiale Orange Fab din cadrul grupului Orange.”

Printre cele 36 de start-up-uri din cadrul Orange Fab se află şi platforma educaţională VBoard şi Zevo Tech, care dezvoltă produse de automatizare în domeniul transcrierii, sintezei şi prelucrării vorbirii şi a limbajului, folosind algoritmi de inteligenţă artificială şi machine learning, incluse în program la începutul lunii mai a acestui an.

Platforma educaţională VBoard, care îşi propune să îmbunătăţească procesul de predare online şi care a fost lansată pe piaţă în toamna anului 2020, a ajuns la 37.000 de utilizatori înregistraţi şi are planuri de expansiune pe pieţe internaţionale. „Noi am auzit de Orange Fab în timpul Innovation Labs când am făcut cunoştinţă cu Monica şi am pornit de atunci o colaborare. Am câştigat premiul Scale up şi premiul Orange în cadrul Innovation Labs. Avem 37.000 de utilizatori înregistraţi şi ne pregătim pentru a derula anul acesta o campanie de marketing care vizează extinderea la nivel internaţional. În vârful pandemiei aveam în jur de 3.000 - 4.000 de utilizatori pe zi, iar acum, după ce s-a încheiat, am lansat şi partea de payment”, a spus Marius Mazilu, fondator al Vboard, în cadrul emisiunii ZF Tech Day.

Start-up-ul Zevo Tech, care a pornit ca spin-off din Laboratorul de Cercetare Speech and Dialogue, din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti şi care dezvoltă produse de automatizare în domeniul transcrierii, sintezei şi prelucrării vorbirii şi a limbajului, are două produse disponibile şi, în continuare, vizează dezvoltarea portofoliului de produse.

„Avem două produse disponibile, care sunt deja în producţie la clienţi finali şi anume transcriere şi sinteza de vorbire în timp real pentru contact centere, respectiv transcriere de fişiere înregistrate. Ne propunem să finalizăm procesul de identificare a nevoilor clienţilor pentru un al treilea produs de analiză de contact center în care vrem să oferim toate tehnologiile Zevo integrate, astfel încât, un manager de contact center să poată să analizeze convorbirile telefonice, să vadă care sunt problemele recurente semnalate de clienţi, cum se descurcă operatorii în gestionarea problemelor, să organizeze convorbirile telefonice în funcţie de cele care au mers bine sau cele care au mers rău”, a spus Horia Cucu, cofondator şi CEO al Zevo Tech, adăugând că obiectivul principal pentru anul în curs este ca Zevo Tech să ajungă la un număr de cel puţin 10 clienţi.

De asemenea, Zevo Tech a interacţionat prima dată cu echipa Orange Fab în vara anului 2021, când a propus un proiect de cercetare - dezvoltare în consorţiu cu Universitatea Politehnică din Bucureşti şi cu Orange.

„Am ofertat atunci pentru a implementa sistemul de transcriere automată a vorbirii şi identificare de emoţii pentru Sistemul Naţional de Urgenţă 112. Propunerea nu a fost cea câştigătoare, deşi am luat 98 de puncte din 100, însă, cu ocazia asta am întâlnit echipa Orange Fab. Am înţeles ce înseamnă programul de accelerare, cum ne poate fi folositor şi de atunci am început colaborarea, am aplicat în Orange Fab şi intenţionăm să ne dezvoltăm în primul rând pe partea de vânzări.”

Ce a mai spus Monica Obogeanu la ZF Tech Day

Monica Obogeanu, startup programs manager, Orange Romania: E evident că antreprenorii români au curaj în acest moment şi au şi resurse la dispoziţie pentru a dezvolta noi start-up-uri.

Începutul acestui an a fost puţin atipic pentru noi. Ştiţi foarte bine că Orange devine mai mare şi atunci avem destul de multe lucruri noi de înţeles, de învăţat şi de explorat.

Am început anul cu aceste două noi start-up-uri admise în program – Vboard şi Zevo Tech. Am început să lucrăm cu ei şi să explorăm cele mai bune modalităţi de colaborare atât cu VBoard cât şi cu Zevo Tech. Am purtat destul de multe discuţii atât cu colegii noştri interni şi ne-am dat seama că putem să explorăm şi parteneriate între start-up-uri şi între startup-uri şi partenerii consacraţi pe care îi avem în Orange. Poate veţi afla un pic mai multe şi de la ei, însă e un lucru foarte util pe care îl facem, să le deschidem accesul către clienţi şi să le deschidem accesul către noi parteneri. Printre startup-urile cu care lucrăm începem, pentru că sunt din ce în ce mai multe - din 2017 de când am pornit programul, avem deja 36 de start up uri cu care colaborăm sau am colaborat - începem să vedem clustere de start-up-uri care adresează diferite verticale sau ale căror tehnologii pot fi puse împreună, astfel încât, să iasă ceva valoros pentru clientul final. Şi facilităm şi acest tip de colaborări.

Noul CEO al grupului a făcut prima vizită în România -  în cadrul programului Orange Fab a făcut o vizită în cadrul Laboratorului 5G pe care l-am dezvoltat împreună cu Institutul de Cercetare Campus al Universităţii Politehnica. Şi acolo a putut să vadă de la ceea ce dezvoltăm noi şi reţeaua 5G pe care o avem în acest moment - unică la nivelul României – care este încă în laborator, dar va veni şi comercial şi este foarte important, pentru start-up-uri în special, să poată să îşi pregătească produsele să funcţioneze pe această tehnologie nouă. În cadrul acestei vizite i-am prezentat şi câteva din poveştile de succes pe care le avem în România.

Facem admitere în programul Orange Fab de două ori pe an deşi păstrăm legătura cu ecosistemul de star-up-uri constant.

Suntem alături de start-up-uri şi cu zona de mentorat, cu tot ce înseamnă expertiză tehnică de business, de vânzări. Într-adevăr nu ne permitem să lucrăm cu foarte multe startup-uri. Suntem concentraţi să avem relaţii puţine, dar de valoare. Şi atunci, pentru orice startup care vine alături de Orange Fab şi care este acceptat în program, nu avem un program prestabilit, ci care se dezvoltă pe nevoile fiecăruia, astfel încât, să putem să facem business împreună.

Pe lângă faptul că suntem în discuţii acum cu start-up-uri ca să alegem următoarea cohortă cu care vom lucra, multe din startup-urile deja admise în Orange Fab sunt în continuare în legătură cu noi. Căutăm clienţi pentru ei, formulăm împreună propuneri pentru diverse nevoi ale clienţilor.

Avem foarte multe discuţii cu start-up-uri pe care le cunoastem din alte programe de accelerare pe care le susţinem. Stăm bine, însă, din nou o provocare pentru noi este faptul că putem să alegem doar cele mai bune start-up-uri pentru România ci trebuie să alegem cele mai bune startup-uri care au şi produse care se potrivesc cu ceea ce facem noi.

Aşteptăm şi evenimentul How to Web, un eveniment care va avea loc în toamnă, în Bucureşti. De asemenea, suntem în strânsă legătură cu colegii din Orange Ventures, care este vehiculul de investiţii al grupului Orange, şi ne bucurăm să vedem din ce în ce mai multă efervescenţă pe piaţa investiţiilor IT din România. Ne dorim să ajungem şi noi să investim la acest nivel. Orange Ventures este un fond de Serie A, aşadar aşteptăm să avem din ce în ce mai mulţi campioni locali. Este un shift să zic aşa de interes şi pentru o Orange Ventures care s a concentrat mai mult pe Africa în ultima vreme. Şi acum se uită din ce în ce mai mult în zona de Europa şi suntem şi noi în legătură cu ei, să le povestim ce se întâmplă în România, care sunt start-up-urile interesante şi au început să facă discuţii cu câteva start-up-uri de aici. Deci sperăm să fim şi acolo din ce în ce mai prezenţi.

 

Ce a mai spus Marius Mazilu la ZF Tech Day

Marius Mazilu, fondator al Vboard: Ne pregătim anul acesta pentru a derula o campanie de marketing care vizează extinderea la nivel internaţional.

VBoard este o tablă virtuală. A fost pornită la începutul pandemiei şi lansată ca să ajute cu predare online. Am încercat să construim ceva special pentru profesor. Toate toolurile care există costă, majoritatea au venit din mediul de business şi au fost adoptate în educaţie. Funcţionează, dar nu la nivel optim iar noi am pornit de jos. Am pornit de la profesori, să vedem ce nevoi au ei, şi am început să construim.

Până la începutul anului, am avut platforma lansată gratuit pentru utilizarea profesorilor şi după ce s-au redeschis şcolile am lăsat-o aşa o perioadă să vedem dacă mai este cerere. Fiind cererea am implementat partea de payment ca să obţinem primii abonaţi, iar acum urmărim ca în perioada următoare să ne dezvoltăm la nivel global. VBoard când a fost dezvoltat să poată fi extins şi pe piaţa mondială. Este bilingv, deci nu a fost dezvoltată doar pentru România şi ne pregătim anul acesta să încercăm o campanie de marketing să ne extindem.

Peste câţiva ani aş vrea ca VBoard să fie cunoascută astfel încât, în momentul în care un profesor şi un elev vor să colaboreze, vor să înveţe, VBoard să fie primul tool la care se gândesc, oriunde ar fi aceştia în lume, deoarece în momentul ăsta încercăm să eliminăm distanţele între elevi şi profesori pentru a putea face o educaţie mai bună şi mai accesibilă pentru toată lumea.

 

Ce a mai spus Horia Cucu la ZF Tech Day

Horia Cucu, cofondator şi CEO al Zevo Tech: În prezent ne concentrăm pe dezvoltarea algoritmilor pentru limba română, pentru că aici am văzut că este o piaţă foarte bună de acoperit.

Dată fiind experienţa echipei, provenind în primul rând din proiecte de cercetare dezvoltare în domeniul tehnologie vorbirii, Zero Tech ţinteşte să aducă pe piaţa din România tehnologii bazate pe artificial intelligence (AI) şi machine learning pentru a rezolva o serie întreagă de necesităţi concrete, precum transcrierea automata a vorbii în text, generarea de vorbire pornind de la text, identificarea vorbitorului pe baza amprentei vocale, identificarea de emoţii din vorbire. Practic, în jurul acestor tehnologii, Zevo Tech a dezvoltat o serie de produse concrete cu care abordăm o serie de segmente de piaţă, de produse pentru contact centere, pentru monitorizare media şi pentru transcriere de întâlniri  -fie că sunt virtuale sau faţă în faţă.

2022 a însemnat pentru Zevo Tech extinderea portofoliului de clienţi. Iar pentru dezvoltarea celui de-al treilea produs avem ca obiectiv să avem cel puţin trei proiecte de tip Proof of concept până la finalizarea anului. Date fiind direcţiile pe care ne axăm este necesar să extindem şi echipa, atât cu oameni din zona de vânzări cât şi pe partea de implementare software.

În momentul de faţă, noi ne concentrăm pe limba română pentru că aici am văzut că este o piaţă foarte bună. Noi am încercat să intrăm pe piaţa aceasta de peste 5 - 6 ani, dar nu era pregătită pentru machine learning şi pentru inteligenţă artificială. De doi ani a devenit mai aproape de a putea să preia astfel de produse. Avem sisteme care funcţionează şi pe limbi internaţionale – engleză, germană, italiană, spaniolă - însă nu cu o acurateţe atât de mare precum produsul pe limba română pe care l-am perfecţionat, astfel încât, în momentul de faţă, chiar ne putem lăuda că este cea mai bună soluţie pentru limba română. Nu o spunem noi, ci în zona de contact center am reuşit recent să detronăm soluţii internaţionale consacrate pentru transcrierea de vorbire în limba română. Avem clienţi care ne-au ales pe noi în detrimentul unor companii multinaţionale de prestigiu, după comparaţii la nivelul acurateţei, la nivelul timpului de procesare, flexibilitatea soluţiei.

Eu vin din zona de cercerare, în 2011 am terminat doctoratul exact pe această temă şi, la momentul respective, ne lăudam cu singurul sistem de transcrieri de vorbire pe limba română. Dar erorile erau mari, undeva la 20 – 30% din cuvinte erau transcrise greşit. Ei bine, în perioada care a trecut ulterior, am lucrat la nivelul algoritmilor, am ţinut tehnologia, am utilizat cele mai noi tipuri de reţele neurale din machine learning şi, bineînţeles, scopul nostru a fost să facem ceva adaptat pentru limba română, pentru că asta ne interesează în primul rând, aici am văzut că există nevoia.

Avem reporter, avem jurnalişti, avem oameni în zona de call center care au nevoie de aşa ceva şi trebuie să încercăm să livrăm ceva comercial. La noi motivaţia a venit dinspre piaţă, dinspre nevoi concrete pe care ni le-au comunicat cei care ne-au remarcat în activitatea noastră de cercetare în tehnologia vorbirii. Şi asta este motivaţia şi direcţia. În continuare, vrem să aducem în piaţă tehnologii de machine learning şi artificial inteligence care chiar ar putea să îmbunătăţească semnificativ procesele pentru diverse companii şi chiar persoane fizice – pentru că sunt şi persoane fizice care au nevoie să îşi transcrie fişierele înregistrate. Mi-aş dori să ajungem la atingerea în România a aceluiaşi nivel de digitalizare pe care îl au, de multă vreme, ţări din vestul Europei, din Statele Unite, şi astfel partea de conţinut audio să ajungă în text şi să poată fi utilizată în zona de business inteligence.