Ce spune Bogdan Neacşu, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, despre proiectul de amânare a ratelor la bancă, în contextul creşterii accelerate a dobânzilor: Băncile aplică voluntar soluţii pentru clienţii care au probleme cu plata ratelor. În acest moment nu este nevoie de o soluţie generală

Autori: Răzvan Botea , Iulian Tenchiu 11.05.2022

Bogdan Neacşu, directorul general al CEC Bank şi preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) a spus, la evenimentul ZF/CEC Bank Investiţi în România, că băncile aplică voluntar soluţii pentru clienţii care nu mai pot face faţă ratelor bancare. În acest moment, nu sunt indicii că este nevoie de o soluţie generală, precum o lege pentru amânarea plăţii ratelor bancare, dar cadrul legislativ este pregătit şi, la nevoie, va fi aplicat.

„Soluţia amânării la plată a ratelor este o soluţie care se aplică într-un cadru general, în condiţii severe, care arată la orizont o neperformanţă la care nu putem să-i facem faţă. În acest moment nu vorbim de astfel de semnale, că în economie s-ar produce cazuri foarte mari sau foarte multe de neperformanţe, nici în rândul populaţiei, nici în rândul antreprenorilor. Toate aceste discuţii au amânat luarea unei astfel de decizii, pe motiv că băncile, în acest moment, practică oricum soluţii proprii, voluntare, în legătură nu numai cu amânarea la plată, ci pentru maniera în care un client poate face faţă acestor datorii”, a spus el.

Ce a declarat Bogdan Neacşu despre proiectul amânării plăţii ratelor bancare la Sibiu, la conferinţa ZF/CEC Bank Investiţi în România 2022:

Suntem în discuţii foarte apropiate cu Banca Naţională a României şi guvernul României pentru a discuta acest cadru. Amânarea de plată s-a aplicat pentru prima dată când a izbucnit pandemia Covid ca să avem o măsură de protecţie pentru populaţie şi antreprenori. După acelaşi model am dat curs acestor discuţii pentru a interveni proactiv.

Soluţia amânării la plată a ratelor este o soluţie care se aplică într-un cadru general, în condiţii severe, care arată la orizont o neperformanţă la care nu putem să-i facem faţă. În acest moment nu vorbim de astfel de semnale, că în economie s-ar produce cazuri foarte mari sau foarte multe de neperformanţe, nici în rândul populaţiei, nici în rândul antreprenorilor. Toate aceste discuţii au amânat luarea unei astfel de decizii, pe motiv că băncile, în acest moment, practică oricum soluţii proprii, voluntare, în legătură nu numai cu amânarea la plată, ci pentru maniera în care un client poate face faţă acestor datorii.

La CEC avem situaţii de clienţi cu care trecem pe partea de dobânzi fixe pentru o perioadă scurtă timp. Sau avem situaţii în care, în cazul unor companii, amânăm la plată anumite datorii pe care clienţii le au, pentru a ne corela cu cashflow-ul pe care le au companiile. Preferăm să aplicăm noi primii aceste măsuri, într-un mod proactiv, pentru că noi cunoaştem mai bine businessul clientului respectiv.

Toate băncile prezente în România fac aceste demersuri într-un mod voluntar, Clienţii trebuie să se adreseze băncii lor şi să întrebe ce soluţii au. Evident că dacă situaţia va escalada într-o manieră neprevăzută, suntem pregătiţi şi cu o astfel de soluţie generală.

Cadrul general pentru amânarea la plată a ratelor este pregătit, iar în momentul în care vor fi indicii clare de depreciere a portofoliilor, vom aplica cu siguranţă. În acest moment, s-a dovedit că nu este cazul şi mergem pe soluţii voluntare ale băncilor.

Propunem soluţiile noastre voluntare pentru a trece peste această perioadă. Dacă există indicii suplimentare, există acest cadru pregătit pentru amânarea la plată. Amânarea la plată reprezintă, mai mult sau mai puţin, tot un soi de plafonare a datoriilor bancare.