ZF Agropower. Călin Mătieş, Matias (Pită de Sântimbru): Fiica mea are 21 de ani şi conduce societatea. E implicată de la 14 ani şi înţelege atât angajatul, cât şi fenomenul de creştere, doar că ar vrea ca totul să se întâmple repede

Autor: Florentina Niţu 11.05.2022

Compania Matias din Sântimbru (Alba) a avut o cifră de afaceri de 2,4 milioane de lei în 2021.

Călin Mătieş, fondatorul com­pa­niei Matias, care deţine o brutărie tra­di­ţională şi un restaurant cu specific italian în localitatea Sântimbru din ju­deţul Alba, a povestit în cadrul emisiunii ZF Agropower că de mai bine de un an a predat afacerea fiicei sale, căreia i-a pus bazele în 1998. Fiica lui s-a implicat timp de şase ani în afa­cerea de familie, ocupând mai multe funcţii şi el menţionează că ambiţia şi ca­pacitatea de a lua decizii repede sunt un plus pentru business, însă afirmă că generaţia Z nu are prea multă răbdare, ci vrea schimbarea pe loc.

„Fiica mea de 21 de ani a avut ambiţia să-mi demonstreze că poate mai mult şi nu a crezut niciodată că eu mă voi retrage definitiv din business şi o voi lăsa pe ea să gestioneze. A lucrat şase luni cu mine, apoi şase luni a avut mână liberă, iar la final am analizat şi am constatat că unele lucruri le face mai bine decât mine, pentru că îi place să ia decizii şi are energia pe care eu nu o mai am la 50 de ani. Eu sunt foarte precaut, iar când faci afaceri atenţia excesivă s-ar putea să dăuneze progresului. De mai bine de un an conduce societatea şi mai face greşeli, dar învaţă“, a spus Călin Mătieş, fondatorul companiei Matias, care deţine brandul Pită de Sântimbru.

Brutăria face pâine tradiţională, pâine ecologică şi organică, iar Pita de Sântimbru este un produs tradiţional, atestat de Ministerul Agriculturii, realizat după o reţetă de peste de 100 ani. Compania mai are şi alte produse tradiţionale atestate, cum sunt pita pe vatră bătută de Sântimbru, pită neagră Sântimbru, pită împletită Sântimbru şi colac cu miere de Sântimbru. 

„Ei i-a plăcut ce facem şi de la 14 ani a fost ajutor de ospătar şi de brutar, iar la 16 ani înlocuia un ospătar plecat în concediu. Acum înţelege şi angajatul şi fenomenul de creştere, de dezvoltare, doar că ar vrea ca totul să se întâmple repede, în acest moment“, a menţionat Mătieş.

Ea a preluat afacerea într-o situaţie dificilă, de criză, iar Călin Mătieş spune că făina este 1,8 lei, dublu faţă de acum un an, iar energia, de asemenea, s-a dublat. Astfel, fiica sa a luat decizia să mărească cu 10% preţul pâinii, în două etape, iar dacă scumpirile vor continua nu exclude posibilitatea unei noi majorări de preţuri la pâine.

Călin Mătieş spune că se observă o schimbare a comportamentului de consum al clientului, de aceea producătorii în situaţii de criză trebuie să fie oamenii puternici şi să găsească soluţii pentru această  perioadă grea atât pentru omul de rând, cât şi pentru companiile româneşti.

„Am încercat să reducem din gramaj în perioade de criză, ca să-i dăm posibilitatea omului să cumpere la acelaşi preţ, am făcut promoţii, am făcut o campanie de publicitate, iar la un moment dat în restaurant returnam 10% din valoarea consumaţiei sub formă de vouchere. Am luat tot felul de măsuri în 2009, dar mi se pare că criza de acum este mai grea decât cea de atunci, de aceea trebuie alocată mai multă energie şi mai mult timp pentru a găsi soluţii“, a precizat fondatorul Matias.

El susţine că în cazul preţului pâinii este o regulă nescrisă că acesta trebuie să fie cumva de minimum trei ori cât kilogramul de făină. Aşadar, dacă în prezent, un kilogram de făină este momentul de faţă 2 lei, un kilogram de pâine trebuie să fie 6 lei, iar diferenţa înseamnă salarii, taxe la stat, transport, ambalare şi un mic profit pentru ca firma să poată să îşi continue activitatea în cazul unei situaţii neprevăzute.

„Anul acesta au fost crescute salariile cu 15% şi cu siguranţă vom mai creşte, pentru că pentru a păstra un angajat în societate ca să ai continuitate în procesul de producţie şi aceeaşi calitate trebuie să ai aceeaşi angajaţi, cărora să le arăţi că îi susţii financiar. Cred că va fi o majorare până la sfârşitul anului de 15%“, a mai spus Călin Mătieş.

Compania Matias din Sântimbru a avut o cifră de afaceri de 2,4 milioane de lei în 2021, în scădere de la 3,4 milioane de lei în 2020 şi 4,4 milioane de lei în 2019, conform datelor de la Ministerul de Finanţe. Profitul anul trecut a fost de 88.500 de lei, obţinut cu 19 angajaţi.