(P) Ştefan Manole, director general ProCredit Bank: Green banking-ul este realitatea noastra. Avem un portofoliu de creditare peste 20% verde.

Autor: Publicitate 16.05.2022

Băncile comerciale verzi reprezintă soluţii alternative, care prioritizează doi piloni importanţi pentru societate, cel financiar şi cel de sustenabilitate. Astfel de instituţii joacă un rol vital la nivel global, deoarece investesc în energie regenerabilă, în a proteja mediul şi în proiecte cu puternice componente ecologice. Alegând o bancă verde, clienţii persoane fizice şi juridice se asigură că banii lor sunt folosiţi sustenabil, atât pentru ei, cât şi pentru planetă.

Am stat de vorbă cu Ştefan Manole, director general ProCredit Bank, bancă verde, ce oferă servicii bancare sustenabile, atât persoanelor fizice, cât şi celor juridice, contribuind, în acelaşi timp, la dezvoltarea durabilă a întreprinderilor mici şi mijlocii.

În ultimul timp, conceptele de green banking şi green finance sunt tot mai folosite în comunicările bancare. Cum devine o bancă green şi cum îi recunoaştem aplicabilitatea?

Green finance” este un termen la modă, într-adevăr. Din ce în ce mai multe instituţii bancare internaţionale declară că adoptă un model de business şi o cultură organizaţională orientate către sustenabilitate. O bancă tradiţională devine green atunci când îşi reorientează operaţiunile sale cheie către îmbunătăţirea calităţii comunităţii şi a mediului înconjurător. Deşi am fi tentaţi să credem că o bancă este green când dezvoltă strategii bancare incluzive, care să asigure un progres economic substanţial, sau când promovează practici prietenoase cu mediul înconjurător, sfera aplicabilităţii sale este mult mai largă. Conceptul de green banking se traduce, de fapt, ca angajamentul ferm asumat de către o instituţie bancară că va contribui la crearea unui ecosistem economic mai sustenabil, în care mediul înconjurător şi sectoarele economice se susţin reciproc. Green banking-ul este realitatea noastra, iar dovada constă în portofoliul nostru de creditare, care la finalul anului trecut era deja format din peste 20% credite verzi.

Deşi contribuţia băncilor la amprenta negativă asupra mediului este mai mult indirectă, băncile rămân în continuare finanţatori majori ai proiectelor şi industriilor care destabilizeză mediul, precum cea a cărbunelui, petrolului sau a gazelor, întârziind astfel tranziţia de la o economie bazată pe combustibili fosili la o economie bazată pe eficienţă şi energie regenerabilă, de exemplu.

ProCredit Bank este una dintre băncile asumate şi active în sectorul green. Cum arată cultura organizaţională şi de business a ProCredit Bank în raport cu conceptul de economie verde?

Ca bancă, suntem conştienţi de impactul pe care îl putem avea în societate. Grupul ProCredit Bank şi-a asumat, acum mai bine de un deceniu, misiunea de a deveni un catalizator pentru schimbarea durabilă, lucru susţinut şi în plan local de o strategie verde binedefinită şi aplicată cu consecvenţă. Pentru ProCredit Bank, finanţarea verde nu înseamnă doar creşterea numărului de produse verzi sau atingerea neutralităţii de CO2 prin achiziţionarea de certificate compensatorii. Acţionăm mai departe de atât şi abordăm cu perseverenţă, holistic, întregul concept, care cuprinde trei mari piloni ai sustenabilităţii: impactul propriilor operaţiuni, efectul operaţiunilor de creditare, în general, şi impactul creditelor “verzi”.

Deşi ne-am digitalizat mare parte dintre operaţiuni, ca bancă, nu avem posibilitatea de a anula complet amprenta asupra mediului. Mă refer aici la birourile în care ne desfăşurăm activitatea, la elementele birocratice pe care le implică activitatea noastră, dar şi la mijloacele de transport de care depindem.

Cu toate acestea, ne aducem aportul acolo unde ştim că putem face o diferenţă majoră şi luăm în considerare o serie de criterii atunci când analizăm cererile de finantare, cum ar fi scopul creditului, care este impactul afacerii pe care o susţinem asupra mediului, dar şi care sunt sectoarele pe care le susţinem direct şi indirect prin politicile noastre de creditare.

Ceea ce ne diferenţiază, în prezent, faţă de alţi jucători de pe piaţă este faptul că nu ezităm în faţa complexităţilor şi provocărilor pe care o astfel de abordare le poate aduce, chiar şi atunci când aceasta intră în conflict cu alte obiective de business, precum stimularea dezvoltării economice, creşterea portofoliului de credite sau generarea de profituri financiare pentru acţionarii noştri.

La nivel de politici şi măsuri luate, cum se traduce această viziune?

Abordarea noastră vizează îmbunătăţirea mai multor domenii. Unul dintre ele este cel al producţiei de plastic şi impactul acestuia asupra mediului şi sănătăţii oamenilor şi animalelor. Pentru a atenua implicaţiile folosirii plasticului in viata de zi cu zi, am dezvoltat o strategie de reducere a producţiei şi utilizării acestuia – ProCredit Plastic Strategy. Concret, condiţionăm finanţarea clienţilor care au afaceri bazate pe producţia de plastic în raport cu performanţa de mediu. Contractele noastre de împrumut includ acorduri specifice care impun măsuri ce ne permit să urmărim performanţele clienţilor noştri.

ProCredit Plastic Strategy este doar un exemplu de ilustrare a modului în care gestionăm impactul EԐtS al activităţilor noastre de creditare.

În al doilea rând, ne asigurăm că excludem de pe lista finanţărilor noastre IMM-urile cu modele de business nesustenabile. Ne asigurăm că afacerile pe care le credităm sunt benefice sau neutre în raport cu mediul înconjurător prin filtrarea minuţioasă a cererilor pe care le primim, excluzând afacerile care au la bază exploatarea cărbunelui sau centrale electrice pe combustibili fosili, plus alte proiecte dăunătoare mediului, bineînţeles.

În al treilea rând, evaluăm clienţii în funcţie de activităţile lor, analizând dacă acestea destabilizează mediului. Clienţii cu risc ridicat sunt evaluaţi de ofiţeri de risc de mediu (ERO), iar pentru împrumuturile de peste 750.000 de Euro este necesară o vizita la faţa locului de către ERO.

Menţionam mai sus că din ce în ce mai multe bănci comunică în zona de durabilitate. Avem o piaţă a sustenabilităţii? Cum atrageţi clienţii şi vă menţineţi portofoliul activ în acest sector?

Interesul pentru sustenabilitate cunoaşte o creştere semnificativă la nivel global.

Semnalele de alarmă pe care specialiştii şi mediul înconjurător ni le-au tot transmis de-a lungul timpului au deschis o nouă eră, cea a urgentării unei dezvoltării sustenabile.

E drept, suntem abia la început şi rămân o mulţime de lucruri de aliniat, readaptat, chiar inventat de la 0. Însă, deloc surprinzător, românii răspund acestor provocări şi caută să contribuie activ la transformarea calităţii prezentului prin crearea unui viitor durabil.

ProCredit sprijină dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, deoarece credem că acestea reprezintă coloana vertebrală a economiei noastre. Banca noastră devine un partener strategic pe termen lung pentru fiecare client în parte. Noi îi consiliem atât în subiecte legate de evolutia financiară, cât şi pe teme sociale şi de mediu. Concret, ne ajutăm clienţii să-şi dezvolte operaţiunile pe termen scurt şi să ia decizii pe termen lung, arătându-le dacă şi cum pot investesti într-un viitor durabil.

Care sunt cele mai comune produse “verzi" pe care ProCredit le oferă şi cum le prioritizaţi?

ProCredit este un pionier în oferirea de credite pentru eficienţă energetică, instalaţii fotovoltaice, vehicule electrice şi managementul deşeurilor, iar, de la jumătatea anului trecut, acest portofoliu verde a ajuns la aproape o treime din volumul total al creditelor de investiţii acordate. Multe dintre eforturile noastre au fost depuse în promovarea acestor tipuri de investiţii, acumulând astfel expertiză valoroasă, de neînlocuit.

Am dezvoltat o abordare consecventă prin care evaluăm riscurile sociale şi de mediu asociate afacerilor clienţilor noştri. Analizăm în detaliu fiecare componentă a afacerii, evaluăm riscul şi efectele negative de mediu ale fiecărei cereri de împrumut şi refuzăm cererile care prezintă risc ridicat sau care activează în sectoarele din lista noastră cu activităţi excluse.

Ce împrumuturi “verzi” puneţi la dispoziţia clienţilor şi care sunt cele de interes pentru ProCredit Bank?

Împrumuturile noastre verzi se împart în trei mari categorii: investim în eficienţa energetică (EE), în energie regenerabilă (ER) şi finanţăm proiecte prietenoase cu mediul (GR), precum gestionarea deşeurilor sau agricultura ecologică. Ponderea împrumuturilor verzi din portofoliul nostru a crescut încontinuu din 2015 şi preconizăm că va continua să crească anul acesta, cu aproximativ 25%.

Energia regenerabilă este un sector de investiţii prioritar pentru ProCredit Bank, pentru că, fără îndoială, ea reprezintă viitorul. Întrebarea importantă pe care trebuie să o punem nu este dacă ea va deveni principala sursă de generare a energiei la nivel global, ci mai degrabă dacă vom face trecerea suficient de repede.

De asemenea, vedem cu toţii cum preţul energiei electrice creşte constant, lucru care atrage multă incertitudine. Acest lucru ne-a ambiţionat să direcţionăm multe dintre resurse către companiile de productie, cărora le finanţăm proiectele de instalaţii fotovoltaice pentru consumul propriu. În plus, pe lângă beneficiile avantajoase ale acestor împrumuturi şi asigurarea independenţei faţă de reţeaua electrică, clienţii contribuie şi la reducerea amprentei de carbon.

De altfel, amprenta noastră de carbon este redusă de la an la an. Este drept, în ultimul an, acest lucru s-a datorat parţial şi pandemiei, ca urmare a absenţei noastre de la birouri. Însă, intern, am implementat sistematic măsuri menite să reducă amprenta de carbon prin investiţii în echipamente eficiente din punct de vedere energetic, ceea ce a dus la o scădere a consumului de energie pe m2 cu 7%, începând cu al patrulea trimestru din 2021.

De asemenea, emisiile de gaze cu efect de seră au scăzut în 2021 cu 14%, în comparaţie cu decembrie 2020. Acest lucru se datorează deciziei noastre de a ne îmbunătăţi flota auto cu vehicule electrice.