Afaceri de la zero. Cum au reuşit doi tineri din Miercurea Ciuc să facă o afacere de zeci de mii de euro folosindu-se de una dintre cele mai mari dorinţe ale oamenilor

Autor: Alina-Elena Vasiliu 15.05.2022

Gastronomia în general şi ingredientele naturale, fără aditivi, în special au fost dintotdeauna o pasiune pentru Eszter Balint, unul dintre cei doi fondatori ai businessului The Choco Project, un atelier de ciocolată din Miercurea Ciuc. Cu ajutorul partenerului ei, Burjan Zsolt, s-a înscris pentru accesarea unor finanţări, iar tot ce a urmat este o călătorie cu gust dulce.

Am învăţat de la bunica mea, care era interesată să folosească produsele din curte în coacere şi gătit. Am experimentat acasă cu ciocolata şi în anul 2019 am aflat despre programul StartUp Nation. Planul nostru de afaceri s-a numărat printre câştigători, după care lucrurile au accelerat pentru că a trebuit să înfiinţăm o companie, să găsim un angajat şi să începem drumul nostru dulce”, povesteşte Eszter Balint.

Proprietari sunt ea şi Burjan Zsolt, iar de ajutor le este un prieten care se implică în businessul The Choco Project în calitate de partener. Afacerea a crescut organic până acum, dar pe termen lung ei ar vrea să lucreze cu un investitor mai mare, care să impulsioneze dezvoltarea. Finanţarea accesată prin StartUp Nation a fost de 34.000 de euro, bani pe baza cărora cei doi antreprenori au creat un plan pentru dotarea laboratorului lor din Miercurea Ciuc, judeţul Harghita. Peste această sumă, cei doi au mai investit şi 15.000 de euro din fonduri proprii, pentru înfiinţarea şi amenajarea sediului.

„Cu credit bancar şi cu ajutorul  prietenilor, am dezvoltat uneltele de producţie şi am cumpărat încă o maşină pentru temperat ciocolată. Am reinvestit continuu profitul şi alte venituri. În esenţă, echipamentele şi capacitatea disponibilă la lansare au fost dublate într-un an şi jumătate. Am investit în total între 75.000 şi 80.000 de euro.” În laboratorul The Choco Project, prind gust şi aromă praline din ciocolată cu lapte şi ciocolată neagră cu diverse creme ganache, ambalate în cutii de diverse gramaje, cu diferite nume: midi mix, medium mix, maxi mix, giga mix, local mix. Tabletele de ciocolată sub acelaşi brand le-au adus antreprenorilor premiul pentru cea mai bună ciocolată artizanală din judeţ, pentru sortimentele de ciocolată de lapte cu umplutură de miere tartinabilă cu coacăze negre şi ciocolată neagră cu sare de Praid şi nuga cu seminţe mixte.

„Clientela noastră include persoane de toate vârstele care iubesc ciocolata, de aceea acordăm atenţie deosebită la îmbinarea aromelor şi a formelor, luând în considerare pretenţiile fiecărei categorii de vârstă. Preţul este stabilit pe kilogram, iar un kilogram este 240 de lei. Pentru pachetele mixte, preţurile sunt de 32 de lei pentru Midi mix de 130 de grame, 36 de lei pentru Medium mix de 150 de grame, 42 de lei pentru Maxi mix de 170 de grame şi 60 de lei pentru Giga mix de 250 de grame.” The Choco Project a generat, în 2021, o cifră de afaceri de 42.000 de euro, cu trei angajaţi. Pornit în 2020 cu scopul de a deveni un brand cunoscut sub forma candy barurilor la evenimente, businessul The Choco Project a trebuit să se transforme şi astfel au apărut cutiile de mixuri de ciocolată. „Acum, primul scop al nostru este ca  ciocolata noastră să ajungă în cât mai multe locuri în ţară, în cât mai multe magazine, iar în domeniul dezvoltării de produse, să utilizăm cât mai multe materii prime locale”, mărturiseşte Eszter Balint.

Preţul este stabilit pe kilogram, iar un kilogram este 240 de lei. Pentru pachetele mixte, preţurile sunt de 32 de lei pentru Midi mix de 130 de grame, 36 de lei pentru Medium mix de 150 de grame, 42 de lei pentru Maxi mix de 170 de grame şi 60 de lei pentru Giga mix de 250 de grame.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Atelier Ralu – aranjamente florale pentru evenimente (Bucureşti)

Fondatoare: Raluca Barbu

Prezenţă: naţională


Lotus Spa – centru de relaxare (Otopeni)

Fondatori: Andreea şi Ştefan Teodorescu

Investiţie iniţială: 50.000 de euro

Cifră de afaceri lunară: 10.000-
15.000 de euro

Prezenţă: în Otopeni şi în Bucureşti


Event Portrait – şedinţe foto (Bucureşti)

Fondatori: familia Jilavu

Investiţii: 5.000 de euro

Prezenţă: naţională


Magazinul lui Filip – brand de haine pentru copii (Bacău)

Fondatori: Roxana şi Daniel Matanie

Investiţii: 15.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 100.000 de euro

Prezenţă: un magazin fizic în Bacău şi online


Zwup – supe concentrate (Iaşi)

Fondatoare: Andreea Maria Pricop şi Mihaela Calcan

Investiţii: 93.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2022: peste 500.000 de lei (100.000 de euro)

Prezenţă: naţională, în Mega Image şi Auchan, dar şi pe platforma online Freshful



ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.