ZF 15 minute cu un antreprenor: Alexandru Lascăr, cofondator, Stay Fit Gym: Vrem să ajungem anul acesta la 20 de centre în ţară, estimăm o dublare a cifrei de afaceri faţă de anul 2021

Autor: Miruna Diaconu 17.05.2022

La finalul anului 2021, fondul de private equity, Morphosis Capital a intrat în acţionariatul companiei. Parteneriatul dintre cele două entităţi are în vedere expansiunea Stay Fit Gym la nivel national.

Alexandru Lascăr, cofondator al reţelei de centre fitness Stay Fit Gym din Bucureşti, spune că pentru anul acesta planurile vizează ca reţeaua să numere circa 20 de centre, iar estimările privind cifra de afaceri sunt de circa 3,5 mi­lioane euro pentru anul acesta, ceea ce înseamnă aproape o dublare faţă de 2021, când veniturile au fost de circa 1,8 mil. euro.

„După ce am terminat achiziţia a două centre în Piteşti, ajungem la 12 centre în reţea, imediat îl vom deschide pe cel de-al 10-lea din Bucureşti. Sperăm ca până la finalul anului să atingem 20 de centre. Este prima ieşire în provincie. Piteştiul este aproape, e un oraş strategic pentru noi, cu o populaţie activă, jucătorul pe care le-am preluat acolo era liderul pieţei din oraş, iar cele două centre pe care le administra se ridicau, ca spaţiu şi poziţionare, la criteriile noastre“, spune Alexandru Lascăr, cofondator Stay Fit Gym, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Aceasta este cea de-a doua tranzacţie de M&A anunţată de Stay Fit Gym după preluarea din februarie a Neby Fitness, un centru din zona pieţei Domenii din Bucureşti. Strategia de M&A a companiei vine ca urmare a faptului că fondul de private equity Morphosis Capital a intrat în acţionariatul companiei la finalul anului 2021.

„Noi analizăm fiecare oportunitate care apare, cu siguranţă, dacă apar variante de M&A, le luăm în considerare, dar trebuie să îndeplinească nişte condiţii şi poate fi o variantă mai uşoară pentru noi, dar nu excludem nicio altă variantă. În funcţie de oraşul în care ne îndreptăm şi de jucătorii pe care îi găsim acolo, luăm decizia la momentul oportun“, explică el.

Cele mai importante criterii la care se uită proprietarii businessului atunci când e vorba de un proces de achiziţie sunt poziţia geografică a centrului, dar şi la suprafaţa pe care acesta o are. Alexandru Lascăr spune că spaţiul ideal în care ar trebui să funcţioneze un centru Stay Fit Gym ar trebui să aibă o suprafaţă situată între 1.000 şi 1.400 de metri pătraţi.

„Ne uităm la oraşele cu peste 100.000 de locuitori, de acolo mergem la pas. În ultimele trei luni, am avut o perioadă în care am vizitat foarte multe oraşe să vedem sălile de fitness, vom ajunge în Sibiu, Galaţi, Braşov, cred că Sibiul este o graniţă vestică pentru anul acesta.“

Alexandru Lascăr precizează faptul că oamenii sunt deschişi la un proces de M&A atâta timp cât le este explicat pe îndelete, iar preţul este unul corect pentru ambele părţi.

Businessul Stay Fit Gym a fost fondat în urmă cu zece ani de trei antreprenori români - Alexandru Lascăr (CEO), Marius Preodişteanu (head ofexpansion) şi Laurenţiu Lascăr (director operaţional). Compania operează în prezent al doilea cel mai mare lanţ de săli de fitness din România, după numărul de centre deschise, cu 12 unităţi în Bucureşti şi

Piteşti, respectiv  Stay Fit Gym Colosseum, Domenii, Pipera, Liberty, Cocor, Vitan, Titulescu, Teiul Doamnei, Pantelimon, Fizicienilor, Piteşti Trivale, Piteşti Găvana.

Odată cu intrarea fondului de private equity în acţionariatul companiei, planurile de dezvoltare vizează atingerea numărului de 40 de centre în următorii 3-4 ani. Investiţia în deschiderea unui centru se situează între 500.000 euro şi 700.000 euro.

Alexandru Lascăr adaugă faptul că primul trimestru al acestui an a fost mai bun decât aceeaşi perioadă din 2019, iar dorinţa oamenilor de a ieşi a putut fi observată în prezenţa lor tot mai mare în centrele de fitness. „Am observat pentru întreaga industrie o revitalizare în sensul bun, oamenii au ieşit, cred că aşteptau să scape de restricţii. Primul trimestru a fost bun pentru toată industria, pentru noi a fost cea mai bună perioadă din istoria Stay Fit, am reuşit să scoatem oamenii la mişcare.“

Cu toate acestea, creşterea preţurilor la utilităţi la materii prime reprezintă o provocare în această perioadă pentru operatorii centrelor de fitness. Alexandru Lascăr este de părere că trebuie să se adapteze acestor provocări, însă creşterea preţurilor nu este una dintre soluţii.

„Nu am făcut nicio majorare, în fitness e mai dificil decât în alte domenii să majorezi peste noapte preţurile, noi avem doar trei abonamente, orice schimbare de preţ te întâmpină de la intrare.“

„Este greu să faci o schimbare ca într-un supermarket, unde sunt mai greu de observat, noi înţelegem şi consumatorul care începe să plătească mai mult şi nu vrem să îl îndepărtăm de mişcare. Costurile plătite pentru sport nu sunt primordiale, dar încercăm să nu i le facem mai greu de suportat“, mai spune Alexandru Lascăr.

El este de părere că în Bucureşti mai există loc de dezvoltare pe segmentul de fitness, având în vedere că circa 40% din piaţa totală de astfel de centre este deţinută de Capitală, cel mai important pol de fitness la nivel naţional.

„Mai avem loc în Bucureşti, eu mai văd cel puţin 5-7 centre Stay Fit Gym în următorii doi ani în Bucureşti.“