Transport Trade Services, profit de 12,2 mil. lei în T1/2022, în scădere cu 19%, la afaceri de 162 mil. lei, plus 23% faţă de anul anterior

Autor: Eduard Ivanovici 17.05.2022

Transport Trade Services (TTS), cel mai mare transportator integrat de mărfuri de pe Dunăre, a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 161,7 milioane de lei în primele trei luni ale anului, de la 132 de milioane în T1/2021. Compania înregistrează astfel o creştere de 22,6%, conform raportului financiar publicat la Bursa de Valori Bucureşti.

Totodată, profitul net consolidat a ajuns la 12,2 milioane de lei, în scădere cu 18,9% prin comparaţie cu cele 15 milioane raportate la 31 martie 2021. EBITDA (câştiguri înainte de taxe, impozite, depreciere şi amortizare)  a fost de 31,6 milioane de lei în T1/2022, minus 2,9%.

Majorarea cifrei de afaceri a fost determinată de trei factori: creşterea tarifelor practicate în T1/2022, efectele clauzelor BAF („Bunker Adjustment Fees”, clauze contractuale de hedging faţă de fluctuaţiile preţului motorinei) şi creşterea volumelor operate în porturi şi a celor transportate pe cale ferată.

Pe de altă parte, profitabilitatea segmentului de transport fluvial a fost resimţită de efectele războiului din Ucraina în lunile februarie şi martie, perturbarea fluxurilor de marfă contractate şi majorarea costurilor cauzată de creşterile extreme ale preţurilor.

„Dacă în condiţii normale fluxurile de mărfuri transportate de TTS pe parcursuri lungi (Serbia şi Ungaria) constau în transport de minerale în amonte, cuplat cu transport în special de mărfuri agricole în aval, acest sistem conducând la un procent redus de nave goale în mişcare, în T1/2022 segmentul transport fluvial s-a confruntat cu lipsa mărfurilor disponibile pentru transport dinspre Ungaria şi Serbia către Constanţa”, explică TTS în raport.

Aşadar, lipsa mărfurilor disponibile la transport dinspre Ungaria şi Serbia către Constanţa a fost cauzată, în principal, de distorsiunile din piaţa cerealelor, care au avut ca efect cantităţi foarte reduse de cereale exportate, şi într-o măsură mai mică de suspendarea licenţelor de export fier vechi de către Serbia şi de faptul că volumele neuzual de mari de cocs metalurgic transportate din Ungaria în T1/2021 nu s-au mai repetat în T1/2022.

În aceste condiţii, ponderea navelor goale în mişcare a crescut de la 8,9% în T1/2021, la 13,9% în T1/2022, cu efecte directe asupra profitabilităţii, notând în acest sens costurile deplasării navelor din Serbia către Constanţa sau către porturi de încărcare din România şi Bulgaria, suportate integral de NAVROM (Compania de Navigaţie Fluvială Română), fără a fi acoperite de venituri.

În cazul deplasării navelor fără marfă, fluctuaţiile preţului motorinei nu sunt acoperite de clauze BAF, NAVROM fiind nevoită să suporte integral creşterile explozive ale preţului motorinei.

Luni, TTS a anunţat că NAVROM, principalul furnizor de servicii de transport fluvial din cadrul grupului, a finalizat o investiţie de 2,4 milioane de euro prin achiziţia unui pachet format din opt barje tip EUROPA 2, cu o capacitate cumulată de 13.600 de tone, a unui doc plutitor şi a unui ponton.

De la începutul anului, acţiunile TTS au coborât cu 17,5%, pe un rulaj de 33 de milioane de lei. Societatea are o valoare de piaţă de 552 de milioane de lei.