Oana Diaconescu, head of leasing IULIUS: Viitorul mall-urilor constă într-o creare a unui spaţiu dedicat clienţilor, în care pot avea parte nu doar de cumpărături, dar şi de alte experienţe

Autor: Miruna Diaconu 17.05.2022

Oana Diaconescu, head of leasing în cadrul dezvoltatorului imobiliar IULIUS, spune că forma clasică a centrului comercial este depăşită, iar viitorul mall-urilor constă într-o crearea a unui spaţiu dedicat clienţilor în care pot avea parte nu doar de cumpărături, dar şi de alte experienţe.

„Mall-ul tradiţional este, din punctul nostru de vedere, puţin depăşit, de aceea am şi ajuns la next generation project şi mă refer la mixed use developments care reprezintă mult mai mult decât un spaţiu de shopping, reprezintă practic datorită funcţiunilor diverse aduante în acelaşi loc inclusiv un catalizator al experienţelor sociale pentru că omul de astăzi nu se află numai în căutarea satisfacerii necesităţilor de cumpărare, ci doreşte să îmbine şi cu relaxare, o cină cu prietenii, o experienţă la cinema sau să participe la evenimente importante din oraş. În afară de faptul că oferă posibilitatea de a adera sau de a face parte din viaţa societăţii, un astfel de proiect este mult mai complex pentru că oferă oportunităţi pentru resursa umană şi pentru companii, contribuie la renaşterea oraşelor şi la economia oraşelor şi ajunge să facă parte din viaţa societăţii”, spune Oana Diaconescu, în cadrul ZF Retail Summit 2022.

Începutul acestui an a venit cu o revitalizare în privinţa traficului din centrele comerciale, după ce accesul oamenilor a fost restricţionat de prezentarea certificatului verde, ceea ce a afectat considerabil traficul.

„Noi avem nişte cifre record, vorbesc iar comparativ cu anii de normalitate de dinainte de pandemie, ne raportăm în analizele noastre. Comparativ cu anul 2019, noi înregistrăm în mall-uri, în funcţie de locaţie şi de oraş, o creştere între 15-25% a traficului. În Palas Iaşi, într-o duminică am înregistrat un număr de 90.000 de vizite, este record”, precizează ea.

Alte declaraţii:

Dacă este vorbim despre diferenţa dintre stradal şi retailul din cadrul centrelor comerciale, clar există nişte avantaje în cadrul centrelor comerciale şi niste dezvantaje în cazul stradalului. Stradalul încă are anumite sincope legate de infrastructură, lipsa unei infrastructuri modernizate, lipsa unor facilităţi, chiar şi lipsa unui mixt de magazine gândit astfel încât să uşureze experienţa clientului. În timp ce centrele comerciale, mai ales dacă sunt şi parte a unui mixt, ajuns astăzi să ofere o experienţă mult mai completă pornind de la simple facilităţi precum parcare, toalete, măsuri de siguranţă şi până la accesul facil la un mixt extrem de variat de servicii chiar şi publice, branduri, o experienţă de leisure şi aici mă refer la restaurante, cafenele tematice, acces la staţii verzi, acces la spaţii ample de evenimente, care compelteaza experienţa omului modern de astăzi aflat în permanenţă în goană şi în eficientizarea timpului.

Vorbim de mall-ul tradiţional, care înseamnă o suprafaţă dedicată retailului şi eventual o suprafaţaă dedicată unui cinema, supermarket, foodcourt şi vorbim de un mixed use development este de fapt tipul de proiect pe care l-a lansat Iulius în Iaşi, cu care a continuat în Timişoara şi cu care vom continua în Cluj, est eun proiect pe care l-am anunţat recent.

Noi am creat inclusiv o platformă de susţinere a antreprenorilor şi producătorilor locali pentru că, aşa cum noi considerăm că am avut succes în businessul desfăşurat, aşa ne-am dori să oferim condiţiile de reuşită şi tinerilor aflaţi la început de drum, avem şi un proces de selecţie, avem un program prin care îi susţinem, reprezintă şi un beneficiu pentru noi pentru că suntem de părere că un tenant mix care să răspundă cerinţelor consumatorului sau publicului din ziua de astăzi nu este suficient de relevant dacă nu are şi culoare locală, aşa încât susţinem foarte mult această direcţie.

Trebuie să fim atenţi la piaţă, trebuie să fim foarte atenţi la semnale, trebuie să dăm dovadă de capacitate de adaptare, de flexibilitate. Trebuie să privim cu optimism, dar şi cu realism, trebuie să fima tenţi la schimbările obiceiurile de consum.

Noi nu avem investiţii puse pe hold, anul acesta va fi unul foarte dinamic, în care lucrăm pe două direcţii, una este cea în care finalizăm proiectele pe care le-am început chiar în pandemie, mă refer la cele două concepte de retail noi pentru portofoliul Iulius reunite sub umbrela family market, sunt mici centre de convenienţă, care adresează ideea de proximitate şi un mixt personalizat de produse şi servicii adaptate comunităţilro aflate în expansiune. Anul acesta vom avea inaugurarea acestor două centre din portofoliul companiei în oraşul Iaşi. În paralel lucrăm la finalizarea clădirii UBC 0, care este cea de-a patra clădire de birouri clasa A din ansamblul Iulius Town Timişoara.

De departe însă, cea mai mare provocare lansată pentru compania noastră anul acesta, a fost recent anunţată, este vorba de cel mai mare proiect de reconversie urbană din România, la Cluj-Napoca, pe platforma Carbochim, unde ne propunem să livrăm şi lucrăm acum la conceptul unui mixed use development, care îşi propune să aducă publicului cea mai mare suprafaţă de retail din România de peste 115.000 mp, zonă dedicată pentru leisure, fine dinning, restaurante, cafenele, cu panoramă spre râul Someş, un parc tematic adresat familiilor, o ancoră mare de mobilie şi home&deco de 15.000 mp, alte clădiri de birouri şi rezidenţial, toate acestea fiind completate de o grădină urbană de peste 4 hectare, cu un amfiteatru, care va conţine o hală industrială reconvertită într-un centru de arte performative. Investiţia va fi de peste jumătate de miliard de euro, suntem în prezent în fază de creare cocnept şi de autorizaţii, vom începe construcţia la începutul anului viitor.


Semestrul 2/2022- Noi rămânem în zona optimistă, am început anul cu previzionări optimiste şi acestea ne depăşesc aşteptările, suntem pregătiţi de orice, dar pandemia ne-a demonstrat că suntem mai bine pregătiţi şi mai puternici decât oricând, atât noi în interior ca şi companie, cât şi ca relaţii parteneriale cu chiriaşii noştri.​​​