Conferinţa Microsoft Envision România. Liderii Microsoft: România este un hub digital în regiunea Europei Centrale şi de Est. Industria de IT locală are potenţial să ajungă la 10% din PIB şi să adauge 600.000 de joburi noi, în cinci ani

Autor: Alexandra Cepăreanu 22.05.2022

♦ „Soluţiile de productivitate şi soluţiile de cloud au fost vedetele ultimului an şi ale acestui trimestru.“ ♦ „Noile locuri de muncă nu vor fi doar în companii de tehnologie, ci în cadrul unor companii care folosesc tehnologia pentru a fi mai dinamice.“

România are de recuperat mult în privinţa adoptării de soluţii de digitalizare, însă, cu cei peste 220.000 de specialişti IT la nivel naţional, industria tech reprezintă un hub digital pentru regiunea Europei Centrale şi de Est. Astfel, în următorii cinci ani, industria de IT din România ar putea genera 10% din PIB-ul ţării şi ar putea adăuga pe piaţa muncii 600.000 de locuri noi de muncă, a spus Bogdan Putinică, general manager al Microsoft România, în cadrul evenimentului Microsoft Envision Romania.

„Noi vedem România ca un hub digital în regiune. Sectorul IT este unul din vectorii de creştere accelerată pe care România i-a avut în ultimii ani. Suntem în acest moment undeva în jur de 6 – 7% din PIB, cu potenţial de a ajunge la 10% în următorii poate nici cinci ani. Vedem un număr de companii şi de colegi digitali în creştere în acest sector. Ne uităm la un potenţial de noi joburi în acest sector, un indicator foarte important pentru o economie de piaţă, undeva în jur de 600.000 în următorii cinci - şapte ani“, a spus Bogdan Putinică, care a adăugat că nu toate aceste noi locuri de muncă vor fi în companii de tehnologie, ci vor fi joburi în cadrul unor companii care folosesc tehnologia pentru a fi mai puternice şi mai dinamice.

Florin Popa, director B2B Orange România, a spus în cadrul evenimentului Microsoft Envision Romania că anul trecut, al doilea an de pandemie care a accelerat proiectele de transformare digitală la nivelul fiecărei industrii în parte, companii de toate mărimile – mici, mijlocii şi mari – au reuşit să ridice România peste media europeană în ceea ce priveşte vânzările şi adopţia de soluţii cloud.

„Cu siguranţă că România are de recuperat în privinţa adoptării de soluţii de digitalizare, dar vedem o creştere accelerată a adopţiei de soluţii cloud. Şi, de fapt, cred că după soluţiile de productivitate, cloudul este vedeta ultimului an şi a acestui trimestru. De fapt, noi am raportat anul trecut pentru România o creştere de peste 25% a vânzării soluţiilor de cloud, cu mult peste media europeană care a fost de doar 5%“, a spus Florin Popa.

El a adăugat că accelerarea digitalizării din ultimul an a fost şi este dată de jucătorii din zona companiilor mici şi mijlocii (IMM-uri). „În ultima perioadă acest segment a fost cel care a adoptat cel mai rapid aceste tehnologii de cloud. Este cumva firesc pentru că, dacă în primii doi ani de pandemie companiile mari, care au şi o putere financiară şi resurse, au făcut acest lucru în mod accelerat, pentru companiile mici este şi un proces de educare a pieţei, urmat de o înţelegere mai clară a nevoilor lor şi mai ales de nevoia de adaptare. Aşa cum spuneam, România a fost peste media europeană. În continuare, probabil că avem nevoie să ne dublăm rata de creştere pentru a ajunge aproape de cei 41%, cât arată Eurostat că este adopţia de cloud în Europa“, a mai spus Florin Popa.

De asemenea, Joacim Damgard, noul preşedinte Microsoft pentru Europa Centrală şi de Est (CEE), a spus în cadrul Microsoft Envision Romania că digitalizarea serviciilor publice încurajează oamenii să devină mai activi în domeniul digital, ceea ce ajută la îmbunătăţirea competenţelor lor digitale şi la creşterea cererii de soluţii şi servicii de pe piaţă.

„Spre exemplu, digitalizarea sectorului public nu ne face doar viaţa mai uşoară şi mai convenabilă, ci încurajează oamenii să devină mai activi în domeniul digital, ceea ce ajută la îmbunătăţirea competenţei lor digitale, ceea ce înseamnă că beneficiază mai mult de economia digitală, ceea ce creează o cerere suplimentară pentru servicii digitale. Şi aşa cercul continuă şi mai departe“, a spus Joacim Damgard.

El  consideră că România are a treia cea mai mare bază de specialişti IT, la nivel internaţional, numărul acestora crescând cu 20% mai rapid decât în restul regiunii, ceea ce reprezintă o oportunitate de creştere şi dezvoltare a industriei de profil.

Nu doar start-up-urile joacă un rol cheie pentru digitalizare, ci trebuie construit un ecosistem, a punctat Diana Dumitrescu, CEO al InnovX-BCR, care a dezvăluit ce planuri de expansiune are acceleratorul. “Planul de scalare a început de anul trecut, undeva la sfârşitul anului ne-am creionat strategia pentru cinci ani şi ce ne dorim este ca de la un accelerator pentru inovatori să fim un ecosistem regional, astfel încât să mergem pe patru verticale: inovatorii - cu care deja colaborăm, investitori, corporaţii şi statul. Şi dacă îi iau pe rând şi vorbesc puţin foarte puţin despre ei - de ce investitori? Pentru că ne-am dat seama că nu sunt atât de multe fonduri de investiţii în Europa Centrală şi de Vest şi atunci, având în vedere că există potenţial financiar la noi în ţară şi nu numai, ne-am gândit să creem acest bootcamp pentru investitori astfel încât la sfârşitul acestei perioade de 12 săptămâni să avem deja -ne dorim - 10 fonduri de investiţiii de capital de risc  înfiinţate. Pentru că fără investiţii e clar că start-up-urile nu pot scala atât de repede cum şi-ar dori. Apoi mă duc către corporaţii - care sunt extrem de importante, pentru că pot deveni clienţi pentru startup-uri, şi atunci ele ar trebui să aibă procese de adopţie mult mai rapide şi noi ce ne dorim în acest sens este să dezvoltăm o arhitectură a unui program de open innovation pentru acestea, astfel încât să fie un flow mai rapid în a lucra cu ele. Pentru că ştim, start-up-ul este foarte accelerat în tot ceea ce face, corporaţia este birocratică. Iar dacă mă duc la stat - ultima verticală - este un program care este foarte provocator pentru noi dar fără discuţie trebuie realizat. Ne dorim ca statul într-un viitor apropiat să devină chiar un client al start-up-urilor care trec prin acceleratorul nostru, ceea ce înseamnă educaţie şi pentru administraţia publică, despre digitalizare, despre inovare.“