eToro: Acţiunile retailerilor americani se prăbuşesc. Companiile, tot mai presate de inflaţie şi incapacitatea de a transfera creşterile de preţuri către consumatori

Autor: Eduard Ivanovici 19.05.2022

Retailerii americani se află sub o presiune tot mai mare din cauza inflaţiei, deoarece plătesc mai mult pentru produsele lor, dar nu reuşesc să transfere în totalitate creşterile de preţuri către consumatori, care sunt şi ei afectaţi de inflaţie, scrie Bogdan Maioreanu, analist în cadrul platformei de tranzacţionare eToro.

Cei mai mari comercianţi cu amănuntul din SUA au avut două zile foarte proaste, în ciuda raportului privind vânzările de retail din Statele Unite, care a postat conform aşteptărilor pieţei, o creştere lunară de 0,9%. Raportările financiare slabe au produs acţiunilor Target (TGT) şi Walmart (WMT) pierderi de două cifre, provocând pierderi de o singură cifră şi altor retaileri de mall precum Costco, Macy's, Nordstrom, Gap, American Eagle Outfitters şi Victoria's Secret. De asemenea, Amazon a scăzut cu 7,2%. Piaţa bursieră din SUA s-a scufundat, Dow pierzând peste 1100 de puncte, iar S&P a pierdut 4% din valoare, cea mai mare scădere din iunie 2020.

Cifra bună a vânzărilor cu amănuntul arată că, indiferenţi la inflaţia galopantă, americanii şi-au continuat cumpărăturile, dar multe dintre achiziţii sunt făcute pe credit pentru a ţine pasul cu creşterea preţurilor. Potrivit New York Fed, în primul trimestru al acestui an au fost emise un număr record de 537 de milioane de carduri de credit, ceea ce arată o creştere cu 31 de milioane de carduri noi faţă de anul trecut. Un sondaj recent a arătat că 76% dintre respondenţi îşi reduc cheltuielile, ceea ce indică probleme la orizont pentru sectorul de retail.

Walmart, cel mai mare retailer tradiţional din lume, a înregistrat marţi cea mai mare scădere zilnică a preţului acţiunilor din octombrie 1987. Acţiunile sale au scăzut cu 11% în urma unor raportări financiare şi estimări viitoare slabe. Compania a raportat un profit ajustat de 1,30 dolari pe acţiune la venituri de 141,6 miliarde de dolari. Analiştii se aşteptau la un profit de 1,48 dolari pe acţiune la vânzări de 138,8 miliarde de dolari. Vânzările comparabile ale Walmart în SUA au crescut cu 3%, mai mult decât estimările analiştilor de creştere de 2,4%, explică reprezentantul eToro.

De asemenea, compania şi-a redus previziunile pentru a reflecta costurile mai mari venite pe lanţurile de aprovizionare şi presiunea continuă a inflaţiei. Deşi pentru anul fiscal 2023, Walmart se aşteaptă la o creştere de 4% a vânzărilor nete consolidate, faţă de previziunile anterioare de creştere de 3%, profitul pe acţiune ar putea însă să scadă cu aproximativ 1% sau să rămână stabil faţă de anul trecut. Previziunile publicate în februarie prevedeau o creştere a profitului pe acţiune de 5% până la 6%.

În timpul conferinţei de prezentare a rezultatelor, Walmart a recunoscut că societatea nu a fost capabilă să adreseze complet problema creşterilor de costuri sau să transmită clienţilor o parte din acestea, iar acest lucru a avut un impact asupra profitabilităţii. Întrucât situaţia lanţurilor de aprovizionare este complexă şi se preconizează că inflaţia va rămâne ridicată pentru o perioadă mai lungă de timp, compania lucrează pentru a adresa mai bine această problemă.

Target, un alt retailer american foarte mare, a raportat cifre de vânzări slabe, iar venitul operaţional a scăzut de la 2,4 miliarde de dolari la 1,3 miliarde de dolari. Marja brută a scăzut la 25,7% din vânzări, de la 30,0% în urmă cu un an, din cauza reducerilor mai mari şi a costurilor legate de transport, a întreruperilor lanţului de aprovizionare şi a creşterii compensaţiilor şi a numărului de angajaţi din centrele de distribuţie. Acest lucru arată că cifrele slabe ale Walmart nu au fost o întâmplare, ci reprezintă o problemă la nivelul întregii industrii.

Walmart observă o creştere a traficului în magazine, dar coşuri mai goale cu o valoare mai mare a cumpărăturilor. Acest lucru este în concordanţă cu sondajul care arată că doar 22% dintre respondenţi au dificultăţi în a plăti lucruri de bază precum alimentele, chiria şi ratele la împrumuturi, 29% au ceva dificultăţi şi 43% nu au probleme legate de creşterea preţurilor.

Inflaţia ridicată susţine vânzările Home Depot (HD) - lanţul american de magazine de bricolaj, scrie analistul. Compania a înregistrat un profit pe acţiune de 4,09 dolari pentru primul trimestru, depăşind estimările analiştilor cu 0,39 dolari. Între timp, veniturile au crescut peste aşteptări, cu peste 2 miliarde de dolari, ajungând la 38,91 miliarde de dolari pentru acest trimestru. Această din urmă cifră a fost, de asemenea, menţionată ca fiind cea mai mare din istoria companiei. În ceea ce priveşte previziunile, Home Depot preconizează acum o creştere a vânzărilor comparabile de 3% în acest an, îmbunătăţită de la o creştere anterioară "uşor pozitivă" a vânzărilor. De asemenea, compania preconizează că profitul pe acţiune, excluzând unele elemente, va creşte cu o valoare de o singură cifră aflată la mijlocul intervalului, după ce a prognozat o creştere de o singură cifră în trimestrul trecut. Concurentul său direct Lowe's (LOW) a afişat un profit pe acţiune de 3,51 dolari pentru primul trimestru, cu 0,28 dolari peste aşteptări, dar a ratat estimările privind veniturile. Conducerea companiei a dat vina pe temperaturile scăzute din primăvară pentru întârzierea începerii proiectelor de bricolaj.

Home Depot a arătat că inflaţia îşi produce deja efectele. Datele din primul trimestru au arătat că numărul de tranzacţii ale clienţilor a scăzut cu 8,2%, dar creşterea preţurilor a ajutat ca preţul mediu de achiziţie să crească cu aproximativ 11% de la an la an. Este posibil ca antreprenorii de construcţii şi clienţii să nu fie încă speriaţi de inflaţie sau să se grăbească să finalizeze proiectele temându-se de preţuri şi mai mari în viitor, consideră Bogdan Maioreanu.