Afaceri de la zero. Cum se transformă hobbyul unei tinere dintr-un atelier mic din Bucureşti într-o afacere

Autor: Alina-Elena Vasiliu 21.05.2022

Bella Carta este un studio de design care poartă în spate o experienţă de zece ani. Totul a pornit ca un hobby, mai mult decât ca o afacere, având la bază pasiunea Ralucăi Copil pentru hârtie şi papetărie. Deşi pe piaţa din România, la acel moment, existau mulţi furnizori de invitaţii de nuntă, ea a identificat un segment de piaţă prea puţin acoperit pe atunci – cel al invitaţiilor cu elemente personalizate, atât ca design grafic, cât şi ca materiale folosite.

Bella Carta este un studio de design şi tipar letterpress care creează cu multă pasiune papetărie pentru evenimente private sau pentru afacerile care doresc să-şi transpună identitatea de brand în formă fizică”, povesteşte Raluca Copil. A pus la bătaie o investiţie de circa 25.000 de euro în echipamente şi cursuri de instruire şi specializare şi şi-a format o echipă de trei angajaţi care îşi valorifică ideile şi creativitatea pentru a face cele mai inedite invitaţii de nuntă. „În urma introducerii în portofoliul nostru a unor noi metode şi tehnici de print, ne vom diversifica oferta de produse către un segment şi mai premium, în zona papetăriei personale de lux.

Clienţii noştri sunt atât persoane fizice, cât şi companii care apreciază articolele de papetărie de lux, lucrate cu materiale atent selectate.” Toată producţia are loc într-un atelier din Bucureşti, unde Raluca şi ajutoarele ei lucrează atât invitaţii de nuntă şi de botez, papetărie pentru companii – cărţi de vizită, gift vouchere, thank you cards, etichete, ambalaje –, cât şi o gamă de felicitări şi carduri pe care le comercializează într-o reţea de magazine. „Fiind produse personalizate, care se realizează, în general, manual, în tiraje mici, preţul fiecărui proiect poate varia destul de mult. În general, invitaţiile noastre au avut preţuri medii cuprinse între 17 şi 20 de lei în 2021”, spune Raluca Copil.

Cum piaţa evenimentelor a fost puternic afectată de pandemie, astfel că unele proiecte planificate au fost amânate, şi businessul Bella Carta a avut puţin de suferit, însă Raluca spune că a reuşit să păstreze echipa, ceea ce a fost o performanţă. „Anul 2020 a fost unul foarte dificil, deoarece au fost suspendate sau anulate toate evenimentele private şi corporate. De asemenea, lucrându-se de acasă, nu au mai fost necesare nici elementele de papetărie corporate. Practic, toate sursele de venit erau blocate.” Nici anul 2021 nu a fost cu mult diferit, adaugă Raluca Copil, însă revenirea treptată a activităţii şi a ritmului de viaţă anterior pandemiei a făcut mai uşoară misiunea de a acoperi cheltuielile lunare curente, fără ca businessul să mai genereze pierderi.

Fiind produse personalizate, care se realizează, în general, manual, în tiraje mici, preţul fiecărui proiect poate varia destul de mult. În general, invitaţiile Bella Carta au avut preţuri medii cuprinse între 17 şi 20 de lei în 2021.

Toată producţia are loc într-un atelier din Bucureşti, unde Raluca şi ajutoarele ei lucrează atât invitaţii de nuntă şi de botez, papetărie pentru companii – cărţi de vizită, gift vouchere, thank you cards, etichete, ambalaje -, cât şi o gamă de felicitări şi carduri pe care le comercializează într-o reţea de magazine.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Bellissimo – brand de lumânări (Bucureşti)

Fondator: David Samoilă

Prezenţă: online şi la târguri


Luana’s Boutique – brand de haine şi accesorii pentru copii (jud. Argeş)

Fondatoare: Luana Mihai

Investiţie iniţială: 15.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2022: 50.000 de euro

Prezenţă: online şi la târguri


Beauty Studio Artist – salon de înfrumuseţare (Sibiu)

Fondatori: Isabela şi Răzvan Bobdan

Investiţie iniţială: 15.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru primul an de activitate: 60.000 de euro

Prezenţă: Sibiu


Paul the bunny – jucării şi accesorii pentru copii (Braşov)

Fondator: Nicoleta Costache

Prezenţă: online


Maya Concept – magazin de accesorii (Iaşi)

Fondatoare: Alina Apescăriţei

Investiţie iniţială: 30.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 1,6 mil. lei (circa 320.000 de euro)

Prezenţă: un magazin în Iaşi



ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.