ZF 15 minute cu un antreprenor. Dan Ostahie, Altex: A apărut o mică scădere a vânzărilor în zona produselor de folosinţă indelungată. Mă aştept ca în semestrul doi piaţa să îşi revină

Autor: Miruna Diaconu 24.05.2022

Antreprenorul spune că nu există până acum creşteri ale preţurilor produselor din categoria electro-IT ♦ Situaţia dificilă de pe piaţa componentelor din China i-a obligat pe retaileri să îşi facă stocuri de marfă încă din 2021, ceea ce înseamnă că majorările de preţuri se vor vedea la raft mai târziu.

Dan Ostahie, fondatorul retailerului electroIT Altex, spune că în piaţă se observă o mică scădere a vânzărilor în zona produselor de folosinţă îndelungată - cum e cazul electrocasnicelor mari, tendinţă care va continua şi în perioada următoare. Însă, conform estimărilor antreprenorului, vânzările vor reveni pe plus începând cu trimestrul trei din acest an.

„O schimbare a apărut deja în zona produselor de folosinţă îndelungată, avem o scădere mică a pieţei faţă de anul trecut. Cred că în perioada imediat următoare va continua să existe un declin faţă de 2021, dar nu va fi unul semnificativ, nu vor fi deviaţii severe. Mai mult, mă aştept ca în T3 şi T4 să fie o creştere“, spune Dan Ostahie, fondator Altex, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

În pofida creşterii preţurilor din această perioadă la alimente şi la alte bunuri, antreprenorul spune că piaţa de electro-IT nu este încă afectată, iar asta pentru că marii jucători din domeniu au fost obligaţi să îşi facă stocuri încă din pandemie ca urmare a situaţiei privind problemele lanţurilor de aprovizionare din China.

„La electro-IT nu avem creşteri de preţuri la raft. Stocurile mai vechi pe care le avem ne ajută să păstrăm preţurile. Va exista o creştere, dar aceasta va fi transmisă mult mai încet în piaţă, comparativ cu celelalte produse cum sunt cele alimentare, curentul electric sau benzina, care ne-au afectat puternic. Aprovizionarea din China este dificilă şi pentru a avea continuitate la raft ne-am asigurat stocuri mai mari. În momentul de faţă, ele ne ajută să păstrăm nivelul de preţ“, precizează Dan Ostahie. Nu doar inflaţia reprezintă o problemă pentru mediul de business în 2022.

În primul trimestru al acestui an, traficul atât în magazine, cât şi online, a fost sub cel din aceeaşi perioadă din 2021, în parte din cauza restricţionării accesului în marile centre comerciale, unde oamenii erau nevoiţi să prezinte certificatul verde. Pe de altă parte, venirea războiului a adus şi ea o scădere atât în online, cât şi în offline. În primele luni din 2022 a fost înregistrată o scădere de 20-25% a traficului, spune Dan Ostahie. Totuşi, la o lună după începerea războiului, consumul a revenit la un nivel similar cu cel din 2021.

În pofida dificultăţilor economice şi geopolitice actuale, omul de afaceri, unul dintre cei mai puternici antreprenori locali, este de părere că cea mai grea perioadă pentru business a fost criza din 2009-2010. Cu toate că efectele pandemiei şi războiului pun o mare presiune pe economia României, şomajul nu este una dintre problemele acestei perioade, iar asta contează mult.

„Noi nu avem în momentul de faţă o criză a locurilor de muncă, nu ne confruntăm cu fenomenul unui şomaj în creştere, care să ne alarmeze. Dacă fenomenul inflaţionist se suprapune cu o rată foarte scăzută a şomajului, asta înseamnă că lucrurile îşi vor intra în normal, doar că avem nevoie să parcurgem o perioadă în care nivelul costurilor se va echilibra cu nivelul salariilor. Între timp, perioadele de discrepanţă dintre cele două vor influenţa consumul“, explică el.

Spre comparaţie cu perioada actuală, criza din 2009 a venit cu o creştere bruscă a cursului valutar şi cu o serie de măsuri fiscale care în final au avut ca rezultat descurajarea consumului, plus pierderea locurilor de muncă. Această perioadă, pe de altă parte, nu este marcată de o rată semnificativă a şomajului, iar consumul încă este la un nivel bun.

„Avem de-a face cu o creştere economică, excludem ideea unei recesiuni, fie şi tehnice, ceea ce este o veste îmbucurătoare. E nevoie să ne recalibrăm businessurile, este foarte important să ne uităm la componentele de cost astfel încât să rămânem în zona de profitabilitate.“

„Dar, în egală măsură, trebuie să ne îmbunătăţim produsele şi serviciile pentru a fi competitivi într-o piaţă care va fi în creştere“, precizează fondatorul Altex.

Pentru anul acesta, estimările privind afacerile Altex indică o creştere de 10%. Profitabilitatea însă, va avea de suferit, ca urmare a ajustărilor făcute în structura de costuri.

„Ne aşteptăm la un an în care profitabilitatea nu va fi în linie cu anii precedenţi, dar va fi consistent pozitivă.“

Retailerul are o reţea de 125 de magazine fizice în România sub brandurile Altex şi Media Galaxy. Anul trecut, Altex a avut afaceri record de 5,8 miliarde lei şi un profit net de 129 mil. lei, conform datelor Ministerului de Finanţe. Dan Ostahie este de părere că încă mai există loc de creştere, iar dezvoltarea Altex va merge în două direcţii, şi anume offline şi online.

„În primul rând, avem în plan deschiderea de magazine noi în oraşe în care nu existăm sau în oraşe mari, unde piaţa cere mai multe unităţi. Am dezvoltat categorii noi în online, unde creştem continuu, vom da drumul la marketplace la începutul lui T3. Participarea lui Altex, în tot ecosistemul de retail, se va diversifica şi practic vom conduce o anumită tranziţie de la conceptul omnichannel la un concept de marketplace, în care vrem să oferim nu doar categoria electro-IT, ci şi celelalte categorii de produse.“

Altex urmează să lanseze o platformă de tip marketplace, unde vor exista mai multe categorii de produse, pe lângă cele de electro-IT, însă vor fi adăugate gradual pe platformă în funcţie de nevoile clienţilor şi capacitatea de a livra în condiţii competitive atât serviciile, cât şi la nivelul preţului, mai spune Dan Ostahie.