ZF Agropower. Sergiu Gorban, CEO, Transylvania Invest: „Avem două coridoare de transport, în Halmeu şi în Dorneşti, şi avem capacitatea de a opera 70.000 de tone de cereale pe lună din Ucraina. Mai deschidem un coridor rutier“

Autor: Florentina Niţu 25.05.2022

Traderul de cereale Transylvania Invest, cu o cifră de afaceri de peste 240 de milioane de lei anul trecut, vrea să ajungă la o capacitate de ope­rare de 100.000 de tone a cerealelor care trebuie scoase din Ucraina prin punctele de frontieră ale României pentru a ajunge în destinaţii din vestul Europei sau peste mări, potrivit lui Sergiu Gorban, CEO şi acţionar al companiei.

„Avem două coridoare de transport pe cale ferată, în Halmeu (jud. Satu Mare – n.red.) şi în Dorneşti (jud. Suceava – n.red.), şi avem o capacitate de a opera aproximativ 70.000 de tone de cereale pe lună. Am mai creat un coridor rutier la Halmeu şi avem un depozit pentru cereale în Ucraina, foarte aproape de graniţa cu România şi pe acolo reuşim să aducem cereale, dar nu este îndeajuns. Capacităţile de transport şi transbord sunt limitate şi nu se pot compara cu ceea ce se găseşte în porturile din Ucraina“, a spus Sergiu Gorban, CEO al Transylvania Invest, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania.

Acesta a explicat că porturile sunt pline cu marfă, pentru că în sezonul 2020/2021, Ucraina a exportat circa 50 de milioane de tone de cereale, iar acum au stocuri destul de mari, deoarece din cauza războiului purtat cu Rusia majoritatea porturilor au fost închise – doar Reni şi Izmail sunt deschise. Fermerii, dar şi traderii, sunt nevoiţi să golească silozurile pentru că vine campania nouă de recoltare în mai puţin de o lună şi, chiar dacă producţia va fi mai mică, au nevoie de spaţiu pentru a o stoca.

„Dacă este să ne uităm la toate punctele de trecere de frontieră din România, Ungaria, Polonia şi Slovacia observăm că nu putem să ajungem la o capacitate de operare de 1 milion de tone pe lună prin acestea. Cred că trebuie făcute eforturi pentru a fi folosite porturile din Ucraina, altfel vor rămâne cantităţi importante de cereale în Ucraina şi asta va influenţa piaţa mondială prin preţuri mai mari la alimente“, a precizat Gorban.

El a mai menţionat că va creşte şi presiunea pe transportatorii pe cale ferată şi rutieră şi va fi o cerere tot mai mare pentru intrarea în România a mărfii din Ucraina. Acest lucru se va suprapune ce perioada de vârf pentru transportul cerealelor din România, în campania de recoltare, unde existau anumite blocaje spre portul Constanţa şi în anii anteriori, din cauză că unii fermieri mici şi medii nu au capacităţi de stocare a cerealelor şi vând imediat după ce au adunat grânele. „Sunt convins că vom folosi la maximum capacităţile de transport al cerealelor pe cale ferată şi pe cale rutieră, pentru că vom avea un volum mai mare de marfă de transportat, căci din Ucraina nu vin doar cereale, ci şi alte mărfuri. Este un an al logisticii“, a întărit el.

Transylvania Invest rulează anual circa 200.000 de tone de cereale şi deţine un terminal intermodal de 80.000 mp în localitatea Vladimirescu din judeţul Arad, care pune în mişcare a unui trenuri combo, formate din vagoane convenţionale şi containere, ce merg spre vestul Europei sau spre portul Constanţa. Cereale în containere ajung în ţări precum Germania, Olanda şi Belgia.

„Suntem pe cale să mai deschidem un coridor rutier la Halmeu şi să ajungem la o capacitate de operare de aproximativ 100.000 de tone lunar, aceasta este ţinta pentru cerealele din Ucraina. Rezultatul acestei conjuncturi este preţul mare la cereale, iar dacă fermierii vor avea recolte bune, 2022 va fi un an de capitalizare. Însă, trebuie să fim atenţi la procesatorii care vor plăti mai mult şi vom mânca mai scump. Şi ei trebuie ajutaţi să se dezvolte“, a mai spus Sergiu Gorban.

East Grains din Cluj, Cereale Colect Distribution din Tulcea şi Intercereal din Ialomiţa, controlate de antreprenori români, sunt competitorii companiei Transylvania Invest pe piaţa comerţului cu cereale, arată datele Confidas.ro, platformă de analiză financiară a companiilor. COFCO, Cargill Agricultura şi Glencore Agriculture, companii cu capital străin, sunt cei mai mari traderi de cereale din România, potrivit datelor de la INS.