ZF IT Generation. Gabriel Blăniţă, director asociat la Colliers România, şi Alexandru Ardelean, chief project officer în cadrul ICS. „Prin colaborarea între acceleratoare şi companii sau startup-uri putem să reducem costul cu cercetarea şi dezvoltarea şi putem lansa pe piaţă mai rapid soluţii şi servicii”

Autor: Alexandra Cepăreanu 26.05.2022

Gabriel Blăniţă, director asociat la Colliers România: „Prin acest tip de colaboare (open innovation) putem dezvolta mai rapid servicii şi produse care să răspundă cât mai bine nevoilor clienţilor”.

Colaborarea între jucătorii din diverse sectoare economice, de la companii mici şi mijlocii până la corporaţii internaţionale, şi accelera­toarele şi programele dedicate ecosis­temului de start-up-uri a devenit ne­cesară în contextul creat de pan­demia din ultimii doi ani, care a accelerat nevoia de soluţii noi care să susţi­nă activitatea tuturor orga­ni­zaţiilor.

„Sistemul acesta open-innovation este un mod prin care putem să reducem costul cu cercetarea şi dezvoltarea. E un mod mai rapid de a aduce servicii şi produse în piaţă care să răspundă cât mai bine nevoilor clienţilor. În general, societatea are cel mai mult de câştigat de pe urma acestor colaborări, pentru că astfel are parte de produse şi servicii mult mai rapid decât dacă fiecare ar face partea de inovare într-un sistem închis”, a spus Gabriel Blăniţă, director asociat la Colliers România - una dintre cele mai mari companii de consultanţă imobiliară de pe piaţă - şi mentor în cadrul InnovX-BCR.

El a fost prezent în cadrul emisiunii ZF IT Generation. De asemenea, el consideră că prin colaborare companiile pot rămâne mereu conectate cu nevoile din piaţă şi pot fi mai performante.

„Dacă tu ai un măr şi eu am un măr şi facem schimb de mere, la finalul zilei o să avem fiecare câte un măr. Dar dacă eu am o idee, iar tu ai o idee şi facem schimb de idei, vom avea fiecare câte două idei la finalul zilei şi în felul acesta reuşim să fim tot timpul conectaţi cu companii care au un efort constant de cercetare, de inovare, companii care vin cu soluţii noi la problemele care există în piaţă. Şi e important să fim tot timpul în căutare de soluţii noi pentru că, de regulă, ele vin şi cu un cost mai scăzut şi cu un timp de implementare mai rapid şi este ceea ce ne face să fim mai performanţi în viitor.”

Spre exemplu, International Cooling Systems (ICS), companie de inginerie cu experienţă de peste 40 de ani care activează în industrie de proiectare şi execuţia instalaţiilor de răcire, filtrare si tratare a apei, face parte din grupa Scale Up 2021 din cadrul acceleratorului InnovX BCR, în cadrul căruia a putut colabora şi interacţiona cu diverse companii, a spus Alexandru Ardelean, chief project officer în cadrul ICS.

„În cadrul InnovX BCR am putut colabora cu alte companii din diverse domenii şi am putut vedea ideile acestor companii, am învăţat lucruri utile pe care începem şi noi să le aplicăm. Am decis să intrăm într-un program de genul acesta din nevoia de scalare, în primul rând, dar şi pentru că voiam să înţelegem cum putem să ne dezvoltăm, să ne diferenţiem într-o piaţă atât de aglomerată cum este piaţa în care activăm. Cu toate că noi oferim soluţii premium şi inovative, în timpul programului de accelerare al InnovX BCR am învăţat să fim mult mai atenţi şi să descoperim care sunt principalele nevoi ale clienţilor noştri”, a spus Alexandru Ardelean.

De asemenea, Gabriel Blăniţă este de părere că cei care se îndreaptă spre un program de accelerare pot fi împărţiţi în două categorii – cei care caută mentori care să îi ghideze în dezvoltarea ideii sau a start-up-ului şi cei care au nevoie de ajutor pe partea de vânzări şi care caută clienţi.

„În astfel de programe de accelerare sunt cei care sunt la prima experienţă de acest fel, la primul start-up - iar aceştia caută mai degrabă o structură, un plan după care să îşi ghideze dezvoltarea. Iar a doua categorie este reprezentată de cei care caută clienţi şi experienţa de vânzare.”

 

Ce a mai spus Gabriel Blăniţă la ZF IT Generation

Gabriel Blăniţă, director asociat, Colliers România: Ne uităm şi după achiziţii. Suntem atenţi la companiile din zona proptech din România.

De ce s-a alăturat Colliers programului InnovX BCR? Povestea colaborării noastre a început în 2019, când am avut primul contact cu Diana Dumitrescu  şi cu Daniel Dumitrescu din InnovX şi am fost impresionat de energia şi de munca pe care au depus-o pentru start-up-urile din România şi pentru a asigura acces la informaţii, la resurse, aşa cum ar trebui să fie orice ţară care pune accent pe tehnologie şi pe antreprenoriat. 

Am rămas în contact din 2019 până până acum şi la finalul anului trecut s-a ivit oportunitatea de a fi corporate partner în acceleratorul InnovX BCR şi de a ajuta start-up-urile care vin în accelerator şi pun un business pe picioare să aibă cât mai mult know-how din cât mai multe industrii, de la oameni care au ani de experienţă pe fiecare domeniu în parte.

De altfel, cred că pentru o parte din clienţi putem să ne ajutăm reciproc, să venim cu soluţii şi, în special, având în vedere focusul pentru eficienţa energetică care nu mai e de mult o modă - deoarece creşterea costurilor a dus la o importanţă mult mai mare acordată operării întreţinerii unei clădiri - şi atunci focusul pentru eficienţa unei clădiri vine şi cu soluţii de răcire, vine şi cu o soluţie de acces, vine şi cu soluţii de aer condiţionat care sunt foarte importante în operarea unei clădiri.

Când vorbim de real estate nu ne gândim la high-tech, la IT-şti sau la development. Ne gândim mai degrabă la clădiri, la mortar, la cenuşiu. Dar adevărul este că asta vine şi cu avantaje şi dezavantaje. Dezavantajul principal e, evident, faptul că eşti mai puţin eficient, poţi răspunde mai greu la cerinţele clienţilor, dar avantajul pe care îl avem aici este că odată început acest proces de digitalizare putem să mergem direct către cele mai performante tehnologii. Să fac o paralelă, e poate e ceva similar cu ce am avut după 2010, cu fibra optică în România. Noi am „ratat” revoluţia cablului de cupru pentru internet prin care a trecut cam tot Vestul Europei. Iar când am trecut la internet, am trecut direct la fibra optică şi astăzi avem una dintre cele mai rapide conexiuni la internet din lume. Cam aici este şi avantajul lipsei de digitalizare în unele domenii, cum este şi real estate, pentru că putem să mergem direct către cele mai bune, cele mai testate, cele mai performante soluţii şi am început acest drum din 2019 cu un hackathon. Am organizat un eveniment care putea părea ciudat pentru o companie de real estate, dar am prins gustul inovării şi dezvoltării şi apoi am fost în contact continuu şi cu cei de la InnovX BCR pentru a colabora în mediul ăsta de open innovation şi de a aduce cât mai mult din tehnologie în real estate, pentru că astăzi ne uităm la aproape toate departamentele noastre şi nu mai există departamente care să nu lucreze automatizat, să nu aibă platforme care să facă treaba mai uşoară - fie că vorbim de HR, de la recrutare, fie că vorbim de financiar, fie că vorbim de soft-uri de management al proprietăţii. Sunt lucruri care ne facilitează activitatea de zi cu zi şi cel mai important se vede în satisfacţia pe care o au clienţii care lucrează cu astfel de soluţii.

Cu siguranţă a crescut frecvenţa întrebărilor despre digitalizare. Am văzut lucrul acesta atunci când pandemia a venit şi a pus lupa pe noi şi pe procentele noastre şi pe cum reuşim să livrăm aceeaşi cantitate şi calitate de servicii către clienţii noştri, fie că ne aflăm acasă, la birou, pe drumul de la şantier la clădire sau aşa mai departe. Şi, principala satisfacţie, a fost atunci când am avut întrebări din partea clienţilor. Nici n-au ştiut că nu suntem la birou. Şi nu a părut o interacţiune forţată. A început să apară din ce în ce mai mult ca o surpriză plăcută, pentru că puteam să livrăm în orice condiţii. Pandemia ne-a testat foarte mult pe toţi dintre noi în a livra şi a găsi soluţii la care nu ne gândeam până acum şi vedem din 2021 încoace că este foarte important să ai nişte sisteme pe care te poţi baza, care pot răspunde şi ne poate surprinde plăcut clienţii atunci când venim cu soluţii rapide sau eficiente care nu prea lasă loc de greşeală.

Suntem focusaţi pe zona de tehnologie şi la nivel global. De altfel, sediul Colliers din Canada a organizat începând cu anul 2018 un accelerator propriu în care a adus companii de proptech. Şi a repetat „experimentul” în fiecare an. Am făcut o colaborare în Canada şi în State împreună cu TechStar şi am avut acolo câteva zeci de companii care au venit alături de Colliers şi, într-un final, au fost selectate zece companii, în fiecare an, în care Colliers a investit sau alături de care a mers să ofere servicii împreună cu cu acele companii. Am investit în cel puţin 19 companii până acum la nivel global - mă refer aici la start-up-uri de tehnologie care au activitate în zona de real estate, acele companii de proptech. Colaborăm cu mult mai multe dintre ele, dacă este vorba de servicii pe care le cumpărăm sau alături de care mergem împreună la clienţi. Ne uităm de asemenea şi la achiziţie. De altfel, unul din modelele noastre de creştere şi cam o dată la două - trei luni anunţăm o achiziţie. De regulă aici sunt companii poate mai mari, dar cu un focus foarte mare pe zona de consultanţă şi nerealiste. Cele mai noi exemple ar fi poate în Italia, în Lituania, în State - cele mai recente trei tranzacţii, achiziţii. Suntem atenţi la companiile din zona proptech din România.

 

Ce a mai spus Alexandru Ardelean la ZF IT Generation

Alexandru Ardelean, chief project officer în cadrul ICS: În cadrul InnovX BCR am colaborat cu alte companii din diverse domenii şi am învăţat lucruri utile, pe care le aplicăm şi noi acum.

Dacă acum câţiva ani cele mai mari venituri veneau din rezolvarea problemelor funcţionale ale instalaţiilor clienţilor noştri, astăzi, cele mai multe veniturile provin din eficientizare şi rezolvarea unor probleme reale, palpabile ale clienţilor noştri. Spre exemplu, produsul nostru este containerul de răcire. Practic, este o întreagă instalaţie de răcire care se montează în maxim 48 de ore la locaţia clientului. Este mobil, complet automatizat şi la locaţie este nevoie doar de conectarea lui. În mod normal, montarea unei instalaţii de răcire durează între patru – şase - opt săptămâni.

Echipa noastră este focusată pe inovaţie şi instalaţii eficiente energetic. Spre exemplu, containerul de răcire. Acesta e livrat la unul dintre cei mai mari producatori de automotive la nivel mondial, care a adus după un an de instalare o economie de 28% din punct de vedere al consumului de curent electric. Să ne gândim că unul dintre principalii consumatori ai unei clădiri sau a unui proces de producţie este instalaţia de răcire.

Cum a fost anul 2021? A fost un an greu pentru societate, cu creşteri de preţuri, munca de la distanţă, izolare. Pentru noi a fost un an grozav, am avut o cifră de afaceri mai mare cu aproape 30% comparativ cu anul precedent, am implementat proiecte noi şi inovative.

Venim în ajutorul clienţilor şi partenerilor cu softul de supervizare şi control de la distanţă a instalaţiilor de pe orice aplicaţie de tip telefon, tabletă sau calculator, ceea ce ne permite să oferim şi asistenţă non stop. Dorim să ne dezvoltăm Centrul de Cercetare şi Dezvoltare şi Producţie pe care îl avem, prin fonduri europene. Dorim să ne mărim echipa şi totodată să vindem cât mai multe containere de răcire.

Ce planuri de scalare internaţională are ICS? Odată cu montarea a două containere de răcire la unul dintre cei mai mari clienţi din zona de automotive la nivel mondial am primit o cerere de la corporate de prezentare a produsului, astfel încât, să putem monta şi în alte ţări din Europa aceste containere de răcire. E un pas important pentru compania noastră, un pas pe care ni l-am dorit şi suntem siguri că vom avea succes, întrucât montajul într-o perioadă atât de scurtă - de 48 de ore - face irelevante costurile de execuţie ale proiectului. Mai mult decât atât, fiind şi complet automatizat şi având acces de la distanţă, problemele care pot apărea în viitor se pot rezolva în mare parte online.