Asigurătorii nu vor mai trebui să notifice ASF privind modificarea tarifelor RCA. ASF a aprobat un proiect de normă care urmează să intre în vigoare după 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial

Autor: Mircea Nica 27.05.2022

Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat miercuri, 25 mai 2022, un proiect de normă care aduce modificări Normei 20/2017 privind asigurările auto din România, printre care se elimină obligativitatea asigurătorilor de a notifica ASF modificările tarifelor, potrivit informaţiilor transmise de reprezentanţii ASF. Actul normative a fost trimis către Monitorul Oficial şi urmează să intre în vigoare după 90 de zile de la publciare.

“Principalul scop al noilor reglementări a fost, însă, abrogarea sau modificarea prevederilor din norma 20/2017 care nu sunt conforme cu prevederile legislaţiei europene şi fac obiectul discuţiilor purtate cu serviciile Comisiei Europene (COM) în cauza de infringement 2018/4075 - acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor de stat membru UE privind incompatibilitatea cu Directiva Solvabilitate II şi Directiva MTPL a unor dispoziţii ale legislaţiei româneşti referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto adoptate în 2017. Concret, au fost eliminate obligaţiile de notificare a modificărilor de tarife sau de raportare a fundamentării acestora către A.S.F., în conformitate cu măsurile impuse de Comisia Europeană”, au explicat reprezentanţii ASF.

Pe lângă aceste reglementări, actul normative vine şi cu modificarea modului de acordare a despăgubirilor aferente conseinţei lipsei de folosinţă a vehiculelor, inclusiv pentru înlocuirea temporară a acestora şi s-a introdus posibilitatea completării formularului de constatare amiabilă şi electronic.

Conform noilor reglementări, “în cazul completării formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, datele completate şi semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule, implicate în accident, sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul.” Baza tehnică va fi dezvoltată de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), împreună cu firmele de asigurare care emit RCA pe teritoriul României. „Asigurătorii RCA şi BAAR dezvoltă şi administrează soluţiile tehnice şi stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, cu respectarea dispoziţiilor legale privind gestionarea riscurilor operaţionale generate de sistemele informatice utilizate de entităţile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate şi/sau supravegheate de către A.S.F.”, prevede actul normativ.