VIDEO. Microsoft Envision Romania. Bogdan Putinică, general manager al Microsoft România: „Ecosistemul local de start-up-uri reprezintă o şansă la un viitor mai bun, atât pentru sectorul IT din regiune, dar şi pentru industria de IT din România”

Autor: Alexandra Cepăreanu 30.05.2022

Transformarea digitală accelerată de contextul pandemic din ultimii doi ani a demonstrat că start-up-urile inovatoare din România pot construi rapid soluţii şi tehnologii care să vină ca răspuns la noile nevoi apărute pe piaţă. Astfel, Bogdan Putinică, general manager în cadrul Microsoft România, este de părere că ecosistemul de start-up-uri local reprezintă o oportunitate pentru evoluţia industriei de IT din România.

„Cred că start-up-urile reprezintă o şansă la un viitor mai bun atât pentru sectorul IT, cât şi pentru industria de IT din România. Cifrele arată foarte bine pentru noi. Şi Microsoft investeşte şi este prezent constant în această zonă a industriei IT prin parteneriatele pe care le-am construit. Spre exemplu, cu InnovX, un program de accelerare a afacerilor din tehnologie, am ajutat peste 100 de companii să îşi crească şi să accelereze afacerile, Microsoft fiind principalul partener în acest incubator”, a spus Bogdan Putinică în cadrul emisiunii speciale ZF Business Hi-Tech, realizată cu ocazia evenimentului Microsoft Envision Romania.

El a adăugat că ecosistemul de start-up-uri din România reprezintă aproximativ 60% din ecosistemul din întreaga regiune, ceea ce reprezintă o poziţie fruntaşă şi onorantă pentru România.

„Trăim vremuri interesante din punct de vedere al ecosistemului de start-up-uri. Eu cred foarte mult în start-up-urile româneşti ca şi segment de piaţă. Este în sfârşit valorizarea corectă a capitalului uman pe care România îl are - tranziţia de la celebrele proiectele de outsourcing la inovaţie şi proprietate intelectuală.”

De asemenea, ultimii doi ani, care au adus în plin plan avantajele pe care digitalizarea şi noile tehnologii le pot aduce, au mai adus cu ei o „lecţie” pentru jucătorii care au din ce în ce mai multă nevoie de forţă de muncă pregătită în domeniul IT&C. Astfel, general managerul Microsoft România consideră că pe lângă aplicaţiile şi soluţiile care pot fi dezvoltate cu ajutorul tehnologiei România are nevoie de o strategie privind educaţia digitală la nivel de populaţie.

„Vorbim mult despre inovaţie şi instrumentele pe care inovaţia le aduce – soluţii, aplicaţii ale tehnologiei, dar n-am putea vorbi despre asta dacă n-am aduce educaţia în discuţie. Pentru mine şi pentru Microsoft în România, educaţia este unul din marile pariuri pe care le avem pentru a duce ţara mai departe, pentru a evolua, pentru a facilita dezvoltarea societăţii pe orizontală şi verticală aproape. România are de recuperat decalaje mari din punct de vedere al acestui lucru şi de aceea ne-am focusat o parte din energii, din strategiile noastre, pe zona de educaţie digitală”, a spus Bogdan Putinică, adăugând că există o corelaţie foarte simplă şi directă între nivelul de experientă şi maturitate tehnologică al unei societăţi şi nivelul de trai şi bunăstare al cetăţenilor ei.

„Astfel, cu cât suntem mai avansaţi şi mai activi din punct de vedere tehnologic, cu atât trăim mai bine. Tehnologia este o unealtă pusă în slujba companiilor, pentru ca acestea să îşi atingă obiectivele. Parteneriatele noastră pe plan local aduc instrumentele digitale mai aproape de fiecare dintre noi, de fiecare companie sau organizaţie, fie că este comercială sau din sectorul public, ajutând-o să se dezvolte, să inoveze sau să genereze progres”, a menţionat reprezentantul Microsoft România.

Mai mult detalii despre Microsoft Envision Romania, la acest link.

Ce a mai spus Bogdan Putinică în cadrul emisiunii

Microsoft Envision Romania este cel mai important eveniment pe care îl organizăm anual în România. Suntem la a 9 a ediţie şi este un eveniment cu tradiţie pentru industria locală de profil.

Cred că evenimentul este foarte interesant pentru comunitate şi pentru industria IT-ului din România. Focusul evenimentului a rămas neschimbat. Noi îl targetăm direct pentru mediul de afaceri şi, la fel ca şi în trecut, încercăm să aducem cele mai importante noutăţi. Suntem o companie tehnologie şi inovaţie, încercăm să aducem informaţiile cele mai proaspete pe care tehnologia le pune la dispoziţia companiilor pentru a accelera. Ne concentrăm pe digitalizare, pe tranziţia către tehnologii noi, moderne, din anul 2022, care ajută companiile să fie mai eficiente şi mai profitabile, mai reziliente - un termen la modă în această perioadă mai delicată - şi de asemenea, ne propunem să ajutăm industria, iar alături de ea să înţelegem mai bine oportunităţile pe care această tehnologie digitală le prezintă pentru companii; de ce e important, de exemplu, să păstrăm un focus pe învăţare continuă pentru a ne ajuta să fim competitivi în piaţa muncii, în ceea ce priveşte tehnologiile digitale noi care apar pe piaţă şi, nu în ultimul rând, abordarea noastră vis-a-vis de piaţă e unul de parteneriat deschis, strategic, serios, pe termen lung.

Evenimentul a fost deschis de noul preşedinte al Microsoft pentru Europa Centrală şi de Est - Joacim Damgard. El este noul lider care a preluat regiunea şi a fost primul său discurs adresat pieţei din România. A vorbit despre transformarea digitală, despre cum accelerăm acest lucru, despre poziţionarea României la nivelul Europei Centrale şi de Est, despre cum România în sine are un set de avantaje competitive care ne transformă într-un centru digital regional. Şi, nu în ultimul rând, despre faptul că rata de adopţie a tehnologiilor pe care le avem în portofoliu este pe un trend ascendent, mai ales în ultimii ani. Acest lucru, după părerea mea, este unul din punctele cele mai importante ale evenimentului, faptul că tehnologia şi inovaţia şi digitalizarea sunt dovedite practic prin experienţa pe care o oferă companiilor şi economiei, că ajută, că pot contribui la rezilienţă, la productivitate, la eficienţă, la bunăstare.

Spre deosebire de ediţiile precedente, la aceste avantaje competitive ale României, se adaugă un pic mai concentrat strategia noastră de piaţă în România pe termen mediu şi lung, care este de a valoriza aceste avantaje, de a transforma România într-un nucleu regional foarte puternic de inovaţie şi digitalizare. În acest moment site-urile Microsoft din România au fost pe locul doi în Europa ca dimensiune, acum stăm deja pe locul întâi. Deci e cel mai mare site consolidat Microsoft din EMEA, ceea ce spune foarte mult despre potenţialul României, despre poziţia noastră pe care o luăm faţă de România.

Avem baze solide aici în România. Pentru asta, domnul Marcel Boloş, actual ministru al Investiţiilor şi proiectelor europene, fost ministru al Cercetării şi Tehnologiei, a dus în cadrul evenimentului Microsoft o perspectivă mai amplă asupra acestui subiect. A vorbit despre cum poate contribui mediul de afaceri la îndeplinirea acestui ţel de hub regional pentru România şi care sunt paşii pe care trebuie să îi facem împreună ca economie şi societate pentru a ajunge aici.

Domnul Victor Negrescu, europarlamentar, a participat activ la conversaţiile legate de impactul şi cerinţele procesului de digitalizare. Dânsul a acceptat invitaţia noastră şi astfel l-am putut asculta vorbind pe larg despre modul în care se vede digitalizarea la nivel european. Această perspectivă europeană, aplicată în România, cred că ne va aduce un pic de claritate asupra principalelor oportunităţi pentru România din acest punct de vedere, dar, evident, şi unde va trebui să lucrăm şi cum putem să ne pregătim mai bine ca ţară pentru o economie digitală.

Alături de noi a fost şi Daniel David, rectorul Universităţii Babeş Bolyai din Cluj Napoca, cea mai mare platformă universitară din ţară, care a explicat şi a vorbit despre modul în care transformarea digitală în societate impactează generaţiile de studenţi. Cum se vede această digitizare tehnologică prin ochii mediului academic din România? Şi a vorbit şi despre impactul pe care aceste procese şi instrumente de predare îl poate genera în societate şi în generaţiile prezente şi următoare de studenţi. 

Tot timpul mi-am provocat colegii să aducă actualitatea prin poveştile şi prin informaţiile, studiile de caz, materialele pe care le punem în piaţă. Tehnologia poate fi complexă. Aplicarea ei pe diverse scenarii şi utilizări poate fi complexă şi poate nu atât de interesantă pentru un om - spectator obişnuit sau pentru cineva din mediul de afaceri care nu este obişnuit cu tehnologia. Şi noi ne-am propus ca la acest eveniment să traducem un pic discuţiile „teoretice” despre digitalizare, despre transformare digitală către o conversaţie mai concretă. Ce înseamnă acest lucru? Care sunt poveştile de succes ale companiilor din România, din diverse domenii, care au folosit tehnologia pentru digitalizare? Ce înseamnă asta pentru ele? Ce beneficii au avut.? Cum s-a schimbat modul de a opera? Cum au trecut prin această perioadă de pandemie?

În cadrul Microsoft Envision România am avut câte un reprezentant din fiecare domeniu, parteneri, speakeri din industriile respective, precum domeniul bancar, medicină, retail, agribusiness.

Atacurile cibernetice sunt importante atât pentru noi, cât şi pentru clienţii noştri. În schimb, am vorbit pe larg şi cu parteneri de calibru despre securitatea cibernetică. Securitatea cibernetică a devenit foarte relevantă în ultima perioadă datorită tuturor schimbărilor de geopolitică din jurul ţării noastre şi, în ultimele săptămâni, am văzut inclusiv România fiind sub un val constant şi ridicat de atacuri împrăştiate prin economie - de la companii mici, la întreprinderi mari şi foarte mari. Toate au de suferit din acest punct de vedere. Acest subiect este o preocupare continuă pentru Microsoft.

Am văzut, în continuarea discuţiilor, cum sunt aplicate aceste lecţii comercial de Bitdefender - o companie care a ajuns să protejeze astăzi milioane de organizaţii şi sute de milioane de utilizatori - încât ele să rămână funcţionale şi competitive în acest peisaj foarte fierbinte. Discuţia a fost foarte interesantă, mai ales datorită aspectelor de actualitate prezentă - aproape în fiecare zi aflăm de un atac mai mic sau mai mare în desfăşurare sau care s-a încheiat cu bine, dar care din pacate afectează şi România în ultima perioadă.

M-aş bucura ca participanţii să rămână cu inspiraţie şi cu o vizibilitate sau o viziune asupra modului în care tehnologia poate ajuta concret un business să crească, să devină mai profitabil, mai competitiv, pe plan local, regional şi de ce nu internaţional.